koks - [entries|archive|friends|userinfo]
koks

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

[Jan. 20th, 2019|09:41 pm]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Larsa fon Trīra "The house that Jack built" par spīti kino tautas un paša Trīra pesimistiskajām ekspektācijām rādās padevies baudāmi un sagādā kino svinēšanu divu ar pus stundu garumā, ekspluatējot kontrversiālas tēmas sākot ar psihopātiju un psihiskām problēmām līdz karatehnikas izgudrojumiem un reliģijai.
Kā jau pēdējajām Trīra filmām raksturīgi, viss notiekošais ir atstāsts un tiek pārrunāts ar kādu šķietami neitrālu personu (šajā gadījumā "personu", pēdiņās) no malas, kurš atbilstoši komentē vai kritizē protagonista sadarīto. Gluži tāpat kā Nimfomānē. Tāpat klasiski Trīram filma ir pilna ar dažādām interesantām un negaidītām alegorijām un ar lielu devu ironijas un cinisma, kas, šajā gadījumā, būtu nojaušams bez teikšanas. Ko es nesagaidīju ir brīdis, kad tad man it kā būtu jāiet ārā no kinozāles, jo esot pārāk vardarbīgi, kā tas šur tur ticis aprakstīts internetā. Interesanti, ko cilvēki tad teiktu par Antikristu, kas, manuprāt, lika justies ievērojami nepatīkamāk un vispār es teiktu, ka ir pakāpienu augstāk vardarbības un ellišķības ziņā. Katrā ziņā, saprotu, ka cilvēki, kam nepatīk šausmu filmas varētu tā reaģēt, bet uz šausmu filmu fona tur nekā tāda nav. Ja nu vienīgi biedējošais reālisms un pragmatisms, kas to caurvij.
Psihopātijas tēmai, būdamai nu jau visai bieži sastopamai lietai mūsdienu kino un TV, manā skatījumā šai filmai tāpat ir izdevies izvērst un komentēt to svaigā un interesantā veidā un būt gana oriģinālai ar to - karikatūriskais lempīgums Džeka pirmajos atgadījumos, kompulsīva uzvedība stresa situācijās un tik ļoti ironizētais narcisisms (Mr. Sophistication, Bruno Ganz balsī). Tas būtu kā ņemt Hannibalu un, šķietami, pietuvināt to reālās dzīves scenārijam.
Patika galveno aktieru izvēle - Mets Dillons (es nemāku latviskot) bija reizē gana lakonisks un reizē arī viņa personība piedeva tēlojumam vajadzīgo noskaņiskumu. Patīkami arī bija redzēt ekspresīvo Umu Tūrmani savā īsajā taču spēcīgajā sniegumā.
Manā skatījumā filmā ir manāms daudz dusmu, tām izpaužoties biezā slānī vardarbības kā arī asā kritikā, kas ietērpta nežēlīgās alegorijās, piemēram, tā pati medību paradumu un ētikas pārnešana uz situāciju, kurā medījums būtu pats cilvēks.
Epilogs jeb filmas beigas man šķita pārāk garas un ne īsti iederīgas klāt pie iepriekšējo filmas sadaļu pragmatiski filozofiskajām apcerēm, bet varu tur saskatīt atmosfērisku vērtību un savā veidā šis iznākums jau tomēr ieliek vēl vienu, pēdējo ķieģeli Džeka personības psiholoģiskajā skaidrojumā, runājot par jebkurā cilvēkā pastāvošo cilvēciskumu - pat rūdītos psihopātos.

