Aprīlis 27., 2005
| 18:55
|
Comments:
Es jau arī nebiju domājis "absolūti" brīvu gribu, taču
1) vismaz personību un apstākļus, kas sekojoši ietekmē tavu gribu, kaut kādā mērā mēs paši varam ietekmēt,vai ne? Citādi arī iegūtās zināšanas kā tādas mums būtu jāliek plauktiņā "ārpus manas ietekmes"!
2) determinisms (vai vismaz kā tas tiek lietots) paredz, ka arī cilvēku izvēles ir savā veidā jau iepriekš noteiktas (piemēram, cilvēkam visas vērtības ir saliktas pa prioritātēm, un galējo lēmumu nosaka tā vērtība, kurai augstāka prioritāte, kaut kā tā :)
3) Marksu pārzinu tikai no "inteliģences" pārstāvju pārstāstiem; ja konkrētie indivīdi būs ieveduši auzās, man atliks tikai nokaunēties par savu uzticēšanos...
Neesmu dzen speciālists, tāpēc varbūt paskaidrosi: tas/tā taču vairāk velk uz reliģiju nevis filozofiju (kas izskaidrotu nevēlēšanos to "filtrēt" ar filozofiskām kategorijām.
1) to, ko mēs "ietekmējam", mēs ietekmējam atbilstoši tam, kādas ir mūsu iepriekšnoteiktās izvēles, tā ka sanāk apburtais loks,
2) nujā, kaut kā tā varētu būt gan. un prioritātes ir ieaudzinātas/iegūtas/kultūras noteiktas, nevis mūsu "radītas"
par dzen - nu, kā to paskatās. dzen ir budisma un daoisma apvienojums, t.i., budisms ķīniešu un japāņu traktējumā, gudrās grāmatās raksta, ka daoisma tur ir vairāk kā budisma. daoisms savukārt ir GAN reliģija, GAN filosofija (tikai austrumu izpratnē par filosofiju - kas nekad nav bijusi līdzīga rietumnieku izpratnei, t.i., austrumu filosofija vispār īpaši daudz nestrādā ar rietumniekiem tuvo loģiku). dzen arī var praktizēt gan kā reliģiju, gan kā filosofiju, bet faktiski tas visdrīzāk ir dzīvesveids, uztveres veids. un jēga tajā visā ir - atbrīvoties no filosofiskām kategorijām, no vārdiem un jēdzieniem, kas savažo prātu un traucē uztverei (kas savukārt varētu sasaukties ar empīrismu, Vitgenšteinu un citiem rietumniekiem).
Man liekas, ka filozofiskās kategorijas visvairāk traucē sirdsmieram - tā vien gribas sasniegt apskaidrību, kad vairs ne par ko nešaubies.
nedefinē apskaidrību kā "stāvokli, kad ne par ko vairs nešaubies". nezinu, kā to definēt pareizi, bet šī viennozīmīgi nav TĀ definīcija. |
|
|
|
Sviesta Ciba |