08 November 2011 @ 03:38 pm
 
Nav sanācis kādu laiku neko uzrakstīt, jo bardaks. Tas arī ir mans attaisnojums: bardaks.Apbrīnoju ķīniešu spēju izveidot bardaku no pilnīgi nekā un tā arī īsti neko nepanākt un nemainīt. Varbūt tas saistīts ar to, ka nesen Ķīnvaldība izdeva jaunus noteikumus televīzijas kanāliem, ka tiem jāierobežo ir tukšās izklaides programmas kā "Takeši pils" stila raidījumi un jāveicina morāli un kulturāli izglītojoši raidījumi. Tas izskaidrotu, ka viņiem vairs nav ko darīt brīvajā laikā, tā kā jāpanervozē, jāizzvanās uz visam malām un jāizliekas, ka kaut kas šausmīgi svarīgi notiek.

Tad nu tā, vēlējos uzrakstīt par skolu kā tādu.  Pati pirmā bilde nav ar manu skolu, bet citu skolu šajā pilsētā. Savu skolu vēl neesmu nofotografējis, jo parasti ienesos pāris minūtes pirms stundas sākuma. Nav svarīgi, cikos es ceļos vai izeju no mājas - tas man tā nolemts.


Šī ir tā skola, kurā es nemācu.

Pa tumbām katru dienu noteiktajos laikos skan mūzika. Parasti skan dziesmas, kurās visi tiek informēti par Ķīnas varenību un skaistumu. Viena dziesma man tīri labi patīk un varētu kaut kā mēģināt atrast netā, lai var parādīt. Katru pirmdienu notiek kaut kāda veida pasākums ap karogu. Neesmu to pats redzējis, bet tikai dzirdējis par tāda pasākuma esamību. Vienreiz, klasē mācot, es redzēju, ka karogu ņem nost. Paprasīju savam pusslodzes asistentam/kontaktam, kāpēc ņem nost karogu un dabūju lieliskāko atbildi: "Nezinu un nav mana darīšana" (I do not knw and it is not my business.) Viss skaidrs, laižam tālāk.

Tā kā visā pilsētā nereti pazūd elektrība (dažreiz vairākas dienas pēc kārtas) uz vairākām stundām, tas skar arī skolu. Tāpēc es nevaru sagatavot īsti nekādas datora prezentācijas un tamlīdzīgi, ja nu tieši tad nav elektrības. Vai arī datoram nestrādā monitors. Vai arī nav projektora. Vai arī pelei nav bumbiņas un tu stāvi klases priekšā kā muļķis iebāzis pirkstu peles apakšā un tēlo bumbiņu. Tāpēc sākumā dažreiz lekcijas sanāca tīri pasausas, jo nebiju ar to rēķinājies un sagatavojis tieši uz datora. Protams, ka mana asistente visu laiku teica, ka viss būs kārtībā. Viņa vienmēr saka, ka viss kārtībā, tikai lai pašai nekas nebūtu jādara.


"Redzi, viņi ir sajūsmā! Viss kārtībā, viņi ir pieraduši skatīties filmas bez bildes un skaņas. Vai es varu iet mājās?"

Tā nu dažreiz ir, ka skolēni stundās guļ. Parasti jau gulēšanai tiek izmantoti starpbrīži, bet gandrīz katrā stundā kāds arī ir sagruvis uz galda. Kamēr mums tā varētu likties pēdējā izlaidība, es tomēr izmantošu vārdu "sagruvis", ņemot vērā to, ka slinki viņi nav. Tad nu tā.....

Ķīnā skola sākās sešos no rīta. Labrīt visiem! Tad tā turpinās līdz 12:00, kad ir divas ar pusi stundas ilgs pusdienlaiks. Pēc tam skolēniem ir stundas līdz desmitiem vakarā. No sešiem rītā līdz desmitiem vakarā. Ja tikai padosi brīvu laiku stundā, viņi vai nu gulēs vai pildīs mājasdarbus. Kā viņi paspēj uz skolu? Elementāri, Vatsõna, viņi tur dzīvo.


Šī ir kopmītne, atrodas blakus skolai. Arvien mazāk un mazāk gribas sūdzēties par savām "daudzajām" stundām vidusskolā.

Tā viņi arī dzīvo. Kā sapratu, vienā istabiņā dzīvo no 8 līdz 10 cilvēkiem. Es gan nezinu, cik tā istaba ir liela, bet spriežot pēc visa pagaidām piedzīvotā, es esmu gatavs derēt, ka futbolu tur spēlēt nevar. Varbūt galda tenisu. Tas daudz ko izskaidrotu vispār... Skolas teritoriju skolēni atstāt var tikai sestdienā pēc stundām (Jā, sestdienās ir stundas, a kas?). Jāatgriežas ir svētdienā pulksten četros.

Man skolēni ir prasījuši, lai pastāstu, kā notiek izglītība Latvijā, bet godīgi sakot, man nepietiek sirds lai kaut ko tādu stāstītu.  No sešiem rītā līdz desmitiem vakarā, sešas dienas nedēļā. Jāizpilda mājasdarbi un katru mēnesi notiek eksāmeni. (Tāpēc arī tagad vēl guļu gultā un slaistos - man tur nav jābūt.)

Skolā uz tāfelēm ir uzraksti un es palūdzu, lai man patulko. Viens, kuru man tulkoja stāstīja par to, lai skolēni neatstātu citus skolēnus vienus. Ja skolēns ir atstāts viens, tas nav labi. Pie citas tāfeles bija uzzīmēta pasaule, ko viens ļauneklis dūra ar dakšu. Es nezinu, kas tur bija rakstīts, atpazinu tikai vienu simbolu. Tas nozīmē "zeme".


Jā nu nenoliedzami man "zeme" arī bija pirmā doma.

Es gan nekur nevaru atrast patiesi apliecinājumu tam, ka šis nozīmē "zeme", bet ņemot vērā, ka viņiem ir ne tikai tūkstošiem hieroglifu, bet arī neskaitāmi fonti, pārāk par to neesmu pārsteigts.

Pusdienlaiks! Tas ir vienīgais laiks, kad skolēni stundas beigās sāk nervozēt un skatīties uz durvīm. Kad skolotājs viņus palaiž vaļā, visi sadrūzmējas ēstuvē.


"Tu mani neatceries? Mēs skolā pie viena pusdiengalda sēdējām!"

Tad visi dodas pie saviem plauktiņiem un ņem savas bļodiņas un dodas pie letes. Tie, kuri grib būt izmanīgāki jau no stundas skrien ārā ar savām bļodām un karotēm, lai nebūtu jāgaida rindā. Pēc tam bļodiņas tiek nomazgātas pie lielas, garas izlietnes un kārtīgi saliktas atpakaļ.

Tāda nu ir tā viena diena mazā ķīnietēna dzīvē.
 
 
( Post a new comment )
traffico: marla[info]traffico on November 8th, 2011 - 11:24 am
Tā papīru kaudze katram priekšā un apkārt laikam jau ir apgūstamā viela visos priekšmetos tuvākajai nedēļai? :)
(Reply) (Thread) (Link)
xan[info]xan on November 8th, 2011 - 12:37 pm
Tur tiek turētas visas grāmatas un papīri... Viņiem vismaz labi - visas grāmatas viena izmēra ne ta kā mums bija - angļu valodā lielās planšetes, bet ģeogrāfijā un vēsturē normālas grāmatiņas.

