Obscure (PS2, Xbox, PC; 2004)
« previous entry | next entry »
May. 25th, 2009 | 10:35
Skan: Barbatos - I Love To Eat Pussy
Survival Horror spēle, kura ieinteresēja ar interesanto ideju, izstrādātāja izcelsmes vietu un spēles unikalitātes elementiem. Runājot par izstrādātāju Hydravision Entertainment – ieinteresēja tamdēļ, ka tā ir Francijā bāzēta kompānija – zeme, kura izceļas ar novitātēm dažādās kultūras jomās, ieskaitot kino, mūziku un citas performances mākslas. Šis aspekts man šķita saistošs un beigu galā tas sevi attaisnoja caur audiovizuālo estētiku, par ko zemāk.
Runājot par pašu spēli, īsumā varētu teikt, ka tā paņem labākās vērtības no tādām žanru definējošām spēlēm kā Resident Evil (klasiskais periods jebšu 1-3), Alone In The Dark: The New Nightmare, Silent Hill, kā arī The Thing, recepti dekorējot ar elementiem no tāda Horror kino apakšžanra kā Teen-Slasher Horror (iedvesmas avots – filma The Faculty), tādējādi piešķirot sev iekš Survival Horror žanra nesastaptu jauninājumu jau tīri iz koncepta viedokļa. Bet, jārunā nedaudz plašāk, ja vēlos piešķirt rakstam vismaz kaut kādu informatīvo vērtību: spēles pamatvērtības visvairāk tiek koncentrētas dizaina un tehniskajā pusē: Skola, kura pakāpeniski kļūst par graustiņu; lieliskā gaismas darbība, kura šeit ne tikai izgaismo telpas, bet līdzīgi kā Alone In The Dark ir ierocis cīņā ar tumsu; orķestrāli vokālā un Dark Ambient mūzika, kā arī tā dēvējamais koledžroks (Sum 41, Span), kas ievada spēli un pārsteidzošā kārtā nekaitina; antagonistu dizains - tie sev līdz nes tumsu, kura atgādina pasauļu mainīšanos iekš Silent Hill, kura ar gaismas avotiem ir jānovārdzina, lai ieroči būtu efektīvāki; grūtības un arī visnotaļ dizaina dēļ spriedzes pilnā atmosfēra (miru daudzdesmit reižu, lai aizvilktu visus protagonistus līdz beigām); spēlējamo tēlu inventāra pārvaldīšana līdzīgi kā The Thing (tiesa, bez uzticamības/nodevības skalas), tikai šeit tas ir izstrādāts līdz pilnībai; kā galvenais pluss - jebkurā brīdī kontroli par kādu no līdzi paņemtajiem tēliem (katram ir savs elements, ar ko paspīdēt, atvieglot spēli) var pārņemt otrs spēlētājs, piespiežot otrās pults Start pogu. Apmēram šādi varētu raksturot spēli, īpaši sīki un smalki neiedziļinoties detaļās. Spēles stāsts varētu būt raksturojams kā Resident Evil + Alone In The Dark: The New Nightmare.
Bet līdzības ar minētajam spēlēm nenozīmē, ka spēle ir to labumu ripoffs - tajā ir gana daudz Teen Slasher piedevu un minētie elementi r salikti kopā gana prasmīgā un inovatīvā manierē, lai spēlētājs nejustos kā spēlējām minēto spēļu kokteili, tā vietā izjūtot sajūtu, kuru var raksturot ar frāzi „run-of-the-mill” jebšu „nasink spešal”. Beigu galā - elementu izgudrošana un atkārtošana rada žanrus! Kādreiz taču visus agrīnos FPS saucām par Doom kloniem/kopijām un visas jaunās Horror spēles apvainojām RE kopēšanā, taču laika gaitā izveidojās FPS un Survival Horror žanrs, kurš man tik ļoti tuvs. Tātad, nebūt nav tā, ka Obscure būtu nelietīga un neiedvesmota minēto spēļu elementu atrauga bez savas īpašās smaržas - Obscure ir ne ar ko citu nesajaucama seja, kuru veido vieni no labākajiem Survival Horror pantiem. Taču tiesa, bez Teen Slasher piedevas spēlei ir visnotaļ maz novitāšu, izņemot īpašo akcentu uz gaismu.
Horror elementus spēle sniedz no izgaismojuma, pretinieku dizaina un Dark Ambient skaņas plauktiem, un paldies Visusvētajiem, ka netika šeit ietverts Teen Slasher kino raksturelements: stulbi un ķērcoši tīņi, kuriem pietrūkst elementāras loģiskās domāšanas, kura tiek kompensēta ar klaigāšanu. Tā vietā Obscure paņēma šim kino žanram raksturīgao humoru, seksualitāti un tēlus kā pa brīnumu apveltīja ar smadzenēm - tā teikt, paņemts labākais no tā amerikāņu portretkinožanra. Beigu galā Obscure ir pārsteidzoši vieglā iespēja iemantot nāvi; dizains un visnotaļ labie un iedarbīgie Horror elementi – kopums, kas radīja patīkami pavadītu laiku iekš klasiski veidotas Survival Horror pasaules, kas viennozīmīgi priecē, jo pēdējā laikā Survival Horror ir ar izteiktu un manis nosodītu tieksmi uz Action žanru, kas tiešā veidā mēdz būt pret Horror kā tādu (Resident Evil 5, Silent Hill: Homecoming, jaunais Alone In The Dark – visi kā viens pašdefinētās šausminošās atmosfēras aizstāj ar seklajam FPS žanram raksturīgo Action elementu radīto spriedzi, kas nebūt nav sinonīms vārdam „šausmas”).
