disfigurator

Total Recall (1990, Paul Verhoeven)

Mar. 23rd, 2009 | 05:40
No: : disfigurator

Jāpastāsta jums būs par vienu no manām bērnības filmām.
Ir deviņdesmitie gadi. PSRS nule kā nav un postpadomju telpā nu jau brīvi ieplūst ārzemju kino, tajā skaitā šī Sci-fi/Action filma. Bērnības laikos bija mums videokasete, kuru ierunājis bija tas krievs, kurš runāja iz aizvākotas mucas, kura bija aiz loga. Bet tagad - svaigi pirkts Special Edition DVD disks un nu ar savu prātu varu ceļot padsmit gadu senā pagātnē.
Pārsteidzoši, bet nekas nebija aizmirsts - kā nekā tā bija tā laika viena no mīļākajām filmām, kopā ar tādiem monstriem kā Robocop, Terminator, Lone Wolf McQuade, kādu nindzju filmu, filmu par ļaunu bezpilota mašīnu (lasīt: īvl Knight Rider) un kādu čupiņu šausmeņu, kur vienā bija ļaunas jūraszvaigznēm līdzīgas dzīvības formas, kuras lidoja uz sejas un sūcot asinis nogalēja – pēdējo filmu nosaukumus, diemžēl, neatceros. Pirms skatīšanās bija nedaudz bail - ne tikai filmas dēļ, kura satur arī vairākus Horror elementus un eriģējoši asiņainas ainas, bet galvenokārt vienas domas dēļ: negribēju sabojāt šīs šaušalīgi labās atmiņu ainas par filmu. Beigu galā, runājot caur filmas pamatidejas prizmu, cilvēks ir tas, kas ir viņa prāts, proti, atmiņas veido cilvēku. Un tomēr - ceļojums uzsākts - Welcome to Rekall!

Ceļojumu uzsāk eleganti nostrādātais DVD Menu, kurā replicētas dažādas filmā esošās ietaises, kuras mērcējās savādi priekšvēstošā Akadēmiskā Ambient mūzikā iz filmas - un viss šis tik dzīvi stāv manā atmiņā, it kā filma būtu skatīta vakar, nevis pirms gadiem 15, varbūt vairāk. Filmas radīšana iedvesmota no Phillp K. Dick darba "We can remember it for you wholesale" un tā stāsta par realitātes un ilūzijas krustošanos kāda cilvēka dzīvē. Total Recall satur visnotaļ spēcīgu Sc-fi stāstu, kurā ir daudz elementu, kuri nodrošina visnotaļ tīkamu maindfaku. Filmas būtība: izklaidēt, izraisīt domāšanu un apjukumu domāšanas procesā: vai redzētais ir realitāte vai tikai nopirktais sapņu atvaļinājums, iegādātās atmiņas?!

Filma jau kopš paša sākuma skatītājam sniedz paplāti ar vairākiem īsiem, slēptiem turpmāko ~30 minūšu stāsta kopsavilkumiem, kas nodrošina patīkamu deja-vu sajūtu, tā, piemēram, pirmais kadrs sapnī, kurā redzama piramīda. Tā ir redzama vairākkārt filmas otrajā pusē, kā arī vēlāk šis kadrs iegūst visnotaļ izteiktu puzles būtību – ja aizdomājamies, tad ir jādomā – sapnī viņš redz to bruneti un piramīdu. Nopirktajās atmiņās viņš arīdzan to redz. Un viņš to pašu piramīdu redz arī caur citas, slēptas un neapzinātas identitātes prizmu… Tas rada tādus jautājumus kā: "Kas, pie velna, te notiek?", "WTF?", "Vai viņš tagad sapņo vai beidza sapņot?". Un šie jautājumi pakārtoti ved uz patīkamo detaļu medību, lai atkostu stāstu. Bet arī detektīva darbs atstāj vietu interpretācijai. Šāda saturiskā būšana ir viena no filmas odziņām!

Patīkami kinematogrāfiskie triki, vizuālās baudas
- filmā protagonists vairākkārt aizmieg, pēc kā seko filmas darbība. Šis paņēmiens nojauc visas realitātes/sapņa robežas;
- TV siena un vilcienu reklāmas – lietas, kuras man atgādina Bredberija Sc-fi noveli Fahrenheit 451;
- specefekti būvēti ar minatūru un leļļu palīdzību;
- Gards Marsa iemītnieku, radījumu dizains;
- filmā notikumu vietās simboliski Zeme ir pārcelta uz Marsu dažādu reklāmu, firmas zīmju veidolā (Casio skeneris; Hilton viesnīca; Mars Today…), t.i., Zemes politiskā realitāte ir transportēta uz Marsa koloniju, nākotni;
- Marss ir izbūvēts klintīs, kas rada Urban Exploration sajūtu, kura filmā definējas jau no paša sākuma ar tādu elementu kopumu kā masīvas betona konstrukcijas, pamesta cementa rūpnīca un pēcāk – pagrimusī kultūras dzīve uz Marsa, kura ir kā panku subkultūras simbolisms astoņdesmito gadu Amerikas izpratnē (te varētu pievilt to trīskrūšu dāmu!);
- dažādi Horror elementi: ķermeņa pieblīšana, acu un mēles izsūkšana vakuuma ietekmē, raidītāja izvilkšana no deguna dobuma, programmējamā sejas maska, tuneļu veidošanas mašīna, mutantroka, vēderviedais (šos salikteņus sapratīs tas, kurš redzējis filmu);
- protagonistam piedāvāja sarkanu kapsulu, lai atgrieztos uz realitāti – Matrix, vai ne?
- ieskats nākotnē: spidometra, tahometra u.c. rādītāji uz mašīnas vējstikla;
- pretošanās kustības mājvieta atgādina Parīzes katakombas.

Bet, protams, neba viss filmā ir lielisks, ir arī dažas kļūdas:
- vakuuma iedarbība uz ķermeni;
- skaņa vakuumā;
- kļūda: nav vakuumsekas – pēc skābekļa saņemšanas nav sarkano acu un tūskas traumas.

Kopsavilkums:
Ar minēto elementu uzskaitījumu īsi un konspektīvi gribēju izcelt filmas spožākos brīžus, kuru būtība itin labi raksturo to, ko no filmas gaidīt. Kopumā ko var pateikt par Total Recall? Filma ir uz saistoša, spēcīga, varētu pat teikt, ka uz psihoanalītiska stāsta balstīta Sc-Fi/Action filma ar Horror elementiem un tā savulaik ir ieguvusi apbalvojumu par vizuālajiem efektiem, kā arī tā ir viena no pirmajām filmām, kura kino valodā ienesa digitālos efektus (pilna auguma drošības skeneris). Saistošs materiāls iz deviņdesmitajiem, kurš joprojām ir spējīgs sagādāt kairinājumu ne tikai vizuāli tveramās estētikas receptoriem, bet arī domāšanas procesiem, liekot izjust patīkamo maindfaka WTF sajūtu. Laba filma, ietērpta labākajās Action tradīcijās iz Action zelta laikiem – deviņdesmitajiem! Liels budžets, labs stāsts ar nelielu humora piešprici un bauda ~2h ilgumā.
Ja vēlamies otro daļu, tad lieta ir tāda, ka tai tika uzrakstīts scenārijs, bet tas dienasgaismu ieraudzīja tikai pamatīgi mainītā esencē, kuru beigu galā režisēja Spībergs, darbam dodot nosaukumu Minority Report – filma, kura tāpat ir balstīta uz K. Dick Sc-Fi noveli ar tādu pat nosaukumu.


/10

http://www.youtube.com/watch?v=cHDcI7IRfuQ


 

Pilns sakāmais | Rādīt visus komentārus


Reply

From:
( )Anonymous- this user has disabled anonymous posting.
Username:
Password:
Subject:
No HTML allowed in subject
  
Message:

Notice! This user has turned on the option that logs IP addresses of anonymous posters.