11 August 2009 @ 03:09 pm
Nesavlaicīga replika 3  
Pavisam nesen man vairākas reizes noteikta cilvēku grupiņa ir norādījuši uz 'fašistiskajām' tendencēm manos uzskatos. Jo, redz, es neesmu pietiekami liberāls, esmu, cik noprotu, pret daudzveidību uzskatos utt., utjpr. Nevaru apgalvot, ka man ir patiesības monopols un, protams, daudzkārt esmu kļūdījies. Taču, manuprāt, nav slikti norādīt uz atsevišķu personu konstantu bulšitingu. Sevišķi tāpēc, ka daži no tiem muļķības gvelž jau gadiem un pilnīgi bez jelkādas atskaites par saviem vārdiem un uzskatiem, turklāt vēl pievienojot vāji izprastu liberālisma mērcīti.

Es neredzu problēmas runāt ar cilvēkiem, kuriem ir atšķirīgi viedokļi, taču - davaj - vismaz pamatot uzskatus gan vajadzētu, bet nevis ieslīgt kaut kādos murgojumos - patiesība ir relatīva, izvēlēties neizvēlēties, domāšana ir svarīga un sūds par saturu etc&etc. Īsāk sakot, baigi gribās, lai dažas personas pirms spert ārā viedokļus un pirmos iespaidus, nedaudz painteresētos par aplūkojamo tematiku. Manuprāt, tas nav daudz prasīts.

(Un šis ieraksts nav par Šlāpinu - arī bez viņa bulšitinga procents ir ievērojams. Bet attiecībā uz viņu es piekrītu vakar izteiktam viedoklim, ka viņu nevajag un nav vērts kritizēt. Drīzāk jau žēlot)
 
 
( Post a new comment )
Avtonoms[info]junona on August 11th, 2009 - 07:33 pm
1. Nejauc kopā epistemoloģiju ar loģiku. Ja mēs nezinām kāda apgalvojuma patiesumu, tas vēl nenozīmē, ka šis izteikums nevar būt patiess vai aplams. Tas nozīmē tikai to, ka mēs nezinām. Piemēram, apgalvojums, ka "Godmanim uz galvas ir 100 mati" ir vai nu patiess vai aplams, bet es nezinu, vai tā ir vai nav.
2. Ja šodien ir 11. augusts, tad arī rīt tā būs patiesība, ka šodien bija 11. augusts.

Jebkurā gadījumā būtu ļoti labi, ja tu paskaidrotu, kas tā tāda par patiesību par kuru tu runā. Derētu arī mazliet konsekvences. Vienā vietā tev patiesība ir relatīva, citur atkal tās vispār nav.
Varbūt tad arī nejuks vienā putrā mākslīgās un dabiskās valodas. Uzskonstruēt var visādas sistēmas, tikai tām bieži nav pilnīgi nekāda sakara ar dabisko valodu, bet cik saprotu thel ieraksts attiecas tieši uz to.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]unpy on August 11th, 2009 - 07:52 pm
1.Ja Tu nezini un Tev nav iespējams pārbaudīt kāda apgalvojuma patiesumu, tad tas nozīmē tikai to, ka apgalvojums nav nedz patiess, nedz nepatiess. Var runāt par kaut kādām ticamības pakāpēm, bet ne par patiesumu/nepatiesumu.
2.Precizēšu. Ja izlasu "šodien ir 11.augusts", tad šodien tas atbilst patiesībai. Rīt - ne.

Par konsekvenci - jā, pietrūkst. Tālab, ka mēģinu izklāstīt savas domas sarunu biedriem saprotamā veidā. Kā redzu, nav izdevies. Vainīgs.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on August 11th, 2009 - 08:23 pm
1. Ja kāds uz labu laimi saka, ka man kabatā ir 10 lati tad šis apgalvojums ir vai nu patiess vai aplams. Tiktāl OK? Un tāgad ir jautājums, ko nozīmē "nav iespējams pārbaudīt patiesumu"? Laikam vajadzētu nošķirt dažādas iespējamības. Piemēram, minētā apgalvojuma patiesumu tu nevari zināt tīri nejaušu ierobežojumu dēļ (proti, tā nu ir sanācis, ka par manas kabatas saturu tu nekā nezini), tomēr no loģikas viedokļa šajā gadījumā nav nekādu problēmu. Tātad minētais apgalvojums ir vai nu patiess vai aplams, bet tu tā patiesumu nevari noskaidrot. Es pats dažādu nejaušu apstākļu dēļ to varu pārbaudīt, piemēram, pārbaudot savas kabatas saturu. Problēma varētu būt tāda, ka to pašu nevar attiecināt uz visiem apgalvojumiem. Piemēram,kāds varētu teikt, ka apgalvojuma "Godmanis ir gudrs" gadījumā mēs nevaram teikt, ka tas ir patiess vai aplams tā iemesla dēļ, ka jēdziena 'gudrs' apjoms ir neskaidrs. Līdz ar to šajā gadījumā šī apgalvojuma patiesumu noskaidrot nav iespējams.
2. Kur ir problēma. "šodien ir 11. augusts" ir patiess šodien. Rīt būs patiesi, ka "vakar bija 11. augusts" utt. Laika sensitīva (time-sensitive) patiesība. Teikt, ka "šodien ir 11. augusts" ir relatīva patiesība ir kaut kāds sviets. Tāpēc jau saku, paskaidro, ko tu saproti ar patiesību un ko tad nozīmē teikt, ka patiesība ir relatīva?
(Reply) (Parent) (Link)