kanariņš - finālam [entries|archive|friends|userinfo]
helvetica

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

finālam [Mar. 20th, 2009|01:39 pm]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Kaut kādā mērā man nenormāli nepatīk, godīgi sakot, pat biedē tas, cik ļoti tiek noliegts viss citādais Latvijas kultūrā. Aijas Zariņas personīgās un - jā - arī sievietības un seksualitātes tēmas cilājošie darbi (tagad neviens nesaprot, kas gan tur tāds liels bija), NSRD aktivitātes, kas bija būtiskas vien šauram kulturāļu lokam, Andra Grinberga unisex-hippy-homoerotica performances, kas vispār kacināja PSRS sabiedrību. Padomju laika glezniecības sakarā izteiktā tēze par humora neesamību tā laika mākslā,tā laika aktuālo sociālo, politisko un arī personības psiholoģijas tēmas interpretācijās (var nosaukt vien max 3 autorus, lai arī LT un EE mākslas andergraunā (piebildīšu, ka viņiem vismaz tāds bija..) tā bija vesela straume), liecina par kaut ko būtisku. Kristiana Brektes darbi, Nila Saksa, Bargā, Žoludes teksti etc. etc.
Ja mākslas darbs nav grandiozs marmora klucis ar zelta burtiem virsū, tad tam nav tiesības būt.
Ja mākslas darbs nav reālistisks un pozitīvs, tad tam nav tiesības būt.
Un līdz ar mākslas darbu, nav tiesības būt arī māksliniekam pašam.
Latvieši varētu būt ideāli Aušvicas-Birkenauas sargi savu tīrības ideālu vārdā.

Mani biedē, ka tiek nozākāti eksperimenti, mēģinājumi, ka tiek noliegtas dažādu motivāciju tiesības būt par pietiekamiem pamatiem kultūra artefaktu radīšanā etc. etc. etc. etc.


(tajā pat laikā Sakss savā blogā bīda klaju rasismu, kas šajā gadījumā nebūt nav literatūra, un portāla adiministrācija kaut ko tādu pieļauj (iespējams, cilvēki neprotestē pietiekami daudz), turpretī, kad kaut kas tāds tiek izveikts literārā formā, visiem ir savs viedoklis, lielākoties - autors ir idiots un viņu, kopā ar grāmatu, vajag sadedzināt sārtā - ignorējot, ka kultūras savā ziņā var kalpot par buferi, saskarsmei ar 'citādo', kas, savukārt, ļauj to mazāk sāpīgi uztvert un līdz ar to pieļauj interpretācijas un 'tikšanas skaidrībā' iespēju, atšķirībā no tām formām, kad 'citais' tiek ignorēts līdz traģiski-kritiskās masas brīdim vai kad tas ir formātā, kas pieprasa nepastarpinātu, nekavējošu saskari, kura, savukārt var būt ne īsti laba, ja ar šo citādo nav tiksts skaidrībā līdz tam, piemēram, tiesāties par neņemšanu darbā etniskas izcelsmes dēļ un saņemt par to nosodījumu, jo visi zina, kādi īstenībā neuzticami ir, teiksim, čigāni.

Mani biedē un paralize vēlmi justies šeit brīvai tas nenormālais kultūrfašisms, par spīti kuram Latvijas mākslu ainā tomēr reizi pa reizei vēl kaut kas interesants parādās. Un man šķiet, ka tik nenormāli attīrot un kontrolējot kultūras jomu ļaudis kompensē savu nespēju jēdzīgi un taisnīgi funkcionēt kā sabiedrībai ar sociālu-politisku-ekonomisku atbildību savā ikdienas darbu sarakstā.
Es atvainojos, ja rupji kļūdos vai kādu personīgi aizskaru
linkpost comment

Comments:
From:[info]antons_v
Date:March 20th, 2009 - 04:25 pm
(Link)
Es tev piekrītu, apmēram tāda sajūta ir arī man, lai gan mani personīgi šāds kultūrfašisms ir skāris visai maz (lai neteiktu, nemaz).
[User Picture]
From:[info]thel
Date:March 20th, 2009 - 05:56 pm
(Link)
Piekrītu. Taču neliela piezīme par zākāšanos: tā, manuprāt, ir apjukuma rezultāts - nav skaidri kritēriji, zināšanu etc. + romantizēts priekšstats par to, kam un kādam ir jābūt labam darbam.
Bet labais, ko esmu ievērojis, ir, ka daudziem darboņiem ir pie vietas visi šie recenzenti un vērtētāji. Līdz ar to arī var rasties normālas aktivitātes par spīti visādu vērtētāju vēlmēm un priekšstatiem.
From:[info]solipse
Date:March 20th, 2009 - 06:03 pm
(Link)
tu jau nevienu personīgi nenosauci:)

jā, protams, mākslas darbam nav jābūt "marmora klucim ar zelta burtiem virsū". tikai gribētos paturēt sev tiesības arī vēlēties, lai mākslas darbs ir labāks, citiem vārdiem, kritizēt to. bet tas jau pats par sevi saprotams, vai ne

un vēl. tas, kas mani dara aizdomīgu, ir tendence absolutizēt citādību kā vērtību, proti, kad kaut kas ir labs tikai tāpēc, ka tas ir "citāds". bet var jau būt, ka tieši tas šobrīd el vē ir vajadzīgs, lai ūdeņi sakustētos.
[User Picture]
From:[info]artis
Date:March 20th, 2009 - 09:34 pm
(Link)
Sakss vai [info]aivars_666, what's the difference? Tādi cilvēki paši sevi marginalizē.
[User Picture]
From:[info]kants
Date:March 22nd, 2009 - 04:26 am
(Link)
aizgaldā dzīvo, nebīsties no cūkām :d
paldies dievam, ir lēti ceļojumi un internets, kas ļauj vismaz brīdi sajust kā balti cilvēki dzīvo. tevis nosauktie autori gan lielākoties manuprāt taisa visādu drazu, bet ar visām četrām esmu par vi'\nu brīvību radīt savus darbus un izstādīt brīvas konkurences apstākļos kultūras telpā.
From:[info]ze
Date:March 24th, 2009 - 06:52 pm
(Link)
Man patika S. Kruka viedoklis, ka mākslas brīvība samazinās, tāpēc, ka tiek piesaistīta valsts institūciju nauda. Tas varētu arī būt pamatā tam savveida kultūras fašimam, jo kultūras sfēra ir tāds kā zīdainis, kurš nevar iztikt bez valsts palīdzības un līdz ar to cenšas būs paklausīgs tai. Protams, normālās valstīs fakts, ka kaut ko dotē valsts nenozīmē, ka tam jāsaskan ar oficiālo kursu, bet vardi "normālās valstīs" visu paskaidro.

Izskatās, ka tieši marginalizācija varētu situāciju uzlabot, jo no tās izriet arī autonomija.

Bet nu pagaidām tiešām mūsu labākais draugs ir Ryanair.