Kitty McOutrage - [entries|archive|friends|userinfo]
Kitty McOutrage

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

[2. Aug 2025|13:54]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Feminisms, kino, bla bla bla



Pirms kāda laika lasīju eseju krājumu Sex and Gender: a contemporary reader (2023) un vienā no esejām tās autore Šerīna Benjamina (lektore Edinburgas universitātē, specializējusies izglītības un soc. taisnīguma jautājumos) apraksta feministu projektu – ar to saprotot dzimumu nevienlīdzības apkarošanu izglītībā. Tā dēvētā pirmā viļņa feminisms šajā ziņā ir veicis lielus panākumus, atverot pirmās akadēmiskās skolas meitenēm un radot iespēju vēlāk arī studēt universitātēs. Savukārt otrā viļņa feminisms cīnījās par vienlīdzīgu mācību programmu. Benjamina uzskata, ka sieviešu proporcionāli lielākais skaits humanitārajās zinātnēs, nekā eksaktajās, liecina par to, ka šis feminisma projekts vēl neesot beidzies. Benjamina šo atšķirību skaidro ar to, ka meitenes ir spiestas upurēt savas intereses zēnu interešu labā, spiestas paciest zēnu dominanci un spiestas paklausīt. Tiek aicināts uz strukturālām un institucionālām pārmaiņām izglītībā, ar to saprotot ‘dzimšu hierarhiju’ nojaukšanu. Kā viena no šāda veida hierarhijām tiek aprakstīta sociālā kārtība, kurā zēnam, kurš ir mazāk vīrišķīgs, grupā būs zemāks statuss nekā vīrišķīgākiem puikām.

Viņa ierosina konkrētas metodes kā bērnus apmācīt tajā, kā darbojas dzimte, piemēram:

“Populārs un efektīvs veids kā bērniem nodrošināt prasmes un zināšanas atklāt un saprast kā dzimte operē viņu dzīvēs, ir ar kritiskās lasītprasmes palīdzību. Kritiskā lasītprasme ir pieeja tekstiem (ieskaitot ne tikai grāmatas, bet arī žurnālus, video spēles, TV reklāmas, artefaktus utt.), kurā lasītājs ir iedrošināts lasīt starp un ārpus rindiņām, uzdodot jautājumus par to kā teksts ir ticis konstruēts, kura interesēm tas kalpo, kā dzimte (un šķira, rase, nacionalitāte, invaliditāte etc.) tiek atainota tekstā, kuru balsis ir bijušas klusas vai klāt neesošas, un, jo īpaši, vai teksts mēģina pārliecināt lasītāju pieņemt noteiktu skatpunktu vai pozīciju.”

Te pretī, manuprāt, var likt amerikāņu filozofes Kristīnas Hofas Somersas uzskatus, jo viņa ir ilgstoši pētījusi feministu projektu. Somersa atzīst pirmā viļņa feministu izcīnītos panākumus izglītības jomā un to, ka, atskatoties uz vēsturi, sieviešu ierobežotās iespējas būt atzītām kā izcilām domātājām vai rakstniecēm ir manāmas it visur. Taču, kolīdz sieviete ir sapratusi savu stāvokli, viņai paveras divas iespējas, kā rīkoties. Pirmā: viņa var apgūt visu, ko vien iespējams par sieviešu agrākajiem sasniegumiem, kā arī saprast to, kāpēc šie sasniegumi nebija lielāki, un, izmantojot savu tagad iegūto brīvību, viņa var pievienoties vīriešiem uz vienlīdzīgiem nosacījumiem, jaunas un bagātas kultūras kopējai radīšanai. Otrā: viņa var reaģēt uz kultūras un zinātnes mantojumu kā ‘androcentrisku’ un apzināti nolemt rekonstruēt visu ‘zināšanu bāzi’.

Grāmatā “Kurš nozaga feminismu?” Somersa daudz apraksta kā feminisms ir ietekmējis mācību programmas universitātēs. Vēlos minēt vienu viņas dotu piemēru, jo tajā aprakstītais izklausās ļoti līdzīgi tai vīzijai, kādu iztēlojās esejas autore Benjamina caur kritisko lasītprasmi.

Somersa apraksta profesora Edelmana lekciju, kuras tēma ir dzimumu lomas Hičkoka filmā “Trīsdesmit deviņi soļi”. Profesors analizē romantiku starp varoņiem Robertu un Madlēnu. Tiek demonstrēti klipi no filmas, kuriem seko komentārs par filmas seksuālo politiku.

