- 2023.08.28, 08:29
- Nu jau 6. reizi mēroju ceļu Rīga-Berlīne (Berlīne-Rīga) ar elektro auto (Tesla Model 3 Long Range 82 kWh).
Dažas piezīmes par lādēšanu.
Izbraucu 25. augustā, piektdienas rīts. Ir paredzēta nakšņošana Bialistokā.
Ceļš no Rīgas līdz Kauņai ir ilgs un garlaicīgs. Kā mērķi uzlieku Kauņas Supercharger. Tur viss vienkārši, netālu Lidl, var ieiet pačurāt, nopirkt kādu bulciņu, kaut ko padzerties. Jau tuvojoties Kauņai, auto sāk brīdināt, ka SC ir ļoti aizņemts, būs pīķa laiks, var iznākt gaidīt rindā. Kauņas SC ir joprojām par brīvu, un tapēc Teslas tur spieto nemitīgi. Līdzīgi kā Rīgas SC. Un, līdzīgi kā Rīgas SC*, Kauņā daudzi SC konektori arī slimo ar 34 kW kaiti (var Plugshare apskatīties).
Saprotu, ka ja ir viss aizņemts (tā, ka rindā pat jāpastāv), manas izredzes pie tam dabūt normālu uzlādes ātrumu ir niecīgas. Izlemju ietestēt Kauņas Ionity - tas ir arī biški vairāk pa ceļam. (Braucot uz SC sanāk ir jāmet diezgan līkums, īstenībā).
Pirms tam, Kauņas (tehniski Garliava) Ionity es īstenībā braucot no Berlīnes pat biju pamanījis - viņš ir ļoti ērti novietots, ja brauc Rīgas virzienā. (No Rīgas braucot sanāk mest biški apli, jo Ionity ir lielceļa otrā pusē, bet tas izrādās dažu minūšu jautājums.)
Ionity ir tāds dīvains tīkls - šķiet, īsti reklamēties viņi nereklamējas, vairāk ir tā kā sava koncerna auto ražotājiem. Dzelzis viņiem ir iespaidīgs - piemēram ir tā foršā fīča ka uz staba ir tāds rādītājs, kas ar gaismu parāda kāds SoC ir konkrētajam auto šobrīd. Un Ionity konsekvekti liek 350 kW lādētājus (ok, tāda jauda ir tikai teorētiski iespējama, tikai 800V sistēmās, bet konsekvence man ļoti patīk.) Un dzelzis viņiem vispār ir stilīgs*. Bet traki dārgi. Ar cenu viņi nekonkurē nepavisam.
Tik ļoti nekonkurē, ka man pat sanāk risināt tādu vienādojumu - vai dudināt uz SC un lādēt pa brīvu, vai fiksi lādēt Ionity, bet samaksāt ~ 50 €.
Salādējos, tad turpinu uz robežu, pie robežas joprojām rakumu rakumi un ceļš tikai top, tad no Suvalkiem līdz Augustovai sakarīgā ātrumā, un tad no Augustovas līdz Belostokai pa debīlu, mazu un šauru celiņu ap 80-90 km/h ātrumā.
(Būs jāpamēģina vienu gadu nakšņot Varšavā (vai Ostrow Mazowiecka) un tad līdz Rīgai vienā rāvienā - jānoskaidro kādas ir lādēšanās iespējas pa to ceļu. Varbūt pa šo ziemu kaut kas uzlabojas? Pandēmijas gados palikt Bialistokā bija ļoti sakarīgi, apmēram par 25 € varēja normāli pārnakšņot. Tagad par 35 €, un tādi salīdzinoši ūķi.)
Nākamā diena.
Jūtu, ka esmu izlepis un gribu lādēties tieši lielceļa malā, tieši ar lielu ātrumu, un mest līkumu uz Lodž (Vodž un Baivistok kā pareiz jāizrunā) Superchargeri man negribas.
Lai arī tur labs restorāniņš un varētu ieturēties. Bet tie ceļu darbi ap un par, un dēļ tiem krimināls līkums cauri pilsētai bija jāmet, nē nafig.
Stratēģija: lādējos Ostrow Mazowiecki (tehniski Nagoszewka) GreenWay - ap 130 kW, no diviem konektoriem tikai viens darba kārtībā. Pirms gada tur bija tikai vientuļš 50 kW lādētājs, un toreiz satiku vienu vīru ar Model S, kurš no Chademo lādējās caur adapteru. Tad mēs tur draudzīgi palādējām - es no CCS, viņš no Chademo. Labi, ka GreenWay nav kā dīvainie Latvijas e-mobi kuriem vienlacīgi tikai viens konektors var būt aktīvs.)
Tad, izdodas ātri izbraukt cauri Varšavai, un dudinu uz GreenWay lokāciju Łyszkowice (jeb Vuškovice?). Tur jau sola 200 kW jaudas. Ir. Lokācija ļoti sakarīga. Un pat ar jumtu virs galvas! Blakus Orlen uzpildes stacija ar episka dizaina tualeti (nopietni).