7/10
Vērtējumā tulkojums - krietni virs viduvēja, ar spēlēšanas vērtiem novitāšu labumiem, ieturētiem klasiski gardā receptē.
Runājot par pašu spēli, īsumā varētu teikt, ka tā paņem labākās vērtības no tādām žanru definējošām spēlēm kā Resident Evil (klasiskais periods jebšu 1-3), Alone In The Dark: The New Nightmare, Silent Hill, kā arī The Thing, recepti dekorējot ar elementiem no tāda Horror kino apakšžanra kā Teen-Slasher Horror (iedvesmas avots – filma The Faculty), tādējādi piešķirot sev iekš Survival Horror žanra nesastaptu jauninājumu jau tīri iz koncepta viedokļa. Bet, jārunā nedaudz plašāk, ja vēlos piešķirt rakstam vismaz kaut kādu informatīvo vērtību: spēles pamatvērtības visvairāk tiek koncentrētas dizaina un tehniskajā pusē: Skola, kura pakāpeniski kļūst par graustiņu; lieliskā gaismas darbība, kura šeit ne tikai izgaismo telpas, bet līdzīgi kā Alone In The Dark ir ierocis cīņā ar tumsu; orķestrāli vokālā un Dark Ambient mūzika, kā arī tā dēvējamais koledžroks (Sum 41, Span), kas ievada spēli un pārsteidzošā kārtā nekaitina; antagonistu dizains - tie sev līdz nes tumsu, kura atgādina pasauļu mainīšanos iekš Silent Hill, kura ar gaismas avotiem ir jānovārdzina, lai ieroči būtu efektīvāki; grūtības un arī visnotaļ dizaina dēļ spriedzes pilnā atmosfēra (miru daudzdesmit reižu, lai aizvilktu visus protagonistus līdz beigām); spēlējamo tēlu inventāra pārvaldīšana līdzīgi kā The Thing (tiesa, bez uzticamības/nodevības skalas), tikai šeit tas ir izstrādāts līdz pilnībai; kā galvenais pluss - jebkurā brīdī kontroli par kādu no līdzi paņemtajiem tēliem (katram ir savs elements, ar ko paspīdēt, atvieglot spēli) var pārņemt otrs spēlētājs, piespiežot otrās pults Start pogu. Apmēram šādi varētu raksturot spēli, īpaši sīki un smalki neiedziļinoties detaļās. Spēles stāsts varētu būt raksturojams kā Resident Evil + Alone In The Dark: The New Nightmare.
Bet līdzības ar minētajam spēlēm nenozīmē, ka spēle ir to labumu ripoffs - tajā ir gana daudz Teen Slasher piedevu un minētie elementi r salikti kopā gana prasmīgā un inovatīvā manierē, lai spēlētājs nejustos kā spēlējām minēto spēļu kokteili, tā vietā izjūtot sajūtu, kuru var raksturot ar frāzi „run-of-the-mill” jebšu „nasink spešal”. Beigu galā - elementu izgudrošana un atkārtošana rada žanrus! Kādreiz taču visus agrīnos FPS saucām par Doom kloniem/kopijām un visas jaunās Horror spēles apvainojām RE kopēšanā, taču laika gaitā izveidojās FPS un Survival Horror žanrs, kurš man tik ļoti tuvs. Tātad, nebūt nav tā, ka Obscure būtu nelietīga un neiedvesmota minēto spēļu elementu atrauga bez savas īpašās smaržas - Obscure ir ne ar ko citu nesajaucama seja, kuru veido vieni no labākajiem Survival Horror pantiem. Taču tiesa, bez Teen Slasher piedevas spēlei ir visnotaļ maz novitāšu, izņemot īpašo akcentu uz gaismu.
Horror elementus spēle sniedz no izgaismojuma, pretinieku dizaina un Dark Ambient skaņas plauktiem, un paldies Visusvētajiem, ka netika šeit ietverts Teen Slasher kino raksturelements: stulbi un ķērcoši tīņi, kuriem pietrūkst elementāras loģiskās domāšanas, kura tiek kompensēta ar klaigāšanu. Tā vietā Obscure paņēma šim kino žanram raksturīgao humoru, seksualitāti un tēlus kā pa brīnumu apveltīja ar smadzenēm - tā teikt, paņemts labākais no tā amerikāņu portretkinožanra. Beigu galā Obscure ir pārsteidzoši vieglā iespēja iemantot nāvi; dizains un visnotaļ labie un iedarbīgie Horror elementi – kopums, kas radīja patīkami pavadītu laiku iekš klasiski veidotas Survival Horror pasaules, kas viennozīmīgi priecē, jo pēdējā laikā Survival Horror ir ar izteiktu un manis nosodītu tieksmi uz Action žanru, kas tiešā veidā mēdz būt pret Horror kā tādu (Resident Evil 5, Silent Hill: Homecoming, jaunais Alone In The Dark – visi kā viens pašdefinētās šausminošās atmosfēras aizstāj ar seklajam FPS žanram raksturīgo Action elementu radīto spriedzi, kas nebūt nav sinonīms vārdam „šausmas”).
7/10
Vērtējumā tulkojums - krietni virs viduvēja, ar spēlēšanas vērtiem novitāšu labumiem, ieturētiem klasiski gardā receptē.