Filmā ir bēgšanas aina, kuras laikā Roberts Donats “..lai nebūtu pamanīts ar varu noskūpsta Madlēnu Kerollu. Edelmans jautā: Ko nozīmē vienmēr domāt par romantiku nozieguma un vardarbības izteiksmē?” Viņš dara studentiem zināmu, ka mīlestība ir sociāls konstrukts, ka tā pirmām kārtām ir politisks ierocis.(..) Profesors Edelmans pajautāja arī par mazāk nozīmīgu tēlu: “Kā Atmiņas kungs reprezentē patriarhālās zināšanas?” Neviens nepieteicās atbildēt. Viens jauns vīrietis negribīgi norādīja, ka Kerolai šķietami esot paticis Donata skūpsts, jo viņa tomēr esot aizvērusi acis un nometusi brilles. No klases aizmugures jauna sieviete nosodīja šo jauno vīrieti līdz ar Hičkoku. Viņa sacīja, ka tie abi veicinot ideju, ka sievietēm patīkot uzbrukumi. Diskusija kļuva dzīvāka. Edelmans secināja, ka laimīgas beigas ir atkarīgas no tā vai “ir noticēts romantiskās mīlestības ideoloģijai.” Turpinot tēmu, kāda cita jauna sieviete sacīja: “brīdī, kad varone iemīlas, viņa pazaudē savu unikālo identitāti.” Edelmans piekrita: "She wears a beatific smile, the smile of the fulfilled heterosexual relationship."

Pēc šīs lekcijas apmeklējuma Somersa secina, ka lekcijā studenti daudz uzzinājuši par to kā Hičkoks ekspluatē seksuālās tēmas, tomēr viņi nav uzzinājuši, piemēram, neko par to kāpēc vispār Hičkoks skaitās labs režisors. Nav uzzinājuši kā viņš prot radīt spriedzi, kāpēc “Trīsedmit deviņi soļi” radīja jaunu dialogu kinematogrāfijā. Somersa min, ka studenti tika mācīti redzēt caur Hičkoka filmām pirms viņi ir iemācījušies tās redzēt. Nekas no tā, ko studenti sacīja neliecināja, ka viņi ir kaut ko iemācījušies par Hičkoka darbu. Kad Edelmans bija pabeidzis atmaskot seksismu “Trīsdesmit deviņos soļos” studentu nicinājums pret režisoru jau esot bijis tik liels, ka iespēja, ka kāds no auditorijas varētu viņu uzskatīt par labu režisoru, pēc Somersas domām, bija niecīga. Studentiem tika mācīts tikai par to, kas Hičkokam ‘patiesībā ir aiz ādas’, jo nekam citam nav nozīmes.

Somersas piemērs, manuprāt, lieliski parāda, cik kaitnieciski ir skatīt mākslu – un ne tikai, arī vēsturi un pasauli kopumā - tikai caur feminisma prizmu, kas visur saskata vien apspiestību un manipulācijas. Benjaminas esejā ir arī pozitīvie punkti, piemēram, par to, ka dzimtes ideoloģiju nevajag mācīt skolās un, ka arī sociālā tranzīcija bērniem kaitē, taču es neuzskatu, ka viņas piedāvātās metodes būtu laba alternatīva. Pēc Benjaminas sociālo un dzimšu hierarhiju aprakstiem skolās un bērnu uzvedībā var spriest, ka viņa uzskata, ka atšķirības starp dzimumiem pastāv, taču tās ir tikai ‘zemāk par kaklu’ un tikai fiziskas, kolīdz mēs skatāmies ‘virs kakla’ un runājam par psiholoģiju, tad autore implicē, ka mēs visi esam vai nu tukši vai vienādi un visas atšķirības starp dzimumiem, kas nav fiziskas – gan mūsu uzvedība, gan studiju priekšmetu un profesiju izvēle, ir tikai apspiešanas rezultāts.
Linkir doma

Comments:
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:3. Augusts 2025 - 15:41
(Link)
// atšķirības starp dzimumiem pastāv, taču tās ir tikai ‘zemāk par kaklu’//

Benjaminu mēs varam nosūtīt pamācīties neiroanatomiju:

In adults, sex differences in white matter microstructure as measured by DTI are well established from several large studies, which converge on higher FA and lower RD in men compared to women (Ritchie et al., 2018, Lawrence et al., 2021, Beck et al., 2021 Jan).

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6782697/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27226438/
[User Picture]
From:[info]black_robin
Date:3. Augusts 2025 - 20:25
(Link)
jā.

tur ir mūžīgā problēma starp - atzīt, ka ir atšķirības un tad šīs atšķirības tiks izmantotas pret [piem, vēsturiskie aizliegumi sievietēm]

teikt, ka atšķirību nav, un tad tāpat tas nebeigsies labi [piem., visas dženderisma un sex denial sekas], jo atšķirības pastāv.

[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:3. Augusts 2025 - 20:42
(Link)
Precīzi tā. Viņiem (vēlo viļņu feministiem, rasisma pretiniekiem utt) tur ir sajukušas 2 lietas. Atšķirīgs nenozīmē mazvērtīgāks. Cilvēki atšķiras dažādos veidos - dzimums, tautība utt. Viņi ir dažādi. No tā neizriet ka vieni mazāk vērtīgi otri vērtīgāki.

Vai ārsts ir tas pats kas lidotājs? Nē, tās ir dažādas profesijas. Vai viena no tām ir vērtīgāka un otra mazvērtīgāka? Nē. Vai mums jāāizliedz ārstam iemācīties pilotēt un pilotam studēt medicīnu? Nē.

