Uz nesatikšanos

Melnais Baisulis


20. Oktobris 2016

Auseklīši mūsu acīs @ 10:09

Šodien ieraudzīju amatabrāļa postu par to, ka arī, lūk, kādā rietumeiropas pilsētā cilvēki pieprasa jaunu koncertzāli. Aizdomājos. Mums taču nekad nav bijusi tā labā koncertzāle, bet kliegšana par to ir aktuāla tikai kādus... pēdējos 5 gadus? Līdz tam ko? Nevajadzēja? Kā jau kultūras darbiniekam pienākas, arī man šķiet, ka jauna, laba koncertzāle ir kruta lieta. Tai pat laikā tas ir simbols un mēs kā traki esam uz simboliem un simboliskām izdarībām – vajadzēja uzspridzināt Skrundas lokatoru (principā vienkārši nojaukt milzīgu augstceltni, kura stāvēja tukša un nu jā, pielietojamība laikam tai nebija un diezvai būtu atradusies), vajadzēja uzcelt Gaismas pili (ir jau skaisti un labi, bet vai tāpēc cilvēki sāka vairāk lasīt?) un vajag jaunu koncertzāli. Bet kāds būs ieguvums no tās? Pa retam aizejam uz koncertu un tagad būs iespēja aiziet uz mazliet kvalitatīvāk skanošu koncertu. Un viss. That's it. Drīzāk ir jākliedz par algām. Kāda man daļa gar koncertzāli, kurā, visticamāk, jauno mūziku spēlēs ļoti reti, bet es turpināšu darboties savā profesijā kā blakusnodarbē/hobijā, jo nopelnīt ar to nevar pat minimālo algu? Jākliedz par to, ka cilvēki aug bez izpratnes par kultūras vērtībām, tātad par izglītības sistēmas trūkumiem. Mums tik daudz kas pūst saknē, bet mēs domājam par to, kā izskatīsies galotne. Citiem vārdiem, pirms būvēt bibliotēku, varbūt jāpanāk, ka cilvēki grib lasīt? Pirms būvēt zāli, varbūt jāpanāk, ka cilvēkiem rūp, kas tajā zālē notiek?

Mans ieraksts nepretendē uz nopietnu analītiku, bet savu viedokli noteikti izpaudiet.

 

Comments

 
[User Picture Icon]
From:[info]ieraksts
Date: 21. Oktobris 2016 - 23:45
(Link)
vispār, jā. kamēr lielākajai tautas daļai nekas vairāk par darbu ārzemēs un jaunu hd televizoru nav vajadzīgs, tikmēr nekā arī nebūs ne tajās saknēs, ne galotnē.
[User Picture Icon]
From:[info]tikko_pamodos
Date: 22. Oktobris 2016 - 13:16
(Link)
Kas ir "kliegšana"? Ziņas, kas nonāk tavā redzeslokā? Ziņās ietvertās politiskās cīņas? Par koncertzāles nepieciešamību eksperti runā jau krietni ilgāk, vismaz no 2007. gada, ja pat ne vēl senāk. Lūk, jautājums par attiecībām ar simboliem jau ir krietni pārdomas rosinošāks, jo arī man ir līdzīgas pārdomas par latviešu atkarību no simboliem. Cik daudzi spētu novērtēt koncertzāles akustiku? Kas tiešām atšķirs tādas celtnes perfektu skaņu (ja celšanas procesā kāds neieraus kabatā pusi budžeta) no, nezinu, Mazās Ģildes vai Kongresu nama? Te gan arī jāmin vietējā mēroga aspekti un starptautiskā mēroga aspekti. Daudziem latviešiem ir nospļauties gar operu, bet valsts prestižam šāda nama esamība ir nepieciešama. Iespējams, ka jaunas koncertzāles esamība palīdzēs ārzemēs labāk pamatot mūsu eksistenci. Šis ieraksts būtu pelnījis uzmanību virtuves sarunās, apskatu piecos no rīta kādā piepīpētā hipsterbārā, valsts televīzijas kameru priekšā un cibas cepešos. Kāpēc nav... Varbūt tā paša izpratnes trūkuma dēļ.
[User Picture Icon]
From:[info]3_5469mhz
Date: 23. Oktobris 2016 - 09:23
(Link)
Nu ciba jau ir tāda piepīpēta virtuve puspiecos no rīta, kur pie pusizdzerta pēdējā aliņa tiek kruķīta emocionāli ezotēriska figņa :)
Nu labi, kopš 2007 (kaut gan amatabrālis teica, ka eksperti par to runājot jau no 80ajiem). Koncertzāli vajag, bet tā gaušanās man ir piegriezusies – un nav jau svarīgi, no kurienes viņas nāk – no medijiem vai draugiem-mūziķiem feisbūkā. Tas ir tā pat, kā viens man pazīstams cilvēks, kurš sēž pie televizora un lamā valdību jau n-gadu garumā un nav jau tā, ka viņam nebūtu taisnība, bet apkārtējiem to klausīties jau sen ir piegriezies. Protams, tā zāle būs prestiža lieta, bet manuprāt, lielie stāri, kas brauc pie mums vispirms novētēs savu honorāru un tikai pēc tam vietu, kur tie uzstāsies. Es gan vairāk sliecos piekrist viedoklim, ka piemēram bibliotēku vajadzēja, lai ir piemēroti apstākļi grāmatu un citu materiālu (tos sauc par fondiem?) glabāšanai. Koncertzālei jābūt piemērotām darba telpām orķestrim (un runa nav tikai par skatuvi, bet arī par kārtīgu aizskatuvi un ko tik vēl nē). Un savu ideālistisko nostādni par ļaužu gara skaistumkopšanu es iebāžu atpakaļ kabatā, jo skaidri zinu, ka ar vai bez zāles un bibliotēkas cilvēki pa lielam paliks tādi paši, jo diezvai kāds uzņemsies šo cēlo izglītošanas misiju. Un pat ja kāds to uzsāks, tad rezultāti diezvai būs tik būtiski, lai kaut kas radikāli mainītos (vai mainītos tuvāko desmitgažu laikā).
Man ir cepiens, ka orķestris savu programmu iestudēšanai velta mazu mēģinajumu skaitu. Rezultāts, vismaz atiecībā uz klasiku, parasti ir labs, bet ne vairāk. Varbūt, ka kļūdos, bet man šķiet, ka pat atstrādātu klasiku ir jāiespēlē vairāk, jo nejūtu saspēli un pašpārliecinātību orķestrī. Varbūt tas ir mans gļuks, jo amatbrālis bija uzstājīgs, ka tagad jau LN50 skanot baigi labi pēdējos gados. Rezumējot, visā tiek vainota zāles akustika, bet ne mazais mēģinājumu skaits. Tas ir kā jaunā grupa klubā Depo (kur bez šaubām nav laba akustika), kura vaino akustiku un skaņotājus, bet nesaprot, ka nemāk precīzi kopā nospēlēt un ka pie sūdīgās skaņas par 80% vainīgi ir viņi paši.

Uz nesatikšanos

Melnais Baisulis