Grain of Salt - Nav tādas lietas kā attaisnojami kari, un ja arī būtu, tad kāpēc... [entries|archive|friends|userinfo]
snauts

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

Nav tādas lietas kā attaisnojami kari, un ja arī būtu, tad kāpēc... [Nov. 14th, 2007|10:58 am]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
    11. novembrī man centās iebarot to, ka šinī datumā jāgodina arī Irākā un Afganistānā kritušie, jo viņi, lūk, arī ir nenormālākie dzimtenes patrioti un tēvijas varoņi. Es gan uzskatu, ka patlaban vislielākie patrioti ir skolotāji. Par skolotāju algām, es varu saderēt, lielākā daļa no tiem sprukstiņiem nemaz uz armijas pusi neskatītos, kur nu vēl ietu riskēt "nolikt karoti" svešā malā. Irākā latviešu karavīri padienēja, padienēja un pameta to valsti tādā pašā stāvoklī kādā bija tajā ieradušies. Kurš gan var uzdrošināties apgalvot, ka kritušo karavīru nāves nebija bezjēdzīgas?
    Vakar vai aizvakar Slakteris man centās iebarot to, ka karavīru skaita palielināšana Afganistānā būs varen izdevīga padarīšana, un beigās vēl mēs uz tā visa paņemsim un uzvārīsimies. Izskatās, ka vārdu savienojumam "tirgus iekarošana" tagad ir jauna nozīme. Latviešu lozungs šinī valstī varētu būt: "Tev būs izvēlēties tikai Latvijas preci!" Es tomēr domāju, ka tā tāda tukša muldēšana vien ir, jo pirms Irākas uzņēmējiem tika solīti sulīgi atjaunošanas kontrakti, bet beigu beigās, kur tad ir tie "suksess storiji"? Kur ir tā varka no Irākas? Kāpēc tagad būs savādāk?
    Šorīt no rīta bija vēl viens sižets - "Kāda karavīra stāsts", vai kaut kā tamlīdzīgi. Jau trešo dienu no rīta it kā tiekot izstāstīts kāda Afganistānā dienējošā karavīra stāsts. Lepnais tēvs rādija sava dēla grebtās koka šautenes no viņa bērnības, māte zināja pastāstīt, ka jau 10 gadu vecumā puika pieprasījis, lai mājās tiktu abonēts "Tēvijas sargs". Visu laiku tika slavināts, kāds lielisks dēls ir šis karavīrs. Ļoti iespējams, ka karavīru morāli Afganistānā nosaka tas vai viņu mājās uzskata par patriotisku varoni vai arī par nožēlojamu algotni. Tādā gadījumā tas izskaidrotu šādu muļķīgu sižetu rādīšanu.
    Es esmu sašutis par intensitāti ar kādu pēdējā laikā sabiedrība tiek "bombardēta" ar militārisma slavināšanu. Vai tas ir izskaidrojams ar to, ka ir starplaiks starp 11. un 18. novembri? Ja arī tā būtu, tad kāds šiem datumiem ir sakars ar Irāku un Afganistānu?
linkpost comment

Comments:
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:November 14th, 2007 - 03:23 pm
(Link)
Jā, propaganda baigākā.
Vienīgais labums, kas mums ir no Irākas un Afganistānas ir tāds, ka karavīri var uzkačāt skiļļus reālas karadarbības apstākļos (līdz ar to, ja, nedod dievs, karadarbība notiktu šeit, tad būtu cilvēki, kas ir pulveri ostījuši un zina, kā tas jādara).
[User Picture]
From:[info]snauts
Date:November 14th, 2007 - 04:11 pm
(Link)
No kā gan varētu valsti nosargāt vairāki simti pulvera ostītāju? Vienīgais, kas man nāk prātā ir tautas sacelšanās.

Education is a better safeguard of liberty than a standing army.
-- Edward Everett
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:November 14th, 2007 - 04:40 pm
(Link)
1) Varbūt tagad mums nav militāru draudu, bet nevar zināt, kā būs pēc 50 gadiem. Labāk būt gataviem.
2) Vairāki simti pulvera ostītāju vajadzības gadījumā var apmācīt vairākus tūkstošus.

Skaidrs, ka forši būtu iztikt bez militāriem konfliktiem, bet nevar garantēt, ka ar diplomātiju vienmēr varēs tikt cauri. Miera laikos nav jēgas tērēt milzu resursus militārismam, bet labāk tomēr, ja ir neliels un profesionāls veidojums, kuru vajadzības gadījumā var palielināt un apgreidot, nevis tā, ka problēmu gadījumā tiek konstatēts, ka armijas nav vispār un viss ir jāveido no nulles.
[User Picture]
From:[info]snauts
Date:November 14th, 2007 - 05:25 pm
(Link)
Vai tas kādreiz praksē ir pierādījies?
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:November 14th, 2007 - 05:31 pm
(Link)
Nezinu. Slinkums pētīt vēstures grāmatas. Drīzāk jautājums ir, vai tu būtu ar mieru riskēt.
[User Picture]
From:[info]snauts
Date:November 14th, 2007 - 05:34 pm
(Link)
Yup! Ko gan es varu zaudēt?
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:November 14th, 2007 - 05:42 pm
(Link)
Katrā ziņā, spēlējot Civilization IV, man tā ik pa laikam gadās, ka uzkačāju tempļus un teātrus, un tad atnāk barbaru ordas un visu nones:P ;)

