daži pārspriedumi

« previous entry | next entry »
Sep. 12th, 2007 | 11:06 pm

Domburšova sakarā. Tēma: inflācija
1) tēze: Latvijā tiek nepamatoti celtas cenas, jo ražotāji&tirgotāji nav gatavi samierināties ar zemāku peļņu, tāpat, Leiškalnaprāt, nav iespējama vienošanās starp valdību&publiskajiem partneriem par cenu piebremzēšanu. jā, piekrītu Leiškalnam, jo zināmās (diez gan būtiskās) nozarēs Latvijā uzņēmēji (un viņu apvienības) diktē valdību, nevis Leiškalna minētā iemesla dēļ - jo tā būtu valsts iejaukšanās privātajā sektorā. otra pārdoma par cenām: kāpēc es kā uzņēmējs tirgus ekonomikas apstākļos, kur galvenais motīvs ir peļņa, būtu ieinteresēts paklausīt valdību un samazināt savu alkatību, iekļaujot preces cenā mazāku uzcenojumu un samazinot savu sagaidāmās peļņas procentu?! kaut kādu sociālo solidaritāti aizmirstiet! jo tad sanāk, ka mēs arī pensionāru un skolotāju maksātnespēju noveļam uz privāto uzņēmēju pleciem. bet tirgus ekonomikas apstākļos arī valsts pārvaldes aparātam ir savas funkcijas un pienākumi. šeit, gribot negribot, ir jāpiesauc tā pati nelaimīgā konkurence - ja es varu notirgot produktu par savu, valdībasprāt, neadekvāti augsto cenu, tad kāpēc man to nedarīt?! ja būtu kāds, kas šo produktu piedāvātu lētāk, man būtu jāsāk domāt! nav jau tā, ka mums Latvijā būtu tikai viens siera ražotājs, gaļas izcirtējs un celtniecības firma. Vai aiz tā visa tomēr nestāv uzņēmēju savstarpējā vienošanās un tirgus sadale? Vienā nozarē es precīzi varu apgalvot - Šleser, tavi ceļu būves pasūtījumi ir viena šmucīga padarīšana;
2) tēze: Rozes ģeniālais apgalvojums, ka Latvija struktūrfondus apgūst ar viszemākajām izmaksām. :D nezinu gan precīzu statistiku, taču nedomāju, ka īpaši kļūdīšos, ja teikšu, ka Latvijā valsts pārvaldē tomēr tas atalgojums ir zemāks nekā citās (attīstītajās) Eiropas valstīs. Par šito jautājumu varētu padiskutēt, bet ne jau tas ir galvenais. tas, kas mani intersē, ir - kad beidzot un pēc kādas metodoloģijas tiks izvērtēta struktūrfondu atdeve tautsaimniecībā. šajā gadījumā jautājums ir nevis par ekonomiskumu, bet par efektivitāti!
3) tēze: pārsteidzoši maz un salīdzinoši klusi šovakar tika aizskarts nodokļu instruments. vēl joprojām spītīgi turamies pretī progresīvajam ienākumu nodoklim, neapliekamā minimuma palielināšana līdz (vismaz) iztikas minimumam ir kliedziens tuksnesī, visa muhļīšanās notiek ap nekustamā īpašuma nodokli - un ne jau dēļ pensionāriem, kurus nevar izēst no Jūrmalas :) manuprāt, ir jādomā, kā piespiest maksimāli legalizēt ienākumus, un tad arī būs tas budžeta pārpalikums. valsts sektorā strādājošajiem atkrīt šis jautājums par algām, bet kas, piemēram, varētu privātos motivēt legalizēt algas un maksāt lielākus nodokļus?! šis jautājums vēl joprojām paliek neatbildēts, jo tam pretī ir kaut vai fakts par Saeimas darbinieku prēmiju izmaksu paaugstināšanu 15 reizes t.s. taupības režīma laikā ...
4) tēze: attiecībā uz administratīvo izmaksu, t.sk., algu fondu apgriešanu valsts pārvaldēs, esmu par kardināliem risinājumiem. nav runa par to, ka cilvēkiem būtu jāmaksā mazāk vai uz n-gadiem jāiesaldē algas pieaugums. ir jāpaaugstina tā pati nelaimīgā darba produktivitāte, jo šobrīd valsts aparāts ir uzblīdis nenormāli. ir jāstrādā efektīvāk un optimālāk. viens no variantiem ir apvienot mazās iestādes un aģentūras, ietaupot uz atbalsta sistēmu izmaksām - lietvedība, grāmatvedība, personāla vadība etc. ir jāpārskata iestāžu funkcijas, un viena šausmīgi sāpīga tēma - bezjēdzīgie iepirkumi! bet tam visam ir vajadzīga griba! un gribas - ne politiskā, ne administratīvā līmenī - mums vēl joprojām nav: gan politisku, gan ekonomisku, gan personisku apsvērumu dēļ.
Tags:

