Tipa75 - žargons un lamuvārdi

> Jaunākais
> Arhivētais
> Draugi
> Par sevi

Maijs 12., 2004


Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
12:16 - žargons un lamuvārdi
Ievadam varu teikt, ka pati mēdzu sulīgi nolamāties ne tikai krievu valodā trīsstāvīgi, bet arī latviešu un angļu valodā. Reizēm, lai radītu lingvistiski pareizu kontekstu aprakstot kādas darbības mēdzu lietot žargonvārdus, kā jau būsiet manā žurnālā ievērojuši. Bet principiāli lietoju tikai tos jēdzienus, kuru nozīmi pilnībā izprotu.

Bet stāsts šoreiz ir par pārdomām, kuras manā galvā sāka raisīties pēc iepazīšanās ar "urlu" tēmu te un citur pilsētā gan verbālā, gan rakstiskā formā. Kā arī novērojumu, kā žargonā parādās arvien vairāk jēdzienu par kuru izcelsmi vairumam to lietotāju ir visai miglaina vai pat nav nekāda priekšstata. Tagad gan tikai par vienu konkrētu jauno plaši lietoto žargonvārdu "urlas".

Pašos pirmajos atmodas gados lasiju kāda bijušā Rīgas Centrālcietuma ieslodzītā, kurš bija aizbēdzis uz Zviedriju, rakstīto atmiņu grāmatu. Ļoti detalizētu aprakstu par Padomju cietumu iekšējo kārtību. Ne jau to, kā sargi sargā. Par iekšējo kārtību, kā cietumnieki tiek sadalīti pa galdiem, kādas kuram ir tiesības vai beztiesība. Pilnīgi atsevišķa pasaule (atmiņas par toreiz lasīto man uzjundija arī RL šīmēneša publikācija par ĀB ASV cietumos). Protams reizē ar cietuma iekšējās vides un starpcietumu saiknes aprakstu šai grāmatā bija diezgan daudz informācijas arī par kriminālās pasaules kārtību PSRS. Daudz terminu. Nu jāatzīst, ka esmu arī vairākus citus rakstus, grāmatas un stāstus par šo tēmu lasijusi/klausijusies un pievērsusi tiem uzmanību. Manā uztverē tā ir sava veida pirmpasaule. Nežēlīga ar necilvēcīgiem (zvērīgiem neteikšu - zvēru likumi ir humānāki)likumiem un neiedomājami sarežģītu riebeklību izperinošu prātu radītiem priekšstatiem pat to, kā kam ir jābūt. Rožainākā un holivudiskākā šīs tēmas patreiz pieejamā grāmata ir "Esmu kronēts zaglis", ko gan ieteiktu lasīt krieviski, jo latviskotie jēdzieni šai tēmā nekādi neiederas - arī Latvijas noziedznieki lieto tos pašus slāvu jēdzienus.

Tad lūk: šo aprindu cilvēki gadu desmitiem ir sevi un savējos atpazinuši sabiedrībā ne tikai pēc tolaik zīmīgajiem tetovējumiem, bet arī pēc savas specifisko jēdzienu pilnās runas. Viens no to ļaužu vādriem ir "urla". Ar šo vārdu tika apzīmēti viszemākās kārtas zagļi. Zemākie no zemākajiem. Tie nebija Ostapi Benderi vai noliktavas strādnieki, kas šmugulēja padomju savienības uzskaites papīrus. Tie bija ļaudis, kas grāba visu, kas pagadijās pa rokai, kas zaga arī to, no kā īpašas jēgas pat nebija. Principā pielīdzināmi daļai tagadējo bomžu, kuri zog, lai pārdotu un iegūtos līdzekļus nodzertu. Ja "urlas" nonāca cietumā, viņi bija tie, kuru vieta bija blakus sabiedriskajai atejai. Necilvēcīgākajos cietumos viņiem arī uzturam lietojamo ūdeni bija atļauts ņemt tikai no atejas. Viņiem nebija ļauts ēst pie galda vai gulēt uz lāvām. Visa eksistence bija blakus atejai.

Vārdā "urla" nav ne grama pozitīvisma. Šis vārds norāda par tā lietotāja piederību zināmām aprindām. Tie jaunieši, kuri viņu lieto apzīmējot savu vidi, manuprāt, ir vienkārši stulbi. Taču tie, principā daudzmazinteliģentie cilvēki, kuri lieto šo vārdu, pēc manas redzējuma, šķiet, neapzinās, kādu likmju spēlē sevi iemet.

Labi, labi - Rīgā birojā sēžot un garlaikoti internetā rakstot šādu apzīmējumu lietošana viņus nekādi neapdraud un nekādu atbildību neuzliek. Taču situācija var pārvērsties tiešām nelabvēlīgi pret šo pilsoni gadijumā, ja viņš vai viņa pielietos šo vārdu sarunā ar, piemēram, Lucavsalas tuvumā sastaptu svešinieku. (Kā zināms Lucavsalas pilsētai tālāko malu, krietnā daudzumā ir izvēlējušies par savu dzīvesvietu bijušie ieslodzītie). Šādā gadījumā krimonālo aprindu piederīgais var (un ir arī saprotams, kādēļ var, ja pieņem variantu, ka viņš ir nesen atbrīvots no kaut vai 5-7 gadu ieslodzījuma)uzskatīt runātāju par piederīgu vienam no viņu kopietas. Ja tā, tad no runātāja tiks sagaidīta viņu pasaules likumiem adekvāta rīcība, kuras nesekošanas gadijumā runātājs var sevi pamatīgi apdraudēt. Gan ar materiālām, gan fizisku bojājumu, gan leālām sekām.

Lūk.

(3 raksta | ir doma)

Comments:


[User Picture]
From:[info]dienasgramata
Date:12. Maijs 2004 - 13:03
(Link)
Nee, viss notiek pareizi - tas, ka Ozols ir paņēmis šo vārdu, lai pašdefinētu savu pasaules izjūtu un pozīciju, ir ļoti precīzs gājiens. Nekādu pārprastu lietojumu. Paskaties, ko dēvēja par pankiem, pirms tās sevi nosauca Sex Pistols paaudze! Sabiedrības atkritumus un cietumu izpisteņus! Tas bieži vien ir svarīgs sociāla protesta paņēmiens - redefinēt pieņemtos lamuvārdus. Nevaru ātrumā atcerēties, bet bija arī daudzas kustības vēsturē, reliģiskas un politiskas kustības, kas sev par nosaukumu paņēma terminu, ar kuru tobrīd apzīmēja sociāli pazemoto vai deklasēto slāni.
[User Picture]
From:[info]tipa75
Date:12. Maijs 2004 - 13:09
(Link)
Būtībā man jau nekas - lai jau viņi paši šo apzīmējumu pret sevi lieto. Vairāk man "sāp", ka šo terminu savā ligvistikas bagāžā paņem jaunkundzes, kuras visādi citādi maigajā valodā un Bārbijiski rozā žurnālā tas vienkārši atgādina suņa kaku.
Tēlaini izsakoties.
[User Picture]
From:[info]dienasgramata
Date:12. Maijs 2004 - 13:14
(Link)
nu, jaunkundzes jau vispār ir īpašs gadījums ;)

> Go to Top
Sviesta Ciba