- 2008.05.05, 22:40
- Problēma ar to dienvidu tiltu tiešām ir tāda, ka tiltu pāri Daugavai vajag. Ja nevajadzētu, varētu tagad pātraukt būvniecību, izmeklēt korupcijas jautājumus, un pielikt pie sienas tos, kas pielikuši kabatas attiecīgi. Cerams tas posms neizpaliks, ja vien aizkavēsies uz dažiem gadiem.
Mēģinu atrast pirmās kārtas izmaksas - jau tā kārta tā kā būs beigusies, būtu jābūt kopīgajām izmaksām zināmām: daudz ir minēti 85 miljoni, vienviet 120 miljoni, ir minēts, ka ņemts kredīts uz 20 gadiem(?) ar fiksētu procentu likmi 6.43%, bet atrodas arī šāds BNS komentārs:"Pēc domē sniegtās informācijas, Rīgas domei tilta būvniecības pirmā kārta, ieskaitot inflācijas sadārdzinājumu un bankas finansējuma procentu likmi, izmaksās 254,3 miljonus latu, bet tilta būvniecības otrajai kārtai paredzēts iztērēt 313,4 miljonus latu."
Rīgas Balss arī rēķinājuši pirmās kārtas izmaksas - jau pagājušajā gadā - "Pēc aptuveniem aprēķiniem pirmās kārtas izmaksas varētu sasniegt 110 miljonus latu, taču šajā summā neietilpst kredītprocenti. Atbilstoši noslēgtajam līgumam likme ir 6,28% gadā (pārrēķinot summu eiro valūtā), un procenti jāatmaksā 15 gadu laikā, sākot no 2010. gada. Tātad [procentos] [...] apmēram 103,62 miljoni latu. Tikai tilta laidums [...] pilsētai izmaksās ap 213 miljoniem latu."
Tb, Rīgas Balss pagājušā gada rēķins aizšāvis par zemu par 40 miljoniem latu.
Plus otrā kārta: "Līgumcena noteikta 313,4 miljoni latu, kuru veido 170,3 miljoni latu projektēšanas un būvniecības izmaksas, kā arī 143,2 miljoni latu - maksājumi par finansējuma piesaisti."
NRA min šādu shēmiņu: "Par Dienvidu tilta izmaksām pilsēta īstenībā sāks domāt tikai nākamgad, sastādot 2010. gada budžetu, jo aiznākamā gada vidū tai būs jāsāk apmaksāt izdevumi par tilta celtniecību. [...] Pēc tam ikgadējie izdevumi par tiltu pieaugs līdz gandrīz 37,9 miljoniem latu gadā un tādā līmenī turpināsies līdz 2024. gadam, kad sāks sarukt un izbeigsies līdz ar 2028. gadu."
Kopā sanāk: "567,7 miljoni latu - tik liels kredīts kopumā rīdziniekiem nākamo gadu laikā būs jāatmaksā "Deutsche Bank" par Dienvidu tilta celtniecībā izmantoto aizdevumu."
Un saistības līdz 2028. gadam. Vēlreiz, reālās būvēšanas izmaksas ir Ls ~120 miljoni (mans minējums) + Ls 170,3 miljoni (būvētāju prognoze) par otro kārtu = 290 miljoni reāli iztērēti būvēšanai. Tad par kreditēšanu tiks atdoti = 567,7 - 290 = 270 miljoni latu aizripo bankai, procentiņos.
Mums ar tevi jāsedz rēķins no nodokļos maksājamās naudas: 570 miljoni. (Es skaitļos noapaļoju, jo nav jēgas pisties ar ciparu aiz komata, kad sistēma tāda - miljons turp, miljons šurp - visiem pohuj. Galā pusmiljards? Ak pusmiljards un vēl 70 miljoni? Pajāt, muļķu tauta samaksās.)
Kā Gundars Bojārs (LSDSP) savulaik smēja: kredītiņš taču ir gluži parasta lieta: "[...] pērkot dzīvokli par 100 000 latu, arī jārēķinās, ka 20–25 gadu laikā nāksies atmaksāt bankai apmēram divreiz vairāk. Viņš RB uzsver, ka neviena kredītiestāde nefinansētu ekonomiski nepamatotu projektu. Deputāts piebilst, ka arī sadārdzinājumi esot adekvāti. Būvniecības izmaksu pieaugums esot pat mazāks nekā nekustamā īpašuma cenu kāpums."