Link | Leave a comment | Add to Memories


Comments {22}

(no subject)

from: [info]crash_and_burn
date: Sep. 13th, 2007 - 01:03 pm
Link

Par gribēšanu dzīvot labāk - tas nav vienīgā spirāle, kāpēc cilvēki prasa lielākas algas, ir takš arī daudz vienkāršāka spirāle - viņi grib saglabāt savu esošo dzīves līmeni (cenas kāpj, kredītprocenti kāpj, utt) - līdz ar to vajag vairāk naudas. Latvijā vēl nav izplatīta prakse, veidot uzkrājumus - un liela daļa nemaz nevar. Un kamēr šīs spirāles netiks atrisinātas, tikmēr inflācija savus tempus nesamazinās. Kā viņas apstādināt - diemžēl man pat nav domas, kur sākt (ja mēs nerunājam par utopiskām idejām)

Kontrole ir pati par sevi saprotama lieta valsts iestādēm. Tas ir: viņai ir jābūt. Bet tas nav vienīgais veids, kā samazināt budžeta izsaimniekošanu. Jau divus minēju savā iepriekšējā komentā: 1) sakārtot prēmiju sistēmu tā, lai iestādēm ir motivācija strādāt efektīvi - ja man ir jāizvēlās vai saņemt legālu prēmiju vai līdzīgu summu nozagt, tad es izvēlos pirmo - tiesa nezinu, kā ir ar mūsu ierēdņiem, varētu būt, ka viņiem tas viss ir tik dziļi iesēdies, ka viņi nemācēs no tā atturēties. 2) Nodot lielu daļu šo funkciju privāt-kompāniju rokās. Tikko bija problēma (vēl aizvien ir) ar Latvijas Pastu, un vajadzību slēgt neizdevīgās pasta nodaļas - tikpat labi varētu sākt elektronizēt valsts pakalpojumus (sākot ar populārākajiem/vajadzīgākajiem) - un dot pastam dotācijas par to, ka viņi nodrošina internetu, lai cilvēki visā Latvijā varētu saņemt šos pakalpojumus + cilvēkus kas apmāca/palīdz lietot šīs sistēmas (it sevišķi veciem cilvēkiem attālākos novados). Šinī gadījumā izsaimniekošana pazūd, jo naudu pārvalda privāt firmas, kuras ir ieinteresētas peļņā.
Pēc idejas to visu sistēmu sakārtošanai un elektronizēšanai vajadzētu pāris gadus, un tas ir vēl viens iemesls, kāpēc neviens negrib ķerties klāt, jo kāda jēga sākt, ja kautkādu vēju dēļ pēc gada viņs jau var zaudēt amatu, jo kādam nav iepaticies...

Par nepopulārajiem lēmumiem - šeit galvenokārt es domāju darbinieku atlaišanu, ja funkcijas tiktu padarītas daudz efektivākas un elektroniskas. Un neviens negribēs šo publicitāti, ka viņs ir atbildīgs, jo n-tie cilvēki zaudējuši darbu.

Par elektronisku parakstu, cik zinu viņs ir ieviests, un kā pakalpojuma sniedzējs ir Latvijas pasts. Tiesa esmu dzirdējis, ka viņam ir trūkumi un pagaidām ne pārāk daudz, kur var lietot, bet ja visu elektronizētu, tad viņš būtu vajadzīgs.

Par materiālo ieinteresētību, kādreiz dzirdēju, kā vienā valstī sāka cīnīties ar korupciju (neatceros kurā): sāka atalgot stukačus. Ja tu nosūdzi mani, ka es tev dodu kukuli, tad tu šo kukuli dabūn legāli + man ir cietumsods, analogiski ar kukuļu pieprasīšanu. Morāle ir tāda: ja tiek izveidots, kā šos te nelikumīgos ienākumus padarīt legālus, tad cilvēki arī būs gatavi reāli strādāt, lai viņus nopelnītu....

Reply | Parent | Thread


pata

(no subject)

from: [info]pata
date: Sep. 13th, 2007 - 01:18 pm
Link

mmhmm .. nu šī jau ir kā medusmaize manām acīm! patīkami lasīt, patiešām! ne ko piebilst, ne oponēt :) esmu gatava arī beigt :*

Reply | Parent | Thread


(no subject)

from: [info]crash_and_burn
date: Sep. 13th, 2007 - 01:20 pm
Link

Par beigšanu nevjaga :D Pateicoties pāris cilvēkiem, man šis vārds asociējas ne ar to, ar ko vajadzētu :D:D:D

Reply | Parent | Thread


pata

(no subject)

from: [info]pata
date: Sep. 13th, 2007 - 01:23 pm
Link

ei nu Tu sazini, ko es te īstenībā taisos beigt ...

Reply | Parent | Thread


(no subject)

from: [info]crash_and_burn
date: Sep. 13th, 2007 - 01:26 pm
Link

Es jau neteicu, ka vajag beigt :D Es teicu, ka man tas asociējas tikai un vienīgi ar vienu beigšanu...

Reply | Parent