Zaudēt tu vari daudz ko, piemēram, dzīvību. Tad jau drīzāk ir jājautā, ko tu esi gatavs zaudēt.
[User Picture]
From:[info]snauts
Date:November 14th, 2007 - 06:31 pm
(Link)
Civilizācijā tev tauta ir tikai cipariņš uz pilsētas un barbari maģiski rodas no nekurienes. (Vismaz pirmajā tā bija)
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:November 14th, 2007 - 06:40 pm
(Link)
Tā jau tāda zirgošanās par to civilizāciju.
(Bet iebrucēji biežāk ir no kaimiņvalsts, nevis tie barbari, kas randomā uzrodas.)
[User Picture]
From:[info]snauts
Date:November 14th, 2007 - 06:59 pm
(Link)
Nu bet tev kā valdniekam rūp valsts (pilsētas, tempļi, likumi, vara) nevis tauta. Ja arī iedzīvotāju skaits rūp, tad tikai tiktāl, lai uzturētu ēkas un armiju. Tu taču negribi zaudēt šo varas spēlīti un atkal kļūt par parastu cilvēku?
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:November 14th, 2007 - 08:00 pm
(Link)
Nu, ceturtajā civilizācijā, ja pareizi atceros, punktus spēles beigās dabū par kopējo iedzīvotāju skaitu, teritorijas lielumu un armijas spēku. Un nākas čakarēties arī ar iedzīvotāju labklājību un veselību, savādāk šie dumpojas.

Ja tu velc uz to, ka valdības pārstāvjiem patiesībā ir vienalga, kas notiek ar cilvēkiem un viņi dara visu tikai tādēļ, lai saglabātu varu, tad es domāju, ka patiesībā jau ir vienalga, kādi ir viņu motīvi, galvenais, lai sistēma ir iekārtota tā, ka vadītāji var saglabāt varu tikai tad, kad dara tā, kā cilvēkiem ir labāk.
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:November 14th, 2007 - 03:39 pm
(Link)
Un vēl, tā padomāju, tas, ka karavīri tur sapiš nervus un veselību, tā ir viņu pašu darīšana, tak armijā tagad iet brīvprātīgie. Bet mums pārējiem - ir plusi no tā, ka ir labākas attiecības ar pārējām valstīm, kas piedalās karā, un mīnusi no tā, ka ir sliktākas attiecības ar talibiem. Pagaidām, šķiet, ka tie plusi ir lielāki nekā mīnusi - talibi vēl nanāk pie mums spridzināt, bet tas gan var jebkurā brīdī mainīties.
Bet tas par "atjaunošanas kontraktiem" toč ir bullšits - no eiropiešiem tur ir uzņēmumi, galvenokārt tikai vāciešiem, un tiem pašiem pārsvarā Irānā, nevis Irākā vai Afganistānā. Latvieši, man šķiet, ir pārāk piesardzīgi, lai bāztu tur savu degunu. Ja neskaita Mikrotik: http://www.mikrotik.com/projects.html
[User Picture]
From:[info]snauts
Date:November 14th, 2007 - 04:17 pm
(Link)
Kāpēc lai vispār pirms tam kāds būtu pie mums nācis kaut ko spridzināt? Par ko?
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:November 14th, 2007 - 04:49 pm
(Link)
Nu ja, par visu jāmaksā. Gribi vieniem pielaizīties, dabū citus par ienaidniekiem.
(Bet vietējie spridzinātāji gan ir bijuši - gan mafijas rēķinu kārtošanas, gan politiskie uzvaras pieminekļa spridzinātāji.)
Bet, grozi kā gribi, pasaule ir pārāk liela un daudzveidīga, lai būtu draugs visiem, vai, lai būtu neitrāls. Pat, ja negribas "izvēlēties puses", agrāk vai vēlāk var izrādīties, ka vai nu ir jāizvēlas, ar kuriem draudzēties un ar kuriem naidoties, vai arī jāpaliek vieniem pašiem. Un palikšana vieniem pašiem var nozīmēt atgriešanos naturālajā saimniecībā - skuju tev naftas, datoru vai tamlīdzīgu figņu imports, ja tev nav "draugu", ar kuriem tirgoties.
[User Picture]
From:[info]snauts
Date:November 14th, 2007 - 05:33 pm
(Link)
Spēcīgs arguments. Izvēle starp pārticību un tīru sirdsapziņu.
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:November 14th, 2007 - 05:43 pm
(Link)
Tieši tā.
(Vai, varbūt, kompromiss starp pārticību un tīru sirdsapziņu.)