24 October 2010 @ 12:58 pm
 
I. Šuvajeva saruna ar O. Hefi. (KF) Cita starpā mani sajūsmina mēģinājums O. Hefi ievilkt lokālās intrigās. Mērķis, protams, ir vairāk vai mazāk skaidrs - ja nu būs problēmas,tad varēs vilkt ārā šādas intervijas un izteikties, ka aiz mums stāv teju vai viss vācu filozofijas intelektuālais zieds v.tml. Taču ir jauki, ka O. Hefe vēlreiz atgādina, ka filozofijas deformēšana ir ne tikai vēršanās pret lokālo filozofiju (protams, ja ticam, ka studiju programmas izmaiņa ir vienlīdzīga ar filozofijas iznīcināšanu), bet arī Teherānas konference Irānā, kuras ietvaros tipa tiks svinēta pasaules filozofijas diena. (Un uz kuru, kā runā, ir sataisījies dažs labs latvju filozofijas funkcionārs).

– Iedomājieties: pirmā kursa filosofijas students paziņo – viss ir novecojis, nauda tiek izšķiesta, bet vajadzīga ir eksperimentālā filosofija, viss mācību plāns ir pārveidojams. Šāda prātošana un apmelošana tiek izplatīta medijos. Pat vairāk. Rektors to visu slepus atbalsta. Vai kaut kas līdzīgs Vācijā var notikt?
– Funkcionējošā demokrātijā – atļaušos Vāciju par tādu uzskatīt – iesākumā publiski tiktu izklāstītas visas svarīgākās lietas un tad tiktu diskutēts. Turklāt pastāv spēku un pretspēku savijums, tostarp daudzi mediji, tā ka kaut kas tāds ja arī nebūtu vienkārši neiespējams, tad tas būtu ārkārtīgi mazticams.

– Ko jūs kā pasaulslavens filosofs un LU Goda doktors varētu darīt, lai novērstu šādus mēģinājumus deformēt vai pat likvidēt filosofiju?
– Pirmām kārtām es ar to iepazītos un tad paceltu savu balsi, kā to, piemēram, pavisam nesen izdarīju filosofijas konferencē Teherānā.

– Kāds, jūsuprāt, ir cēlonis šādiem mēģinājumiem sagraut filosofiju?
– Parasti ir vairāki cēloņi: nozaru konkurence, reizēm pat nozaru nenovīdība, mēģinājums apklusināt nevēlamas balsis, strīds par gandrīz vienmēr trūcīgo finansējumu. Politikā dominējošā cīņa par varu, ietekmi un atzīšanu, ne pēdējokārt par finanšu resursiem, neapstājas universitātes politikas priekšā.
 
 
( Post a new comment )
[info]unbeliever on October 24th, 2010 - 02:17 pm
izlasiju šo. skumīgi. Pēc visa spriežot, šuvajevs turpina nemitīgi šūties par notikumiem ap VFF un pamazām kļūst par paranoiķi. Starp citu, drukātajā KF versijā, 1.lapā nopublicēts I.Š. runa Mamardašvilli lasījumos ar jau izskanējušajām pērlēm un metaforām: 'auziņš - amnēziņš', ļeņinismu, fašismu, melnsimtniecismu (laikam iekš LU vadības) un visu pārējo
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on October 24th, 2010 - 02:27 pm
Mjā.. no vienas puses var saprast, ka ir sāpe utml. No otras - nesaprotu, kāpēc uzbāzties visiem pēc kārtas ar savu attieksmi un meklēt apstiprinājumus saviem uzskatiem.

Bet Šuvajeva runa gan ir uz robežas ar pieklājīgo, kas pats par sevi nav nekas ārkārtīgi nosodāms. Tas, kas man nepatīk šajā kontekstā, ir tas, ka nabaga Mamardašvilli tiek izmantots par pameslu, lai paustu savu sāpi. (Tā vietā, lai izrādītu kaut nelielu cieņu un tiešām runātu par pašu Merabu.)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on October 24th, 2010 - 02:37 pm
Par paranoju. Cik saprotu, tad ar to vēl lielākā mērā sirgst Kūlis. Paranoju sevišķi uzrāda apgalvojumi par to, ka visi, kas nav ar viņu, ir vnk, šarlatāni u.tml. - man nešķiet, ka šāda veida apgalvojumi ir pārliecinoši un turklāt vnk, neatbilst lietu stāvoklim. Šajā kontekstā Šuvajevs vēl izskatās labi, jo vēl mēģina runāt metaforās).
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]unbeliever on October 24th, 2010 - 03:07 pm
jā, metaforās, kas patiesībā ir diezgan aizskarošas. Par IŠ paranoismu liecina šo tekstu tiražēšana un personisko problēmu iepīšana it kā akadēmiskos (darba) pasākumos
(Reply) (Parent) (Link)
[info]unbeliever on October 24th, 2010 - 03:03 pm
runā varbūt nebija nekā vairāk par mājieniem ar mietu un tur es arī neko sliktu neredzu. Taču no otras puses, saskaņā ar parrēsijas principiem varēja jau arī skaidrāk paust savu nostāju un, piemēram, atklāti nosodīt LU vadību, nevis izlīdzēties ar kaut kādiem mājieniem
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on October 24th, 2010 - 03:45 pm
ok. tiesības viņam ir rakstīt/runāt par to, ko un kā vēlas - parrēsiski vai metaforiski, ir viņa paša izvēle.

Taču nedaudz dīvaini ir savās pārdomās un uzskatos ievilkt cilvēkus, kam ar to nav nekāda sakara. Tas, manuprāt, neuzrāda labu akadēmiska darba piemēru. Piem., neredzu lielu attaisnojumu izmantot Mamardašvilli kā fonu savām attieksmēm. Hefes izmantošana, savukārt, vispār ir dīvaina - galu galā pats Hefe atteicās braukt uz Tehrānu, lai viņu neizmantotu kkādas lokālās akadēmiski politiskās spēlītēs. Un tas ir tieši tas, ko dara Šuvajevs ar savas intervijas jautājumiem.

Kāds gan Hefem (vai Mamardašvilli) sakars ar vietējiem skandāliņiem un jandāliņiem?
(Reply) (Parent) (Link)
mugursoma[info]mugursoma on October 24th, 2010 - 04:18 pm
Vispār tas bija otrā kursa students.
(Reply) (Link)
Avtonoms[info]junona on October 24th, 2010 - 04:52 pm
Dīvainas lietas. Neredzu pat te ko komentēt.
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on October 24th, 2010 - 05:10 pm
No vienas puses - protams, ka nav vērts komentēt. No otras - cik esmu ievērojis, tad publiski pasākumi tagad iz vecajo puses tiek izmantoti, lai bīdītu dažādus dīvainus tekstus - sevis pašslavināšanas, citu noniecināšanas u.tml. Piem., esmu gandrīz vai pārliecināts, ka līdzīga ievirze varētu būt arī šajā pasākumā: „Idejas par idejām: kas notiek Latvijā?” (http://www.rlb.lv/index.php?p=9130&lang=1509&a=2&b=1&lbu=7565)

Jo kas tad notiek Latvijā, ja ne filozofijas sistemātiska graušana, ko vada "ļaunie spēki"? Īsāk sakot - farss publiskā telpā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on October 24th, 2010 - 05:14 pm
Margināļu tusiņš, imho.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on October 24th, 2010 - 05:19 pm
Varētu jau piekrist, ja runātu par idejām u.tml. Taču gluži neuzskatītu, ka margināļi lokāli institucionālā nozīmē (cerams, ka tikai pagaidām).
(Reply) (Parent) (Link)