Iedomājos, ka pēc tam, kad būs pabeigts kursa darbs un visi pārējie darbi, būs jāizlasa pats pats pirmais pētījums, ko veicu kā antropoloģe. Tīri tā, lai salīdzinātu un redzētu, kas pa šo laiku manī mainījies.
Latvijā jau tā ir jauna specialitāte, tādēļ antropologu nav daudz, tas tiesa, turklāt, lai arī to izvēlas studēt diezgan daudzi, lielākā daļa atbirst jau studiju sākumā, jo, vai nu nav zinājuši, uz ko īsti nāk, vai arī saprot, ka nespēj izkāpt no sava domāšanas modeļa. Bet tas jau labi, cik tad daudz šo profesiju vajag, labāk, lai mazāk un kvalitatīvi un, lai visiem ir iespējas strādāt.
Es to izvēlējos, jo man vienmēr ir šķitis interesanti saprast, kāpēc procesi sabiedrībā notiek tā, kā tie notiek un kā un kāpēc cilvēki domā, ko saka un dara tieši tā. Turklāt šī ir specialitāte, kas sagādā baudu un gandarījumu gan ar rezultātiem, gan procesā; tas man ir ļoti svarīgi - darīt to, kas man patīk. Un bonusiņā var uzzināt tik daudz fantastisku lietu no cilvēkiem, ar kuriem varbūt citā situācijā nemaz netiktu runāts, vai ar kuriem netiktu runāts par tādām tēmām!
Izklausās ļoti interesanti, lai gan man ir maza nojausma par to visu. Kur vispār ar tādu specialitāti var strādāt? Tev ganjau apnicis atbildēt uz šādiem jautājumiem! :D
Kad tikko sāku to studēt, šādi jautājumi bija mana ikdiena, pēdējā laikā tikai cilvēki vairāk sāk piefiksēt antropologu darbību publiskajā telpā un viņiem sāk rasties priekšstats par to, kas tas ir. Visbiežāk jau cilvēkiem gribas saistīt antropoloģiju ar arheoloģiju vai tiesu medicīnu (tas viss popkultūras ietekmē :D ), bet es studēju kultūras un sociālo antropoloģiju.
Strādāt šajā profesijā iespējams gan zinātnes nozarē, gan biznesā. Zinātnes gadījumā tie ir pasūtīti vai sponsorēti pētījumi un projekti (sākot no sociālo grupu un konfliktu pētniecības, beidzot ar pasaules attīstības gaitas analīzi, piemēram, seksualitātes un dzimtes jautājumos vai attiecībā uz gēnu inženieriju), par projektiem runājot, antropologi darbojas arī Human Terrain sistēmā Afganistānā. Un biznesā mēs esam noderīgi gan uzņēmuma-klienta attiecību pētīšanā, gan internacionālu uzņēmumu darbības uzlabošanā (jo dažādās vietās ir dažādas uzņēmējdarbības prakses, kaut vai birokrātijas un ēnu ekonomikas ziņā).
Patiesībā, jo vairāk par šo uzzinu, jo vairāk saprotu, ka viss ir savstarpēji TIK ļoti saistīts, ka nevar nemaz tā specializēties tikai vienā virzienā vien. Bet man tuvi pavisam noteikti ir identitātes jautājumi, īpaši, individuālās un grupu identitātes mijiedarbība; to man patīk saistīt ar patēriņa kultūru un jaunajām komunikācijas tehnoloģijām.
Tas tiešām ir ļoti saistīti. Šo te pat varētu pievilkt klāt mārketingam, kas savukārt man ir tuvs. Šīs pašas tēmas jautājumā Tev ganjau ir interesanti arī pavērot kā cilvēki uzvedas tepat, Cibā. :)
Kas zin! Līdz šim vismaz visiem maniem informantiem tā ir bijusi patīkama pieredze, bet tas tā noteikti ir līdz brīdim, kamēr pētījumā netiek atklāts kaut kas viņiem nevēlams vai kopumā negatīvs =P