11 February 2013 @ 10:42 pm
Troļļi un Tīrons  
Fonā saviem darbiem uzliku paklausīties diskusiju par filozofu vietu žurnālistikā ( http://www.lu.lv/par/mediji/video/diskusijas/2013/filoz/ ). Neteiktu, ka tēma mani interesē, taču sentimentālu apsvērumu dēļ gribējās fonā skanošu latvju valodu. Cik nu varēju noprast, īstā vakara zvaigzne bija U. Tīrons. Saturiskā ziņā viss jau bija kaut kur dzirdēts - gan par būtisko, gan trīsas tekstu priekšā, domāšanas estetizācijas kults u.tml. Vienvārdsakot, destilēts Rīgas laiks. Man pašam viņa proponētā pozīcija nešķiet ļoti saistoša, taču nav arī nekas tāds, kas raistītu vēlmi to par katru cenu apkarot. Taču sajūsmināja Tīrona megatroļļošana. Jau pašā sākumā viņš izvirza salīdzinoši šauru filozofa definīciju, kas ir drīzāk kaut kāds dzīvesmākslas paveids un jautā filozofijas studentu auditorijai: kurš no šeit esošajiem ir filozofs? Protams, neviens (izņemot, šķiet, R. Kūli) neatbild apstiprinoši. Varbūt iemesls bija pietāte, varbūt nespēja sevi ierakstīt šaurajā filzofa definīcijā. Un tad aiziet! - visi, kas ir beiguši filz. fakultāti tiek konsekventi dēvēti par fakultātes beidzējiem un nevis filozofiem utt. u.tjpr. Bija sajūta, ka nez kur ir izrāvis mandātu, kas ļauj viņam tik droši izrunāties. Un visa šī sakarā man radās daži jautājumi. Nav gluži tā, ka RL ir vienīgais mans logs uz filozofijas pasauli. Taču nekur es vēl neesmu sastapis tādu apsēstību ar jautājumu 'kas ir filozofs (filozofija)?' kā vien Latvijā. Nedz arī man ir saprotama vēlme deprofesionalizēt visu filozofiju un padarīt to par dzīves mākslu. Proti, klausoties Tīronu man radās iespaids, ka filozofija ir drīzāk kaut kāda rituāla darbība draugu lokā un nevis mēginājumi lasīt tekstus un analizēt problēmas bez atsaukšanās uz to, cik tie ir sarežģīti, pāri mūsu sapratnei u.tml. Protams, protams, var jau domāt arī tik radikāli. Lai gan man ir aizdomas, ka viņš neieņemtu tik galēju pozīciju, ja saruna būtu bijusi nedaudz līdzsvarotāka. Tāpēc žēl, ka diskusijā neiesaistījās kāds nekaunīgāks students vai pasniedzējs, kas reprezentētu alternatīvu skatupunktu.
 
 
( Post a new comment )
thel[info]thel on February 12th, 2013 - 02:26 am
par otro punktu piekrītu pilnībā. Par pirmo... jā, zinu, ka viņš lasa tekstus, šī aktivitāte viņam nav sveša utt. Manuprāt, šadi lasījumi ir viens no labākajiem tekstu apgūšanas veidiem. Taču tikai no sarunas auditorijā to nevarēja saprast.

Ja noteikta filozofijas izpratne ir tikai viņa vai viņa draugu pozīcija, tad man tur nav nekā iebilstams. Lai arī es viņa dzīves mākslas pozīcijai piekrītu tikai daļēji (vai arī par to, kas ir nozīmīgi jautājumi utt), bet par vēl to var jēdzīgi diskutēt. Tomēr man likās (negalvoju 100%, jo raidījums tiešām bija tikai fonam), ka parādījās arī vispārinājumi. Tāpēc man likās, ka viņa uzstādījumam iztrūka kārtīgas opozīcijas, kas izspēlētu kādu alternatīvu scenāriju.

Godīgi sakot, man vispār šķita, ka varbūt problēma bija pašā jautājuma uzstādījumā: tipa divas identitātes, kas kaut kādā veidā moka nabaga personu. Turklāt es gaidīju, ka vismaz daļa (pareizāk sakot, vairāk) sarunas būs par, piem., filozofijas popularizēšanas aspektiem, specifisku argumentu izmantojumu publicistikā vai analīzē utt. un nevis par to, ka izglītība palīdz rakstīt ziņas v.tml.
(Reply) (Parent) (Link)