August 2006

Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Powered by Sviesta Ciba

Varoņus izsaucāt?

 

Liekas, vēl pavisam nesen ar klusu apbrīnas nopūtu skatījāmies uz Heroes of Might and Magic 3 starta ekrānu. Pēc pirmā uzdevuma paveikšanas lielākajai daļai spēlētāju jau bija izveidojies priekšstats - HoMM 3 ir ļoti labs turpi-nājums HoMM sērijai. HoMM 4 tika gaidīti ar tikpat lielu cerību kā HoMM 5, taču ceturtais turpinājums šajā sērijā diemžēl bija "kroplītis" - ne spēlējamības, ne optimizācijas, ne uzlabojumu (ja vien pie uzlabojumiem nepieskaita pārvei-dotās rases, maģijas, monstru vienības).

 

Tādēļ visi sērijas fani ar bažām gaidīja "piektos varoņus". Vecum vecā "neuz-traucieties, apgulieties, dziļi elpojiet, viss būs labi" spēļu izstrādātāju mantra šoreiz tā īsti nestrādāja, jo rūgtā pie-redze ar HoMM 4 visiem faniem lika uztvert stāstīto un rādīto kā atraidītai līgavai. Pat pēc atvērtā beta testa kaut kur dziļi sirdī perinājās šaubas, jo lielākā daļa testētāju vienā balsī sajūsminājās par spēles izskatu. Šobrīd varu pilnīgi droši apgalvot - viss ir bum... viss ir kārtībā. HoMM 5 līdzinās 3ajiem, kā jau mums tika solīts. Protams, ir šādas tādas izmaiņas, taču vecais labais "vēl vienu karti un tad paēst" ir atgriezies.

 

 

Labais tonis pieprasa vienmēr piesaukt Heroes of Might and Magic aizsācēju King's Bounty (tā kā abi tapa New World Computing paspārnē). Savukārt par Might and Magic universa radītāju tiek uzskatīts Džons Van Kanengems. Lāga Džons nolēma, ka ar lomu spēlēm Might and Magic universā nepietiek un pēc nelielas prāta vētras saprata, ka paša radītā pasaule ir gana laba arī stra-tēģijām. 2003. gadā franču Ubisoft nopirka Džona gara bērnu par nedaudz vairāk kā miljons naudiņām un uzticēja krievu Nival radīt HoMM piekto daļu. Kāpēc tieši Nival? Pirmkārt lēti. Otrkārt Nival jau bija kaut ko ļoti līdzīgu izstrādājuši - Demiurgus. Ironiski, taču Nival savus Demiurgus izstrādāja ar vienu kāju balstoties uz HoMM (Nival toreiz aktīvi visiem stāstīja, ka Demiurgi būs "krievu HoMM") un ar otru Magic the Gathering sistēmās.

 

Un aizguvumu no Demirugiem, HoMM 5 ir pietiekami daudz. Ir atsevišķi grafiskie elementi un ir vesela kaujas sistēma. Pamatā HoMM 5 ir tas pats HoMM 3 (un to mēs arī gribējām), 8 rasu vietā ir 6, pilis, būdiņas un egles arī ir. Kaujās tagad ir nācis klāt tāds mainīgais kā iniciatīva. Nē, varoņi nenodarbojas ar personāla vadības problēmām, taču arī bez uzmanības šo lielumu nevar atstāt. Iniciatīva konkrētam monstram nozīmē to, cik ātri tas uzsāks kauju. Kaujas laikā šis lielums var mainīties, līdz ar to, taktisko variantu veidi palielinās. Demirugos kaujas norisinājās pēc Magic the Gathering principa - tu izvelc kārti, pretinieks izvelk kārti, gājienu kārtība arī var mainīties. Nu lūk, "varoņu" kaujās šīs kārtis ir monstri - tu izdari gājienu ar monstru, pretinieks izdara gājienu ar monstru. Ekrāna apakšā slīd josla uz kuras var redzēt nākamo gājienu kārtību, tiklīdz gājienu kārtība mainās tas uzreiz uz šīs joslas parādās. HoMM 3 diezgan nozīmīgi bija "ātrie" monstri - tādi, kuri pretinieku armiju spēja sasniegt vienā vai divos gājienos. HoMM 5 svarīgi ir tieši tie monstri, kuriem ir augsts iniciatīvas rādītājs.

