ctulhu ([info]ctulhu) wrote on June 1st, 2023 at 04:44 pm
/ Nosauc kaut vienu iebildumu kādam no baušļiem./

Ja mēs runājam par "10 commandments", tad tas ir pirmkārt nepilnīs un otrkārt daļēji aplams kodekss

Tā, es tagad paņēmu latvisko variantu, no LELB, skatāmies

Pirmie 2 nesatur jēgu. Kaut kas vārdā ``dievs``sevi postulē par kungu un pieprasa paklausību. Nu un? Kas man no tā? Pie kam pilnīgi neatkarīgi no tā vai šī būtne pastāv vai nē. Ja kaut kas pastāvošs pretendē būt mans kunkgs tad es to atrodu par uzbrukumu savai suverenitātei un aizstāvis => tad tā būtne ir mans ienaidnieks. Ja kaut kas izdomāts uz to pretendē tad viss minētais attiecas uz tā izdomātā reālajiem pārstāvjiem, šajā gadījumā dažādiem kultistiem jeb mācītājiem.

Trešais: Labi OK cilvēkiem vajag periodisku atpūtu, bet nevis tad kad ir ``svētā diena`` bet tad kad cilvēks ir noguris un viņam vajag atpūsties.

Ceturtais: Atkal neprecīzi. Godāt tev būs tos cilvēkus kas tevi izaudzināja, pamācīja, atbalstīja utt. Neatkarīgi no bioloģijas. Visbiežāk tā, protams, ir māte. Bet godāt kaut ko tikai tāpēc ka tas ir ģenētiskā materiāla donors nav pareizi, tāda godāšana ir ļoti izdevīga visādiem despotiskiem tēviem utt.

Piektais: Parasti ir jēgpilns, izņemot pašaizsardzības situācijas, ķīlnieku krīzes utt.

Sestais: Vispārīgā formulējumā protams ir labi ja cilvēki viens otru nenodod, bet izdalīt specifiski pasākumu ``laulība`` atkal nav pareizi, mēs redzam cik daudz ciešanu cilvēkiem var sagādāt klasiskais laulības institūts.

7,8, 9 - atkal pārsvarā OK, lai gan visur ir izņēmumi, nozagt teroristam spridzekli ir labi, samelot ienaidnieka spiegam ir labi.


Desmitais - pilnīga mežonība. Tas prezumē ka vieni cilvēki ( sievas, kalpi) var piederēt citiem.

Tā, tas būtu par to kas ir aplami un neprecīzi.

Tagad par to, kā nav:

1) kā jau labi redzams, nav nekas pret verdzību, verdzību šis kodekss atļauj.

2) Nav nekas pret sadismu, citu cilvēku spīdzināšanu.
3) Nav nekas pret izvarošanu.

Jā, es saprotu kā tas kodekss ir veidojies un ka tas atspoguļo sava laika sabiedrību. Priekš tam tas ir OK, tikai tur nav nekā dievišķa un nekā transcendenta. Parasts cilvēku mēģinājumus uztaisīt ētikas kodeksu, savam laikam +/- OK, mūsdienās - anahronisms, mums ir daudz labāki kodeksi un ētikas sistēmas.
 
( Read comments )
Post a comment in response:
From:
( )Anonymous- this user has disabled anonymous posting.
Username:
Password:
Subject:
No HTML allowed in subject
  
Message: