- 2010.08.24, 20:31
- esmu izperinājis tādu jēdzienu kā "negatīva brīvība", kuru tagad vajadzētu skaidrot. bet sākšu ar šādu vinjeti.
Latvija ir vareni brīva valsts, un auto vadītāji portālu komentāros jūtas stipri un vareni, apspriežot situācijas kad "drīkst notriekt" velobraucējos. tieši šādiem vārdiem - kad ir "atļauts" notriekt, sabraukt, sakropļot, nogalināt velobraucējus.
Savukārt, es kādu laiku padzīvoju tādā nīkulīgā un nebrīvā valstī kā Kanāda, un tur gājēji un velo braucēji ir svētā govs. Auto vadītājs trīc un dreb, lai tik kādam neuzbrauktu. Tas, cik ļoti šoferītis dreb, protams, ārēji nav redzams, ārēji izskatās it kā visi viens otru cienītu, un satiksme ir ļoti pieklājīga - katrs auto vadītājs labāk 10x pagaidīs un dos ceļu, nekā riskēs kādam uzbraukt.
Piemēram ja tu eji pa ietvi garām gājēju pārejai, un paskaties pārejas virzienā, acumirklī visa iela stāv. Tevi laiž, lai gan tu pat īsti neesi pagriezies pret gājēju pāreju. Viņu algoritms: ja ir gājēju pāreja, tad samazina ātrumu līdz 20km/h un acīgi skatās vai nav kāds gājējs vispār TUVUMĀ. Ja ir tuvumā gājējs, automašīna uzreiz tiek apturēta.
Kāpēc auto vadītājs tik ļoti trīc un dreb? Tāpēc ka viņu nenormāli izpisīs, ka viņš būs iesaistīts kādā satiksmes negadījumā. Nerunājot pat par negadījuma izraisīšanu: tad var gadīties ka ir jāmaksā sāpju nauda visu mūžu, vai jāsēd cietumā. Un OCTA viņējā uzreiz aiziet tādā kosmosā, ka par auto vadīšanu negadījuma izraisītājs var aizmirst gandrīz uz mūžu: tiesības var pat neatņemt, vienkārši apdrošināšanas izmaksas tāds nelaimes putns nevar pacelt.
Kanādā negadījums var pilnībā sagraut auto vadītāja dzīvi. Latvijā - šoferīts nospļaujas uz sava upura [līķa], un vālē tālāk. Šodien pat redzēju ka mikriņa psihais šoferis speciāli piedeva gāzi, un brauca virsū gājējiem, kas iet pāri pa zebru, ar nodomu brauca virsū, jo viņam likās ka pārāk lēni kustas. Reāli gājējiem nācās palekt malā, lai nenotriec. (Kanādā šāds šoferītis jau pēc 10 minūtēm sēdētu psihiatriskajā ekspertīzē, un vēl pēc stundas - maksātu milzīgas soda naudas.)
Kanāda ir "nebrīva" valsts. Latvijā šoferītis var justies ļoti "brīvi". Bet tā ir tāda negatīva brīvība, ka visiem pārējiem liek justies nebrīviem, bet Kandādā otrādi - visi jūtas daudz brīvāki un laimīgāki [jo viņiem tādas negatīvās brīvības nav]. No ārpuses tas izskatās kā savstarpēja cieņa.
***
Matemātiski, pieskaitot negatīvo brīvību, kopējā brīvība samazinās. Bet atņemot negatīvo brīvību, kopējā brīvība palielinās (mīnuss uz mīnusu = pluss). - 30 rakstair doma
- 24.8.10 22:17 #
-
Es pats gājējus laižu. Pat uz vismististkākajām pārejām, bet piebremzēju un laižu. Un kad pats esmu gājēja lomā, tad spiežu vadītājus bremzēt, jo vienkārši maucu pāri zebrai. Ar to viss ir kārtībā, neviens negrib nobraukt gājēju.
Bet Tavs apraksts par to, ka katrs negadījums var sagraut dzīvi... nu pārspīlēts bez gala. Sorry, kurš liberālis grib, lai katrs kasjaks sajāj dzīvi?
Nu nonesi gājēju, atbildēji likuma ietvaros, dzīvo tālāk. Bet kāda hrena pēc būtu kaut kas jābleķo, jāpārbauda tikai tāpēc, ka nu gadījās? Atsēdi, samaksā, i viss.
Kur labums iebiedēt šoferi par visu, ko viņš var netīšām ievārīt?
Sorry, ja ne tā sapratu rakstu. - Atbildēt
- 24.8.10 22:25 #
-
Būtībā tāpēc ka tur ir ļoti stingri ar civiltiesisko atbildību, ļoti, ļoti dārgi ir samaksāt par kādam atņemto veselību vai traumes dēļ negūto ienākumu utt. Tās kompensācijas aiziet miljonos.
Tas, kādas sīkas kompensācijas Latvijā tiesas piespriež cietušajiem ir vienkārši salts izsmiekls.
Un arī Civillikums Latvijā vēl nedarbojas...
(Civillikuma 1779. pants: "Katram ir pienākums atlīdzināt zaudējumus, ko viņš ar savu darbību vai bezdarbību nodarījis.") - Atbildēt
- 24.8.10 22:29 #
-
Ummmm, es pieņemtu, ka viens no labumiem iebiedēt ir - lai minimizētu "netīšu" ievārīšanu, bet iedzītu refleksos, ka viņš ir jūzeris ar tonnīgu killing machine, bet apkārt ir gājēji bez tādas. Un šāda bruņojuma klātbūtne viņu nepadara svarīgāku, pat gluži pretēji, jo maz ticami miesas bojājumi šoferim, kura autiņam, ātriem soļiem, uzskries aizsapņojies gājējs. Nu tā kaut kā tak.
- Atbildēt