Vai šī vienkāršā analoģija ir saprotama dažādiem neopuritāņiem? Diemžēl arī nē.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:3. Augusts 2025 - 20:50
(Link)
Attiecīgi es domāju ka labāk iziet no faktiem nevis tos noiliegt.

Piemēram- es neesmu sieviete. Vai tāpēc es domāju ka es esmu kaut kādā veidā vērtīgāks par sievietēm. Nē nedomāju. Vai es tāpēc domāju ka vīriešiem un sievietēm ir kaut kādas šo atšķirību noteiktas lomas kurās viņi noteikti jāiedabū? Nē es tā nedomāju.
[User Picture]
From:[info]black_robin
Date:3. Augusts 2025 - 21:23
(Link)
njā, par tām lomām, kurās noteikti ir/nav jāiedabū

glabāju šādu bildi



mana pozīcija ir starp pirmo un otro uzskatu, jo abiem ir points. abi apstiprina dzimuma realitāti un nozīmi, atšķirība ir lomās. piekrītu gc tajā ziņā, ka tās var nebūt obligātas, tai pat laikā tām ir savs segums un jēga, tās nav ne absurdas, ne izvilktas no gaisa.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:3. Augusts 2025 - 21:35
(Link)
Pēc šī es sanāku gc, t.i. pirmais. Par otrajiem - viņi neņem vērā ka noteicošais ir indivīda griba. Bet nu tas dabīgi izriet no tā ka viņi domā - cilvēki ir priekš kaut kā lielāka.

Tajā pat laikā ja kāda persona izvēlas tās klasiskās jeb konservatīvās lomas, tas ir tieši tik pat labi kā atteikšanās no tām.

Jeb pārformulējot - brain first. Cilvēks, persona vispirms ir smadzenes, intelekts, domājoša būtne. Jebkurš cilvēks neatkarīgi no perifērijas: citiem orgāniem. Attiecīgi intelekts pats izvēlas kas viņš būs, kādām lomām sekos vai nesekos.

Nu līdzīgi kā ja cilvēkam ir absolūtā dzirde, tad nav izlēgts ka viņš kļūys par mūziķi, komponistu, viņam tas sanāks, bet varbūt viņš būs hidroakustiķis zemūdenē vai varbūt ārsts pulmanologs vai arī nelietos šo savu talantu un būs piemēram matemātiķis. Visi varianti ir labi.

Tāpat ja cilvēks ir sieviete, tad nav izslēgts ka viņa radīs bērnus un būs māte, tas ir lieliski, bet tieši tik pat labi ir ja viņa izvēlēsies piemēram militāro karjeru. Vai apvienos abus. Vai jebkurš cits variants.

Un tā tālāk.
[User Picture]
From:[info]black_robin
Date:3. Augusts 2025 - 22:02
(Link)
neatkarīgi no citiem orgāniem? bet visi orgāni darbojas orķestrī kopā ar smadzenēm. pirmais orgāns, kas attīstās cilvēka ķermenī ir sirds. man ir pretestība 'brain first' agendai, bet laikam man vienk ir jāpieņem, ka tas ir veids kādā tu domā un nekas to nekad neizmainīs.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:3. Augusts 2025 - 22:10
(Link)
Es mēģināšu paskaidrot pointu:

Jā, darbojas vienā sistēmā, tā ir taisnība.

Bet ja mums ir cilvēks un mēs viņam protezējam kāju - tā ir tā pati persona kas iepriekš. Transplantējam sirdi - joprojām tā pati persona. Transplantējam smadzenes [tas ar cilvēkiem vēl nav darīts, bet tehniski ir iespējams
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6511668/ ] - tagad persona ir tā, kura smadzenes tika transplantētas.

No šejienes secinājums - brain first.

[User Picture]
From:[info]black_robin
Date:3. Augusts 2025 - 22:20
(Link)
jā, ok, domu gājiens skaidrs and it seems legit

bet..smadzeņu transplantācija vēl nav veikta, bet jau ir skaidrs, ka tā būs tā pati persona?

ko tu domā par pētījumiem, kas vēsta, ka atmiņa ir arī citiem orgāniem?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38694651/


[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:3. Augusts 2025 - 23:03
(Link)
Jā, ir zināms ka šūnas organismā apmainās ar plazmīdām, kas var pārnest kaut kādu informāciju teiksim par endokrīno aktivitāti, tāpat epiģenētiskie mehānismi ir iespējami. Bet šīs izmaiņas ir pēc intensitātes salīdzināmas ar izmaiņām no cita veida inputiem, grāmatu lasīšanas, komunikācijas ar citiem cilvēkiem etc.

Ja sirds transplants var atnest piemēram citas plazmīdas no donora orgganisma, tad protezēta sirds to nedara, tajā pat laikā nav zināms par dramatiskām personas izmaiņām pēc sirds vai tās daļu (vārstuļu piemēram) protezēšanas.