The house that Jack built
linkpost comment

Comments:
From:[info]aizelsa
Date:January 21st, 2019 - 12:24 am
(Link)
Jā, lieliska!
[User Picture]
From:[info]heda
Date:January 23rd, 2019 - 12:03 am
(Link)
Precīzi par daļas kritiķu un skatītāju liekulīgo attieksmi pret vardarbību filmā. Baudāmi ir, bet es tomēr ļoti dusmojos uz Trīru par pārlieko pļāpīgumu, tāda tendence viņam bijusi vienmēr, un tā diemžēl pieaug, "Nimfomānē" to pat noveda līdz groteskai, vienu morāli bakstot acī divas reizes. Pļāpību varētu izskaidrot ar nepamatotu neuzticēšanos savam skatītājam un varbūt arī paša mākai izstāstīt stāstu attēlos.
[User Picture]
From:[info]koks
Date:January 23rd, 2019 - 01:54 am
(Link)
Nezinu vai gluži teiktu, ka liekulīga attieksme, bet jebkurā gadījumā ārpus mūsdienu kino konteksta, bet skaļiem virsrakstiem portālos jau noder.

Hmm, jā, nebiju priekš sevīm nodefinējis to par pļāpīgumu, bet varētu teikt, ka šī filma izcēlās ar ļoti lielu daudzumu verbālu komentāru. Varētu būt kā saki, ka tā ir neuzticēšanās skatītājam un tāpēc Trīram vienmēr gribas iebakstīt konkrēto domu tieši tajā veidā, tajos vārdos un nekā citādāk, taču Nimfomānē izņemot tiešām varbūt pāris atsevišķus momentus man tas nelikās par daudz. Man vairāk nepatika, ka liela daļa reliģisko ainu likās neiederīgas - it kā Trīrs vienkārši gribētu pakaitināt tautu un arī romantiski apcerēt kāds sliktais puisis Džeks ir.
[User Picture]
From:[info]heda
Date:January 23rd, 2019 - 10:44 pm
(Link)
Nimfomānē man apmēram puse no otrās daļas šķita kā pirmās daļas morāles pārstāsts. Bet vispār jau man viņš patīk, īpāši visa pārējā kontekstā, kur drīz vairs nevarēs atšķirt "Oskaram" nominētos no "Zelta avenes" cienīgajiem (skat. šogad Oskaram nominēto sarakstu).
[User Picture]
From:[info]koks
Date:January 26th, 2019 - 04:22 pm
(Link)
Nu kaut kāda atkārtošanās un uzbāzība ar morāli Nimfomānē bija, tas gan.
No šī gada Oskaram nominētajām filmām knapi kuru esmu redzējis, vienīgais, zinu, ka dažas no tā saraksta man nemaz nerodas vēlme noskatīties.
[User Picture]
From:[info]heda
Date:January 26th, 2019 - 07:34 pm
(Link)
To pareizo, nabadziņu taisīšanas kino es arī tikai zināšanai pa diognāli paskatos ;)
Bet "The Favourite" ir vērts redzēt - Lantimoss kā vienmēr pārsteidz.
[User Picture]
From:[info]koks
Date:January 28th, 2019 - 03:11 pm
(Link)
Nu jā, reizēm ir derīgi uzmest aci popsai kopskatam. No nominētajiem man vienīgais īsti interesē tikai At Eternity's Gate aktieru dēļ un varbūt Vice. Taču, piemēram, A Star is born paskatoties uz reklāmbildi jau vien man negribas skatīties.
[User Picture]
From:[info]heda
Date:January 28th, 2019 - 10:23 pm
(Link)
Vai tev Lanthimos nepatīk?
"Vice" skatīties man ļoti traucēja Beila/Čeinija u.c. tizlais grims - tikpat muļķīgs kā reiz di Kaprio liekais plikais pauris, spēlējot Hūveru. Laikam JRT aktieri, kuri bez liekas sejas var pārvērsties par jebko, pārlieku izlutinājuši.
[User Picture]
From:[info]koks
Date:January 28th, 2019 - 11:46 pm
(Link)
Par Lanthimos šobrīd neitrāli - nav sanācis iepazīties ar viņa darbiem vai arī varbūt kaut ko neatceros. Redzu, ka no viņa The Lobster ir watchlistē, bet vēl nav redzēts - pēc treilera likās pat ļoti interesanti, laikam vienkārši vēl nav bijis īstais garastāvoklis.

No Vice neko daudz negaidu, laikam šī tad ir no tām filmām, kuras vienkārši gribētos redzēt, lai zinātu, kas tas ir. Nezinu kāpēc tieši rodas tāds priekšstats.