Tad, ceļš uz Poznaņu. Atkal, Poznaņā pašā īpaši iekšā braukt negribējās, pat ja tur SC ir foršā hipsteru kvartāliņā, un var stilīgi paēst, bet pa pilsētu ekstra kratīties turp atpakaļ vnk nevel. Arī tāds sekss, ka kvartāliņā ir par brīvu stāvēšana tikai kautkādas 30 minūtes, un tad jāpiemaksā kautkādi zloti ja pārtērē. Nē, es gribu šoreiz durt, braukt, lielceļa malā fiksi stāties, lādēt ar +/- 200 kW, un ātri maukt tālāk. Tas ir ko es gribu.
Realitāte: uzlādējos Bialistokā, duru uz 160 km/h. Uzlādējos pie/aiz Ostrow Mazowiecki - duru uz 160 km/h. Izmin cauri Varšavai, tad Łyszkowice uzlādējos, maucu tālāk uz 160 km/h.
Tātad, aiz Poznaņas ir atkal viena jauka GreenWay lokācija, arī sola 200 kW, BP Niepruszewo. Tur jau šogad uzlādējos braucot uz Rīgu, lokācija zināma, approved. Esmu klāt, tur jau priekšā 2 auto. Viens pie 200 kW kastes, otrs pie 150 kW kastes. (Vecā 50 kW kaste brīva.) Spraužos pie 200 kW konektora, mēģinu uzsākt - kaut kas iestartējas, un tad pēkšņi nokrīt uz 0. Vēlreiz mēģinu: tas pats. Bēdīgi. OK, piespraudos pie 50 kW kastes, labāk kā nekas. Tad pēc aptuveni 5 minūtēm auto no 150 kW ir pabeidzis, es pārbraucu un pieslēdzos. Tagad jau lādē ar 130 kW, tas ir jēdzīgi. Pie tā konektora kur man neizdevās jau ieradusies cita Tesla Model 3, viņiem izdodas - viņi lādē ar 100 kW. Laikam tāpēc ka pie otra konektora joprojām karājas Audi un sūc pa kluso kādus 30 kW joprojām.
No Ostrow Mazowiecki braucot jau pamanīju, ka Teslai bija ļoti optimistiska prognoze par range. Ja es ielādēju apmēram 30% pa virsu (tb Tesla sola ka ieradīsies nākošajā lokācijā ar 30% SoC), tad pa ceļam apmēram 17% no prognozes izkūp, un es ierados ar 13% SoC. Laikam Tesla domā ka es pa Polijas ceļu braukšu mierīgi, ar 130-140 km/h un nedzīs, bet tā Polijā taču nav pieņemts. Mauc uz 150-160 km/h, šad un tad vēl ieskrienas pa virsu. Rezervīte kūst. Ja es būtu braucis domājot, ka ieradīšos ar 20% rezervi, tad būtu nekomfortabli brīži jo ierastos ar 3% akumulatorā. It īpaši, tikko SoC ir zem 10% tad tie procentiņi, šķiet, kaut kā vēl ātrāk pazūd.
Tad, uz Ionity Swiecko, tieši pirms Vācijas robežas. Ionity pielikuši vēl 2 stabus, tagad kopā ir 4. Un bija tāds brīdis, kad stāvējām 3 auto un draudzīgi lādējāmies. Būtu 2 (kā pirms ~gada?) viens nedraudzīgi sēdētu rindā un gaidītu savas 30 minūtes.
Bija jocīga nianse. Es ievadu mājas adresi, Tesla sāk rēķināt, saka - davai brauc tagad. Ar 0% iebrauksi Gigafactory SC, tur fiksi palādēsies, un tad uz mājiņām. Bet paskaties biški tuvāk: a Gigafactory SC pelēks, un piezīmīte uzlikta "temporary closure". Twitter baumas saka - šie tur maina v3 stabiņus uz jauno v4 SC tehnoloģiju. Kāpēc tad cilvēku sūtīt uz SC kurš ir potenciāli novērts?
Piebraucot Berlīnei bija diezgan masīvs sastrēgums. Navigācija to spēja detektēt uz aizveda mani pa apvedu ceļiem.
Kopā: ap 6:00 no Bialistokas izbraucu, ap 15:00 Berlīnē ierados.
_____________
* Uz Rīgas SC tā arī ne reizi nesanāca aizbraukt. Mēļo, ka Rīgā 3 no 4 konektoriem slimo ar 34 kW uzlādes jaudas kaiti. Bet bezmaksas. Bet Teslai riktīgi nav iekāriens labot un papildus subsidēt.
* Nav tik stilīgs kā Teslai (jo Tesla zina ka jāspiež uz lieliem laukumiem, 12, 18, 32 uzlādes vietas), un nav tik stilīgs kā Kempower - tiem tie mazie stabiņi ir ļoti forši. Labi parāda ka masīvās mega kastes katrā uzlādes vietā ir pavisam nevajadzīgas. - 5 rakstair doma
- 28.8.23 11:41 #
-
2021 Teslai ir siltumsūknis, tāpēc ziemā nav vājprātā smagi, lai gan smagāk ir. Es esmu braucis dziļā rudenī (jau ar ziemas riepām), un vnk nācās sēdēt un lādēt uz 100% lai tiešām ir garantija ka aizvilks. Vajadzīgi vēl drusku biežāk tie lādētāji lai mazāk stresu.
Un ļoti vajadzīgi lai ir vairāk tie "dispenser". Nevis ka ir viena kaste, divi kabeļi, viens no konektoriem nestrādā. Jābūt vismaz 8 konektoriem, un tad ja viens vai divi nestrādā uz brīdi, nav traģiski. - Atbildēt