Lielākā daļa jau no tiem papīriem laikam ir matemātikas uzdevumi.
(Reply) (Parent) (Link)
indulgence[info]indulgence on November 8th, 2011 - 11:47 am
Kāds ir izglītības iedalījums? Tāpat kā pie mums: pamatskola, vidusskola un augstskola? Cik gadi katrā posmā un kāda ir vidējā mācību maksa?
(Reply) (Thread) (Link)
xan[info]xan on November 8th, 2011 - 12:38 pm
Jā, iedalījums tāds pats. Padomā tikai, pēc valdības datiem 99% no cilvēkiem ir izmācījušies pamatskolā. Baisi feini tak, ne?

Par mācību maksu gan neko īsti nezinu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
indulgence[info]indulgence on November 8th, 2011 - 01:13 pm
Un cik gadi katrā posmā? Tā bilde ar aizmigušajiem skolēniem tava?

Es kaut kur pa ausu galam dzirdēju, ka Pekinas universitātē uz vienu bakalaura programmas vietu kandidē 10 000 viduskolas abiturientu, pie tam studiju laikā konkurence nekur nepazūd, tb jāmācās kā trakiem - bail iedomāties, kāds ir šo bakalauru līmenis un vai mūsu mīļās LU absolventi spējīgi ar šiem konkurēt...

Mani trakot interesē izglītības sistēmas veidošanās kā tāda, tāpēc vaicāju par zemēm tālām un nezināmām. :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
xan[info]xan on November 8th, 2011 - 01:34 pm
Gadi tāpat kā mums. 9 nosēdi pamatskolā, kas obligāta un tad 3 lauzies pa vidusskolu. Pēc tam augstskola, ja sanāk.

Aizmigušie skolēni mani. Fotografēju starpbrīdī. Stundas laikā parasti mēģinu viņus modināt. Ja kāds pamostas un aiziet atpakaļ gulēt, vai nu sanāk ar krītu iemest, vai uzlieku burtnīcu viņam uz galvas. Vispār klases man jautras parasti :)

Īsti nezinu, kā tur ar to konkurenci ir, bet pilnīgi iespējams. Bet nu ja runa par Pekinas universitāti kā tādu - noteikti. Tā ir prestižākā no visām. Nu ja tur tiek, tad vecākiem un nākotnes bērniem lepnums pa piecām paaudzēm.
Es jau laikam stāstīju, kā notiek te - sākumā atnāc un noliec eksāmenu. Pēc tiem rezultātiem tevi ieliek vai nu sliņķos (pirmais stāvs), normālajos (otrais) vai intelektuāļos (3.) Un pēc tam nekādas staigāšanas, kur esi ielikts, tur arī paliec. Lūk, noliec vienu eksāmenu draņķīgi un tev visa dzīve tiek pārrakstīta.

Nezinu kā citās jomās, bet man liekas, ka matemātikā viens mans 10 klases audzēknis var sadot pa kosīnusu LU audzēkņiem ka nemetās. Es nesaprotu NEKO no tiem uzdevumiem, kurus viņi manu stundu laikā pilda. Un tāpat arī viņi mācās elektroniku un tā kārtīgi. Ieej klasē un tur uz tāfeles tādi tranzistori un kas tik ne sazīmēti... Dažreiz pat kauns pašam paliek, ko es tur esmu aizbraucis mācīt. Katram uz sola zinātniskie kalkulatori un tas tā normāli liekas.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
indulgence: kolonialisms[info]indulgence on November 8th, 2011 - 01:54 pm
Nīderlandē un vēl šur tur arī pastāv t.s. divkoridoru sistēma, ka pēc apdāvinātības un centības skolēnus sašķiro, lai dulburi netraucētu čaklīšiem, tb katram pēc spējām, Bet tur katru pavasari eksāmens, kas ļauj vai nu pakāpties uz augšu (ar iespējām studēt), vai noslīd uz leju.

Ja pareizi saprotu, pamatizglītība ir obligāta, bet vidusskola un augstskola nē? Par skolu jāmaksā?

