Nedaudz par Survival Horror videospēļu žanra vēsturi

« previous entry | next entry »
Mar. 3rd, 2008 | 03:19

VĒSTURE:
Ja parokamies dziļākā pagātnē un pasmejamies par apgalvojumiem, ka Resident Evil radīja šo žanru, tad par šī žanra agrīnāko aizmetni var uzskatīt Capcom veidoto spēli Sweet Home (PC spēle, kuru neesmu spēlējis), kura bija Capcom veidotās Resident Evil spēles veidotāja Shinji Mikami viens no iedvesmas avotiem, kopā ar Alone In The Dark un Clock Tower, kuru gameplay un stāstu tematikas (šausmu) apvienojums ir atgremots iekš minētā Resident Evil.

Par īsteniem šī žanra aizmetņiem uzskatu divas minētās šausmu, baiļu pildītās Action Adventure spēles (lietota šāda žanra klasifikācija, jo uz to brīdi vēl neeksistēja jēdziens "Survival Horror" ar nosaukumiem Alone In The Dark (1992) un Clock Tower (1995).
AITD arī ir galvenā žanra elementu noteicēja, kurus vēlāk izsmalcināja Resident Evil un citas vēlākās šī žanra spēles.
Tātad, kļūdaini ir uzskatīt Resident Evil par šī žanra aizmenti. Šī spēle tikai izveidoja šo divu vārdu eleganto savienojumu, ierakstot to savā "loading" ekrānā, citēju: "Enter the world of survival horror".
Bet būtībā Resident Evil izdarīja divas labas lietas - žanru definējoši atgremoja galvenos šī žanra gameplay elementus (smeļoties no minētā Alone In The Dark un Clock Tower) un izveidoja žanra nosaukumu. Bet nepārprotiet - spēle nav atgremojošs un vemjošs mēsls pēc būtības.


GAMEPLAY:
Domāju, ka pats žanra nosaukums izgājis ārpus RE rāmjiem pateicoties tā trāpīgumam, jo šī žanra spēles savā "settingā" noliek protagonistus neaizsargātā, drošības, pārākuma un resursu nodrošinājuma ziņā zemākā pakāpē, nekā ienaidnieku. Šīs kombinācijas rezultātā protagonisti visbiežāk ir parasti ierindas cilvēki (izņemot Capcom veidotās šī žanra spēles), kuri dažādu iemeslu dēļ nokļuvuši prātam neaptveramā, neapskaužamā murgā un tiem ir jāatrod veidi, paņēmieni, resursi, ar kuru palīdzību noturēties pret šo pārāko pretinieku un izdzīvot šajā visapkārt draudošajā vidē.
Tādējādi Survival Horror žanrs sevī iekļauj arī kripatiņu Strategy žanra, jo šī žanra spēles nav tās, kurās varēsi izskriet cauri ienaidnieka mūriem, atstājot pūstošu gaļu aiz sevis.
Šī, runājot gamespot.com vārdiem, būs vienvirziena biļete uz "reload" ekrānu, tā teikt, jo būsi iztērējis ļoti vērtīgus resursus - munīciju un dzīvības. Šo divu resursu trūkums vislabāk raksturo žanra specifiku no gameplay viedokļa. Jā, Survival Horror spēlēs ir atrodami ieroču kalni. Bet ziniet ko - naidnieki būs krietni vairāk par pieejamo munīciju un kļūdas atsauksies uz iespēju pieveikt šo spēli vai nožēlojamu izgāšanos un pārspēlēšanu no jauna, ja gadījies pārseivot pāri.
Jādomā - vai šis naidnieks ir pietiekami traucējošs, lai izpelnītos lādiņu ievadi savā miesā, vai arī vislabākais risinājums būs izvairīties - paslēpjoties vai paskrienot garām, vai vienkārši - apmuļķojot, ievilinot slazdos un stūros, utt. Stratēģija, stratēģiska domāšana, uzsveru vēlreiz.
Par pārējo žarnu esību iekš šī žanra nevienam geimerim nevajadzētu apšaubīt, jo Survival Horror apvieno gan Action, gan Adventure, gan Shooter, gan Puzzle videospēļu žanru labumu kalnus.

Vēl pie gameplay varam piemest spēles vizuālo un audiālo aspektu - pārsvarā tās ir tumšas, uz brūniem un sarkaniem, melniem toņiem orientētas spēles (atkal jāsaka - izņemot Capcom radījumus, kur centrējas uz pašu Survival Horror gameplay pamatelementu apspēli, mazāk uz baidīšanu), rādītas no trešās personas skata punkta ar stāstu caurvijošām šausmām un tikpat baisu, ja ne baisāku audiālo un vizuālo noformējumu gan pretinieku, gan gore (asinis un gaļa visapkārt) ziņā (baisākos eksemplārus meklēt nākamajā diskusijā).

Bet spēli neveido pliks gameplay vien. Vēl ir vajadzīgs stāsts. Un šī nu ir tā lietiņa, kura šajā žanrā mēdz spīdēt, aizraut, iedziļināt visvairāk (pērles meklēt nākamajā diskusijā).


Tas arī īsumā būtu tas viss būtiskākais par šo žanru, sakne, tā teikt.

Pilns sakāmais | Komentēt | Add to Memories


Comments {0}