Noslēgumā, protams, izmaksu un darba apjoma salīdzinājums ar pasaulē garāko tiltu "Sutong Bridge" pāri Handžou līcim (upd: skaitļi atjaunoti pēc dienvidutilts.ueuo.com precizētajiem datiem).Dienvidu Tilts, Latvija, 2008. g. Tehniskā informācija:
• Tilta garums (tilta konstrukcija uz balstiem): 4803 m
• Projekta izbūvējamo ceļu kopējais garums: 4000 m
• Joslu skaits: 6 (tilta platums 34.8m)
• Vidējais ūdens dziļums (tilta pamatu balstu dziļums): 4-6m
• Tilta kvadratūra: ~167 000 kv.m (16,7 ha)
• Kopējās izmaksas:: Ls 567 700 000
• Tilta 1. tekošā metra izmaksas: Ls 135 121
• Tilta 1. kv. metra izmaksas: Ls 3303
• Pievadceļu izmaksas (ja 1.tek.km - 2 milj. Ls): Ls 16 000 000
Viens no dārgākajiem tiltiem pasaulē:
www.dienvidutilts.lvSutong Bridge jūras tilts, Ķīna, 2008.g. Tehniskā informācija:
• Tilta garums (tilta konstrukcija uz balstiem): 36 000 m
• Projekta izbūvējamo ceļu kopējais garums: 10 000 m
• Joslu skaits: 6 (tilta platums 32m)
• Vidējais ūdens dziļums (tilta pamatu balstu dziļums): 10-20m
• Tilta kvadratūra: 1 152 000 kv.m (115.2 ha)
• Kopējās izmaksas:: Ls 763 000 000
• Tilta 1. tekošā metra izmaksas: Ls 20 639
• Tilta 1. kv. metra izmaksas: Ls 645
• Pievadceļu izmaksas (ja 1.tek.km - 2 milj. Ls): Ls 20 000 000
Garākais jūras tilts pasaulē:
Sutong Bridge - 25 rakstair doma
- 6.5.08 17:05 #
-
celtnieks neesmu: tiem būvjmeisteriem@ jautājumu aizsūtīju, jo viņi grib salīdzināt tās izmaksas.
es vairāk varu cepties par to "finansējuma piesaisti". ja tu saki ka būvniecības izmaksas ir 85 mio (īstenībā es vienā materiālā redzēju ka ir 93 mio iztērēti) - ok, pieņemsim.
bet man tad rodas jautājums kakova huja bankai jāatmaksā tie 254 mio visa beigās - ja reāli tikai 85 mio bija vajadzīgi up-front. - Atbildēt
- 6.5.08 17:14 #
-
oar tilta izmaksaam citaats no materiaala:
<< Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta direktora pienākumu izpildītājs Gvido Princis sacīja, ka ..... patlaban projekta realizācijai iztērēti jau 85,5 miljoni latu, no kuriem 35,4 miljoni latu tika tērēti tieši tilta būvniecībai, bet pārējā nauda izlietota nobrauktuvēm. >>
izstaas tilts ir pabeigts - shobriid stikjee augshaa pievedceljus - es gan daliiju tilta garumu uz to, kas noraadiits tavaa materiaalaa (uz balstiem), ja njem pasha tilta informaaciju tad rezultaats variee ... bet lai vai kaa - kvadraatmetra izmaksas paliek taadas kaadas noraadiiju - leetaakas kaa kjiinaa (tjipa mums tilts nepamatoti plats sanaak uz izmaksu foona)
par finanseejumu:
ekhmm - nu tas luuk jau ir otrs jautaajums ;)
visa pamataa - kakova hera Riiga pati nenjeema kriitu
ja tam ir objektiivi iemesli, tad otrais naakoshai jautaajums:
vai tas maksaa tomeer tik cik maksaa? un vai bija citas iespeejas (reaalas)? - Atbildēt