15 July 2009 @ 12:50 pm
Nāve. Nesavlaicīga replika 2  
Dažkārt sarunas aizvirzās neparedzētos virzienos. Ne īpaši sen sanāca kapos baudīt silto novakares gaisu un pievērsties runām par personas, apziņas nojēgumu, kas, savukārt, noveda pie runām par personas nāvi, mirstību utml. Īsāk sakot, parasto īmo stafu.

Viens no aspektiem, kas tika aprunāts, bija - vai ir atšķirība starp personas izzušanu un nomiršanu. Es aizstāvēju viedokli, ka atšķirības ir tikai nominālas. Nomirt man nozīmētu arī neatgriezenisku amnēziju, komu tml. Oponenti apgalvoja, ka, ja pastāvētu nemirstīga bumbiņa, kura ir personas subjekts, tad viņi labāk izvēlētos šādu opciju, nekā personības zaudēšanu bez iespējas, ka pastāv šāda 'bumbiņa' jeb dvēsele. Es atšķirību neredzēju.

Leibnics arī:

Iedomāsimies, ka kāds cilvēks pēkšņi kļūtu par Ķīnas imperatoru, bet tajā pat laikā aizmirstu to, kas viņš bija iepriekš tā, it kā viņš būtu piedzimis no jauna. Vai nebūtu tas pats gan praktiskā ziņā, gan arī no to seku punkta, kuras var apzināties, ka šis cilvēks ir iznīcināts, bet viņa vietā tajā pat laikā ir radīts Ķīnas imperators? To vēlēties mūsu cilvēkam nebūtu nekāds pamats.

(Leibnics: Pārruna par metafiziku. 34.par.)
 
 
( Post a new comment )
[info]unbeliever on July 16th, 2009 - 08:05 pm
varētu iebilst, ka saliktība ir nepieciešamais nosacījums, lai izzustu, bet nomiršanai nepieciešami būtu, lai tas, kas ir salikts, spētu nomirt. Sine qua non būtu noteikts salikums nevis da jebkāds, resp., tāds, ko nosaka dvēsele

tā jau nojautu, ka tu te ar sholastiku esi sācis nodarboties, bet kas tad tā persona, kas apzinās cits ir, ja ne dvēsele, ego, jeb persona tavuprāt ir kaut kādu domu un atmiņu konglomerāts?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on July 17th, 2009 - 12:22 pm
Pirmajam iebildumam varētu piekrist i.e. par saliktību. (Protams,ja, cik noprotu, esam aristotelieši). Taču tas attiecas uz ķermeņa nāvi. Neizskatās, ka šādu pārspriedumu varētu attiecināt uz pašas 'dvēseles' nāvi.
Bet par otro.. un kur ir problēma, ja ir konglomerāts (te var atminēties, šķiet, Hjūma piemēru par to, vai ego ir kas uzskatāms)? - vispār jā, tā varētu būt mana pozīcija.
(Reply) (Parent) (Link)