Par rasēm un monstriem nekādu pretenziju nav un nevar būt. Katrai rasei ir savas priekšrocības, katram mons-tram ir savas priekšrocības, lai gan tādu winning combination kādi bija black dragon HoMM 3 šeit nav. Burvju un Pils rases zvēri un nezvēri ir pārcietuši ļoti maz izmaiņu, kamēr Pazemes un Elles rases mainījušās. Lielāko daļu burvestī-bu arī nebūs grūti atpazīt, lai gan šeit nākas nedaudz vilties - armageddon vairs nav pasaules gals un dimension door ir pārvērties par nevajadzīgu krāmu.

 

Galvenais HoMM 5 triecienspēks ir izskats. Viss, sākot no pilīm beidzot ar varoņu atstātajām pēdām uz virtuālās pasaules ceļa, izskatās satriecoši. Citreiz tā vien prasās nospiest uz meteor shower, lai gan tas noslaucīs no ceļa arī pāris savējos. Vai arī sēdēt un skatīties uz pilnībā uzbūvēto pili un priecāties kamēr virtuālā kamera lēnām rotē ap to. Lai nu ko, bet Nival acis priecēt māk - arī Demiurgus slavēja tieši par grafisko izpildījumu.

 

Mūzika ir tieši tāda, kādai tai arī jābūt - neuzbāzīgai. Paiet nedēļa un tu jau zini, kāda katrai pilij ir mūzika un par to vairāk nedomā. Arī ieskaņojumam nevaru piesieties, lai gan citreiz subtitros redzamais teksts ne gluži sakrīt ar ierunāto, taču tas neizjauc kopējo atmosfēru un līdz ar to arī netraucē.

 

Spēles kampaņa ir pietiekami sarežģīta, lai arī vecam HoMM vilkam būtu interesanti. Katrā kartē uzdevumi atšķiras un ir samērā grūti. Man pašam nācās atsevišķas kartes pārspēlēt no sākuma, kamēr sapratu kā īsti to var vinnēt. Un te nu būs pirmā darvas karote Nival medus mučelē - paši kampaņas notikumi, kuri sasaista kartes kopā (jā arī skriptētās in game scēnas) ir neiedomājami garlaicīgi un nepārlie-cinoši. Ir mums gan pašpārliecinātie bruņinieki, gan ļaunais burvis, gan jaunais varonis, kurš grib sevi pierādīt. Taču pašam spēlētājam netiek dota jebkāda izvēle, viss sižets ir pilnīgi lineārs. Tomēr tā ir stratēģija un lielākajā daļā stratē-ģiju spēlētājam ir vienalga kāda mērķa labad viņš cīnās - ka tik gaļa. Un gaļa Nivalam ir pārpārēm.

 

Pat ja HoMM 5 nebūs gada spēle, tā droši var pretendēt uz balvu "gada gaidītākā spēle, kura attaisnoja cerības".

 

Mārtiņš "batou" Sils

Comments

Re: Piekasīšanās par sīkumiem...

bet pie mums imho lielākā daļa tos zin kā Demiurgus. anyway, var jau pārveidot, man pašam radās tāds jautājums, vai "-" starp dažiem vārdiem radies ir teksta formatēšanas veidā jeb tam tā arī jābūt?

Re: Piekasīšanās par sīkumiem...

tas ir radies, formateejot tekstu, t.i., paarnesot vaardus jaunaa rindaa. taa kaa sheit es kopeeju pa taisno no zhurnaala, tad sviitras saglabaajaas.

un Etherlords origjinaalnosaukums ir Demiurgi, iirc.