- 2016.01.13, 09:04
- Goldman Sachs labprāt iegrūztu mani pie Millennials paaudzes - lai gan nē, es esmu dzimis pirms 1980 gada - 40 gadi man būs 2018 gadā, nevis 2020.
Prezentācija viņiem ir tupa, vecie krupji prezentē vecajiem krupjiem - tam, kā millennials uzvedas iemesls ir viens - nav naudas. Kopš 2001. gada viss ir viena ieielgusi, milzu krīze. 2000. gads - sūda tech bubble. 2006-2007 gada pīķis, sūda nekustamo īpašumu burbulis. Tam blakus - visu smacē naftas (enerģijas) cenas. Smieklīgi - šodien naftas cena nokritusi zem 30$ par barelu. (Un salīdzinot ar 2008. gada murgu: jūlijā cena sasniedz pīķi 147$ par barelu, un tajā pat decembrī barels noveļas uz 32$. Kas par sūda nevaldāmu murgu.)
Millennials nepērk mājas (paliek dzīvot pie vecākiem), nepērk automašīnas. Par auto man ir 2 piezīmes: pirmais, auto uzturēšana ir dārga - nodokļi, nodevas, benzīns, serviss, remonts (avārijas), un vēl soda kvītis* šad un tad. Visā kopumā viena nepatīkama ķēpa.
Bet vēl lielāks iemesls (mana teorija) kāpēc nepirkt auto, ir milzīga uzticības krīze auto industrijai. Pērkot auto, nekad nezini kādā mēslā iegrābsies. Pilns internets ar atsauksmēm, ka modelim X ir šitādas problēmas, un modelim Y citādas.
Pilns internets ar sarakstiem, kuri modeļi ir daudz maz lietojami, un kuriem ir nepiedodami gļuki. Ja nopirksi tekošā gada modeļa auto - vispirms jau 50% vērtības zudums izbraucot to no veikala, bet kā dots n servisa apmeklējumi garantijas periodā (un vari tikai cerēt ka tas neturpināsies visu laiku) - "jaunie" modeļi ir nepilnību pilni. (Tā ka, ļoti loģiski ir sagaidīt lai tos lielos gļukus izcieš kāds cits - labāk pirkt auto modeli kas jau tiek ražots vismaz kādus 2-3 gadus - kad lielākās muļķības jau ražošanā izmēztas.)
Lūk teorija: nepērk, tāpēc ka negrib karot ar defektiem. Un tāpēc, ka millennials ir informēti - visi sēd forumus, apmainās ar informāciju. Un palasot atauksmes/komentārus, ir pārpārēm skaidrs, ka katram auto ir kaut kāds brāķis - vai tur elektronika mitrā laikā pārstāj strādāt, vai tur spoguļi par maziem un nepareizi novietoti, vai regulāri izdeg ksenona lukturi, vai ..., vai ..., vai.
Millennials ir informēti. Nu jā, un arī naudas nav - ja runāt par nekustamo īpašumu cenām, īres cenām. Ja runāt par izglītības maksu. Un ja runāt par sīkajām aldziņām. Visu naudu noslauc 1% - šobrīd visa quantitive easing nauda aiziet bankām, baņķieriem. Cilvēkiem to naudu neredzēt.
__________________________________
* tāds psiholoģisks moments ar radariem - dodoties izbraucienā, ja īstā brīdī nepiebremzēsi, rēķinies kā pa pastu piesūtīs 50€ papildus piemaksu. - 4 rakstair doma
- 13.1.16 11:08 #
-
Varbūt vari padalīties ar kādu labu visaptverošu sarakstu? Esmu cita, bet ne jauna auto meklējumos - ne pārāk aizraujošs un ellīgi nogurdinošs pasākums.
- Atbildēt
- 13.1.16 11:24 #
-
jaunu neesmu redzējis, bet man šis patika - http://i.imgur.com/ilfDWzS.jpg
- Atbildēt
- 13.1.16 11:16 #
-
Bija izteikta doma, ka quantitative easing Eiropā neesot tik labi nostrādājis, jo banka sniegtā finansēšana ir mazāk mērķēta uz privāto sektoru.
Savukārt ASV vēl papildus piešķīra $5000 katram, kas nodeva savu veco lūzni apmaiņā pret jaunu mašīnu.
Eiropā ir labāks sabiedriskais transports, tāpēc piekrītu, ka šādas analīzes īsti nav piemērojamas. Bet kas ir dīvaini, jo lai nu kam, bet šāda līmeņa analītiķiem jau to vajadzēja redzēt. - Atbildēt
- 13.1.16 14:08 #
-
Iemesli neigādāties auto, ja neskaita naudas trūkumu, jau arī droši vien ir saistīti ar to, ka daudzi strādā netālu no mājām vai kā frīlānceri, kas stipri mazina auto nepieciešamību (vismaz Eiropā, par ASV neko daudz nezinu). Kamēr nav bērnu, auto daudziem ir pilnīgi lieks, jo nav problēma izciest mazliet neērtības sabiedriskajā transportā. Un arī ja ir bērni, kamēr visa nepieciešamā infrastruktūra ir tuvu, tad var iztikt, jo tās retās reizes, kad tiešām auto vajadzēs, var braukt ar taksi vai nomāt mašīnu, un tas būs lētāk, nekā uzturēt pašam savu auto.
Latvijā gan situācija ir drusku cita, jo infrastruktūra bieži ir neizbūvēta un/vai neizdevīga (piemēram, Rīga-Valka kaut kādas trīsarpus stundas ar vilcienu, kamēr ar auto mierīgi aizbrauc divās), turklāt sabiedriskais transports ir dārgs (ja salīdzina ar vidējo ienākumu līmeni), kas padara auto par salīdzinoši atraktīvāku variantu.
Vēl viena lieta ar auto, protams, ir brīvība - ja ir pašam savs, vari jebkurā brīdī iesēsties un braukt, kur gribi, bet ja nav, tad jāsēžas un jāplāno...
Principā tieši tā brīvības lieta (un tas, ka patīk braukt ar auto) liktu mums turēt mašīnu arī, ja pārvāktos uz centru, kur visa infrastruktūra būtu gana tuvu, lai ikdienā nebūtu jābrauc.
Mēs gan laikam esam sūdīgi mileniāļi, jo mums ienākumi ir labi un kredītu slogs mazs. - Atbildēt