28 June 2014 @ 01:30 am
 
Interesanti, ka cilvēki bieži neiedomājas vai netic, ka es patiesībā esmu ļoti, ļoti dumja. Es runāju par savu skaitļu un visdažādāko aprēķinu dumjību. Skolā man eksaktie priekšmeti bija elles mocības, un es to dēļ cietu visdažādākā veida pazemojumus, izņemot divas brīnišķīgas matemātikas skolotājas vidusskolā, kuras tomēr man ticēja un kaut nedaudz ko arī spēja iemācīt, kopumā eksakto priekšmetu skolotāji pret mani izturējās kā pret nožēlojamu tārpu un nekautrējās tiešā tekstā saukt par stulbu. Es tiešām gandrīz nekad neko nesapratu, lai arī kā nemēģināju iedziļināties, vienīgi es diezgan labi rēķināju galvā, bet arī tas bija slikti un parasti tika uztverts kā kaut kāda teju krāpšanās, kas man tomēr nelikās īsti godīgi, jo nu, kamon, es rēķinu galvā to, ko skolotāja rēķina ar kalkulātoru, bet labi, tas tāpat strādāja tikai matemātikā, jo ķīmijā un fizikā es praktiski nekad nesapratu, kas vispār ir jārēķina, nekad pašas spēkiem neesmu atrisisnājusi nevienu reakciju vienādojumu - un nav tā, ka es nebūtu mēģinājusi tos saprast. Es tajos priekšmetos bieži biju nesekmīga, bet viduvēja atzīme matemātikā man bija sasniegums un lielu pūļu rezultāts. Vidusskolas klasē bija viens džeks, kam es rakstīju domrakstus un laboju kļūdas visādos tekstos, bet viņš man ar visādu spekulāciju palīdžibu palīdzēja nokārtot ķīmijas un fizikas ieskaites, ar kurām es pati totāli nebūtu tikusi galā.
Tā bija elle.
Es nebrīnos, ka līdz šim neesmu varējusi saņemties saistīties vēl ar kādu mācību iestādi, jo par spīti savam ciparu stulbumam es nemaz nejūtos kopumā tik dumja un, man šķiet, ka manas smadzenes ir diezgan ļoti visu ko ģenerēt un paveikt spējīgas, un nav forši, ka kāds tev visu laiku stāsta, ka tu esi stulbs un slinks. Nu, labi, man skolā, protams, bez ciparu debilisma bija arī citas problēmas, piemēram, švaks apmeklējums un tas, ka es nepratu uzvesties, pamatskolā, pirms es vispār pārstāju runāt, nekautrējos viņus informēt, ka man viss šeit notiekošais liekas bezjēdzīgs, cilvēku uzvedība neadekvāta un es vairāk iegūstu mājās lasot grāmatas, galu galā, mana devītās klases latviešu valodas eksāmena runa bija par to, kā man tā skola ir riebusies.

Jācer vien, ka mana gaidāmā mācību pieredze būs veiksmīgāka un brīvās krišanas paātrinājums uz Marsa nebūs jāaprēķina.
 
 
( Post a new comment )
adele_varbut[info]adele_varbut on June 29th, 2014 - 01:14 am
Vispār interesanti, ka par to, cik katrs ir "gudrs" vai "stulbs" tik ļoti lielā mērā mēdz spriest pēc panākumiem eksaktajās jomās. No vienas puses var saprast, ka tas uzrāda noteiktas spējas, kuras visai viegli pārbaudīt, bet no otras puses, tas tomēr galīgi neizsmeļ to, ko varētu saukt par "prāta spējām". Un man liekas, ka pastāv tāds uzskats - humanitārajos priekšmetos jau vispār nekādas spējas nav vajadzīgas, katrs jau var kaut ko sarakstīt un viss būs labs. Bet tas ir visai attālināti no reālās situācijas.
Nesen domāju par vienu lietu - ir visādas prasmes, kuras cilvēki mēdz iegūt un tad var teikt - es māku to un to, man padodas tas un tas, un tad var teikt - es kaut ko māku. Bet ir tāda kā grūtība, ja runa ir par valodas lietojumu. Piemēram, ja tu pasaki "es māku labi rakstīt", tad kāds varētu nodomāt - kurš tad nemāk rakstīt, to jau katrs iemācās pirmajā klasītē. Un ja saki "es māku rakstīt dzejoļus", tad atradīsies daudzi, kas teiks apmēram - kurš tad nemāk kaut ko tur salkanu un neloģisku sarakstīt par dvēselēm un jūtām. Bet lieta jau tāda, vismaz man tas šķiet svarīgi, ka, lai gan visi cilvēki izmanto valodu, ir mānīgi domāt, ka tāpēc visi valodu pārvalda vai ir aptvēruši visas (vai kaut lielu daļu) tās iespējas. Tas gan nav viss, ko par šo tēmu var pateikt, bet atceros, ka nesen lasīju Novalisa "Monologu", un tur, man šķiet, bija tik precīzi pateikts, kā ir ar to valodu - tu gribi kaut ko teikt, bet saproti, ka vārdi māna, ka tā nozīme pazūd, līdz ko nu viņu gribi nofiksēt un tev ir jāsāk domāt par pašu valodu un tās iespējām. Un tas noteikti nav kaut kas tāds, ko "visi jau tāpat var".
O, atradu par citātu: "Ja vien šie ļaudis varētu saprast, ka ar valodu ir tāpat kā ar matemātiskām formulām: tās ir pasaule par sevi – tās spēlējas ar sevi, izsaka neko citu kā vien savu brīnumaino dabu, un tieši tāpēc ir tik izteiksmīgas; tieši tāpēc tajās spoguļojas lietu dīvainā attiecību spēle."
(Reply) (Link)