Jungs

« previous entry | next entry »
Maijs. 10., 2011 | 09:29 am

Dī bija feisbukā iemetusi vienu rakstu par sabiedrības kontrolēšanu caur medijiem, un es tur uzdūros vienam jaukam teikumam.

[..] the primary defect of democracy is the impossible ideal of the "omnicompetent citizen".


es tā arī zināju, ka viss ir sūds. lai nu kā - vēlāk šis apcerīgais raksts mani noveda arī līdz tam, ka izlasīju tādu normālu kaudzi ar materiālu par Junga psiholoģiju, lai labāk izprastu vienu citātu, un tas viss ir novedis pie tā, ka tagad mana galva liekas nedaudz smaga. un man nav miera tagad, jo es nu nekādi nespēju aptvert to fišku, ka arhetipi ir pārmantojami. es neizprotu, ko TIEŠI Jungs bija domājis ar pārmantojamību. ja kāds man to saprotami izskaidros, tad alus kauss no manis.
Tags:

Link | ir doma | Add to Memories


Comments {3}

honeybee

(bez virsraksta)

from: [info]honeybee
date: Maijs. 10., 2011 - 10:56 am
Link

Es to saprotu tā, ka vienkārši ir tādi pamattēli, kas ir saprotami un piemītoši visiem cilvēkiem, visās kultūrās - protams, ietērpti/interpretēti atbilstīgi attiecīgajam laikam. Bet paši arhetipi eksistē neatkarīgi no audzināšanas.

Vienkāršots piemērs: ir formas, redzes tēli un ainavas, kas cilvēkiem liekas pievilcīgi. Piemēram, mirdzošas lietas, kas asociējas ar skaidra ūdens mirdzumu. Vai ainava ar leknu zāli, pietiekami pārredzama, lai nekur neslēptos plēsēji, ar pieeju pie (vēlams, tekoša) ūdens un vismaz dažiem kokiem, kuros var ērti uzrāpties. (Vismaz tā kautkur ted.com vai kādā līdzīgā resursā bija stāstīts, vot aizmirsu sourci.)

Tieši tādā pašā veidā katram cilvēkam ir priekšstats par Varoni, par Ēnu, par Veco Vīru un tādā garā. Par šito daudz raksta literatūras teorētiķi - tipa izvelk arhetipus no pasakām un skatās, kā šie arhetipiskie tēli/lomas izpaužas mūsdienu literatūrā, vienalga, vai autors ir apzinājies, ko dara, vai ne.

Atbildēt | Diskusija


mdz_snifs

(bez virsraksta)

from: [info]mdz_snifs
date: Maijs. 10., 2011 - 09:05 pm
Link

+1
Skatīt katru tautu pasakas kaut vai - latviešiem zaķis ir bailīgs, japāņiem tas ir viltības iemiesojums etc., no tā arī tālāk nodod bērniem vēstījumu un tie to tā uztver. Paskaties uz šitiem arhetipiem:

Family archetypes
The father: Stern, powerful, controlling
The mother: Feeding, nurturing, soothing
The child: Birth, beginnings, salvation
Story archetypes
The hero: Rescuer, champion
The maiden: Purity, desire
The wise old man: Knowledge, guidance
The magician: Mysterious, powerful
The earth mother: Nature
The witch or sorceress: Dangerous
The trickster: Deceiving, hidden
Animal archetypes
The faithful dog: Unquestioning loyalty
The enduring horse: Never giving up
The devious cat: Self-serving

Tas arī apmēram ir tas, ko katrā kultūrā pasakas iemāca, pārmanto..morāles nodošana tālāk.

Atbildēt | Iepriekšējais


K.

(bez virsraksta)

from: [info]gamemaster
date: Maijs. 10., 2011 - 11:26 am
Link

Ja realitātes konstrukcija caur medijiem interesē arī ārpus kaut kādām tur psiholoģijām, tad ir vērts palasīt Bodrijāra "Simulakri un simulācija".

Atbildēt