27 November 2011 @ 04:50 pm
Svētdienas apziņas plūsma un hipsteru epistemoloģija  
Stīvs Džobss man ir interesants tieši ar to, ka pilnīgi neinteresē. Tāpēc globālā histērija pēc viņa nāves man šķiet pārspīlēta. Mēģināju saprast, kur tad ir viņa ģēnijs? Viens aspekts, kuru dzirdēju, bija viņa it kā pilnīgi jaunais piegājiens mārketingam. Nu, tipa, nevis pētīt tirgu un pircēju vēlmes, bet gan tās radīt un piedāvāt produktu pirms pats pircējs par to vispār ir iedomājies. Tie, kas ir ieskatījušies T. Pinčona 'Gravity's Rainbow', gan jau atminas vienu no literatūrā jaukākajām ironijām par pavlovismu. Proti, galvenais varonis bērnībā ir pakļauts mazbudžeta pavlovista eksperimentam, kura mērķis ir apmainīt vietām refleksa cēloņus un sekas. Līdz ar to 2.p.k. laikā viņš izjūt erekciju (sekas) pirms bumbas sprādziena (cēlonis). Tādējādi viņš kļūst ļoti izdevīgs kara industrijai, jo ir uzticams bumbu krišanas prognozētājs. Līdzīgā kārtā Džobs arī ir mēģinājis nodarboties ar pavlovismu. Tā radot jaunu gadžetu mīļotāju paaudzi, kas izjūt baudu pat pirms paša produkta piedāvājuma. Iespējams, ar to varētu skaidrot histēriskos (metaforiskā nozīmē - erektētus) pūļus pie apple veikalu durvīm. Tāpēc man Džobsa pieeja nešķiet inovatīva, bet gan komiska un jau apzelēta minētajā Pinčona grāmatā.

Otrs aspekts, kuru apbrīnoja daži fani, ir saistāms ar viņa it kā izcilajām prezentēšanas spējām. Ieskatījos īsā video, kas ilgu laiku karājās diena.lv mājaslapas priekšpusē - Tehnoloģiju un mākslas krustpunktā Runa man šķita smieklīga. Džobs runāja ar auditoriju it kā tur būtu retardēti bērni - trīsreiz atkārto vienu un to pašu, izmanto primitīvas retoriskās figūras (ko vien ir vērta vieta par 'spēka, kuru tur rokās, izjušanu un nevēlēšanos to atlaist' v.tml.). Nemaz neņemot vērā, ka runā bija aplami momenti. Piemēram, norāde, ka Liberal arts ir ~ 1500 g. vecas, bet technology - 600. Pilnīgi piemirstot, ka ārpus hipsteru pasaules ainas patiesībā ir pilnīgi citādāk.
 
 
( Post a new comment )
kants[info]kants on November 27th, 2011 - 05:26 pm
na, kaut kāds formātu sajukums tev ir iestājies:) mārketinga praksei un marginālām publikācijām sakars ir visumā nekāds. ne tā, ka es džobsu mīlētu, bet viņa pieeja radīt gadžetus, nevis pētīt un kopēt, ir visumā teicama / interesanta.
it īpaši, ar savu vienkāršibu; galvenais, no miljoniem aitu, kas strādā par mārketinga menedžerītēm visā pasaulē, neviena uz ko tādu nav spējīga saņemties.
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on November 27th, 2011 - 05:34 pm
Nu, nosaukt Pinčonu par marginālu publikāciju gan ir nedaudz pārspīlēti (Protams, nav jau Harijs Poters. Turklāt es neuzrādīju kauzalitāti starp idejām. Vnk. šajā sakarā man likās atbilstošas paralēles starp Pinčona aprakstītajiem pavloviešu eksperimentiem un līdzīgu realizāciju apple mārketingā. Tomēr tas netieši norāda uz to, ka šādas mārketinga idejas gan jau bija gaisā.

Par pašiem gadžetiem es neko nevaru izteikties, jo man mājās nav neviens apple produkts. Kaut kā apmierinos ar savu veco ibm rakstāmmašīnu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
kants[info]kants on November 27th, 2011 - 05:43 pm
jā, tiesa. mana norāde te bija vairāk uz starpību starp idejas esamību un tās realizāciju. mazais ipods kalpo ļoti labi, ar to arī mana personīgā ieinteresētība beidzas.
(Reply) (Parent) (Link)
helvetica[info]helvetica on November 27th, 2011 - 08:33 pm
"miljoniem aitu", kas ir "mārketinga menedžerītes", nevis "menedžerīši" ir diezgan seksistisks izteiciens.
(Reply) (Parent) (Link)