Jālūdz dieviņu, lai Hudziņtao tur robežas ciet - citādi ja šitie kosinusu kodēji uz šo galu sāks braukt, mūsu bakalauri/maģistri varēs vien Brīvdabas muzejā lapas grābt vai pamatskolā latviešu valodu pasniegt. :(
(Reply) (Parent) (Link)
indulgence: kolonialisms[info]indulgence on November 8th, 2011 - 01:59 pm
Iešāvās prātā, ka būtu jauki, ja tu atļautu to bildīti ielikt vikipēdijā - trakot jauki ilustrē. Protams, ja tā nav īpaši radoša bilde, ar kuru ieplānots lielu naudu pelnīt. :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
xan[info]xan on November 8th, 2011 - 02:16 pm
Man nav iebildumu, ka atšķir šādi skolēnus. Kas zina, varbūt manas atzīmes arī būtu augstākas, ja sākumā mani nevilktu uz leju skolā. Mani gribēja uzreiz likt otrajā klasē, bet tās jau bija pilnas un nekā, sāku ar pirmo un visas stundas gulēju un garlaikojos, pilnīgi nebija ko darīt. Matemātikā skolotāja lika rēķināt pēc savām metodēm, ne tā kā man ērtāk. Tā nu arī kaut kā skolā neiemācījos strādāt un biju pieradis, ka viss tā viegli nāk. Kad vidusskolā sākās grūtāka matemātika, kur vajadzēja formulas no galvas zināt, viss labi atspēlējās :)

Sanāca smagi arī ar vienu skolotāju saķerties vidusskolā, kura mani klases priekšā izsmēja, ka es taupot papīru. Es visas mazās rēķināšanas darbības un tādas lietas tur pat uz klades malām ar risināju un tā, lai tikai būtu viss pareizi pēc tam. Pēc tam viņa lika man pārrakstīt klases(!) pierakstus, lai viss būtu kārtībā un lika man ņemt klases gudrākās meitenes kladi un visu smuki pārrakstīt. Skatījos, ka viņai jau ir smuki viss sarakstīts, bet izpildīts katrs trešais uzdevums, kamēr man visi, kaut arī bardacīgi izskatās. Ir ir man iekšā lielumļaunais apvainojums.

Līdz devītajai klasei obligāti jā. Bet par skolas izmaksām tiešām nezinu. Bet nu, tā kā te ir tik smaga cīņa visu laiku par sekmēm un kurš augstāk tiks un tā, pieļauju, ka par prestižāku skolu arī jāmaksā. Zinu, ka LV arī prestižās privātskolas, tikai saku, ka te tās varētu būt daudz augstākā cieņā. A tā ja jau dzīvo pie skolas, tad jau droši vien kaut kādas izmaksas tur ir.

Nedomāju viss, ka viņi izkonkurētu. Viena lieta, ko šitie gan nekad nevarēs - eiropiešu punktualitāte. Viņi kaut kā aktīvi un cītīgi strādā, bet visu laiku nešķiet, ka uz viņiem var paļauties. Strādā cītīgi tie zinošie, a tā pārējie liekas, ka pa roku galam. Grūti paskaidrot. No skolēniem tiek prasīts tas smagākais, bet amatā tiek paaugstināti pa draugam cilvēki. Tā kā gudrie ir gudri, bet paziņas augstos amatos un bagāti :D

Kādā vikipēdijā? Pie raksta "Izglītība Ķīnā" ka viņi tur guļ vienkārši? :D Nē nu ja ir kāds raksts, kur tā bilde lieliski der, tad mierīgi. Dari ar to bildi, ko vien vēlies. (Bet, kad paliksi bagāts, neaizmirsti par mani :D )

(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
indulgence[info]indulgence on November 8th, 2011 - 02:42 pm
Njā, ir mums katram šādi skumji stāsti atmiņā. Manējais briesmīgākais saistās ne tik daudz ar mana talanta apciršanu (ja vien par to neuzskata 3 (5 ballu sistēmā) zīmēšanā, jo lokomotīves vietā uzzīmēju pīli - man šķita, ka lokomotīvi zīmēt garlaicīgi, bet pareizāks uzdevums ibūtu vienkārši labi ko uzzīmēt), cik ar pedagogu ļauno dabu. Nopelnīju vācu valodā stabilu 4, tak skolotāja lūdza, solot nesamazināt atzīmi, atklāt kā es esmu špikojis, jo katram skaidrs, ka nezinu tik labi. Es, naivā dvēsele, izstāstīju savu metodi smukajai praktikantei, tak šī man atzīmi samazināja. :((

Te mazliet daži krikumi, kam nejauši uzdūros par Nīderlandi: http://klab.lv/users/indulgence/271741.html

Nu ja - trakoti smuki tie skolnieciņi pie izglītības sadaļas būtu. :))) Tikai fotogrāfa vārdu vajag - ja mantiskajām tiesībām autors var nepievērst uzmanību (ja redz, ka no viņa darba nekādu peļņu gūt nevar), tb nodot to sabiedriskā lietošanā, tad no autorības atteikties nevar.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
xan[info]xan on November 8th, 2011 - 03:08 pm
Man vispār liekas, ka no pīles sanāktu vareni laba lokomotīve. Eh.. Man atkal skolā bija viena skolotāja, zvērināta feministe, kura visu laiku ķiķināja ar klases skaļākajiem puišiem. Viņa stāstīja, ka internets esot izgāztuve utt utt. Dabūja draugu, tas parādīja viņai, kā ar internetu strādāt un tad nu šī bija sajūsmā un internets esot super īstenībā. Es pie viņas nekad augstāk par 4 nedabūju ar savu viedokli. Viena meitene paprasīja, lai uzrakstu viņai domrakstu - uzrakstiju skolotājas viedokli un apaļš desmitnieks :)

Uh, Nīderlandē gan švaki... Tā vien liekas, ka LV sistēma ir atmetusi visu no padomijas disciplīnas un nav paņēmusi neko no rietumu prasmēm. Tagad kā pliki pa nātrēm.

Re kā... Nu, es domāju, ka tur viņi pārāk arī neraudās, ja ierakstīsi savu vārdu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
indulgence[info]indulgence on November 13th, 2011 - 09:08 pm
Vispār jau trakoti interesanti, kā kurā valstī tā pamatapmācības sistēma tiek veidota, kā mainās, kādas prioritātes.

Parādīju savan 13gadniekam tavu aprakstu, kā viņa vienaudži Ķīnā mācās (starp citu, kura pilsēta? kaut kā būšu palaidis garām), šis apstulba un ilgi klusēja, apdomājot, vai patiesi tik ļoti ir pārslogots mācībās. ;))))

Savu vārdu nelikšu - tā jau būs blēdība. Nāksies izdomāt kādu mistisku vārdu, tika Juris Upītis vai ko tml.
(Reply) (Parent) (Link)
indulgence[info]indulgence on November 13th, 2011 - 09:09 pm
Vienīgais, kas man tai 3stāvu sistēmā šķiet neloģiski, ka (ja pareizi saprotu), vēlāk nekas nemainās, tb mainoties raksturam un tīnim kļūstot čaklākam, viņam nav iespējas pakāpties uz augstāku stāvu, savukārt ja augšā kāds apslinkst, viņu nenotransportē lejā.
(Reply) (Parent) (Link)
kreiza[info]kreiza on November 8th, 2011 - 03:18 pm
Tā Ķīna man sāk atgādināt vienu lielu darba spēka ražotni :)
(Reply) (Thread) (Link)
xan[info]xan on November 8th, 2011 - 04:08 pm
Tāda sajūta arī pašu pārņem. Te vairāk nevis dzīvo, bet darbojas.
(Reply) (Parent) (Link)