- 22.2.16 10:01
-
Lidl savu ienākšanu nekur nav nokavējis. Tikko Lidl ienāks Latvijas tirgū, tas vienā mirklī atkaros no esošajiem tirgoņiem ļoti ievērojamu tirgus daļu.
Kāpēc? Tāpēc ka Lidl stratēģija nav tikai "zemas cenas". Lidl stratēģija praktiski ir 1) augsta kvalitāte 2) nekādu lieku produktu: jebko ko pērc, ir augstas kvalitātes un ļoti labs - nav īpaši jāpēta, viņi netur plauktos visādus mēslus uz ko "iegrābties" vai arī mazkvalitatīvus sūdus ko "notirgot nabadzīgajiem", uz ko grēko, piemēram, Rimi "Super Neto" marka. 3) iepirkties Lidl ir pat prestiži. kā bija viens Berlīnes laikraksts izteicies, "dzīvojam dārgi, iepērkamies lēti" - redzot kā bagātnieki ar Porsche iebrauc Lidl stāvvietā lai sapirktos.
4) ļoti kvalitatīvi augļi un dārzeņi par ļoti patīkamām cenām. Ja avokado var "parastajos" Rewe un Edeka redzēt pa €1.99, €2.99, tad Lidl cena ir €0.79 līdz €0.99. (Jā, esmu kursā ka Latvijā ir arī lētāki avokado. Jā, turku u.c. veikalos var būt arī vēl lētāk. Bet Lidl ir ļoti izturēta kvalitāte - viņi piegādātājus izvēlas ļoti rūpīgi.)
5) Tirgo arī drēbītes u.c. šņagu. Bez ierunām var atdot atpakaļ ja kaut kas neapmierina.
Ir arī plusi kas robežojas ar mīnusim, piemēram, ļoti rūpīga "just in time" piegādes filozofija - ja ienāksi veikalā vakara pusē, vai brīvdienu rītā, plaukti izskatās izmēzti tukši. Viņi uz vietas netur lieku preci: piegādā tikai tik, cik izpirks garantēti. Tas ir, samazina norakstāmās/nepārdotās preces apjomu. Mīnuss: ja preces nav, tad nav. Nepaspēji nopirkt kamēr vēl bija, paliec tukšā. (Bieži izpērk svaigu gaļu, vistiņas, pienu, olas, maizi, augļus it īpaši. Citiem/ilgstāvošiem produktiem 'deficīts' nav novērots.) Priekš Lidl tas ir ietaupījums, priekš tevis - drusku neērtības.
Preces apjoms, un apgrozījums cik viņi tirgo, ir milzīgs. Lidl darbinieki nepārtraukti šiverē pa veikalu un velk iekšā jaunas kastes, un stumj prom iztukšotās. Ja "parastajos" veikalos plaukti tukšojas samērā lēni, un pietiek tā slinki iestiept ratiņus un papildināt krājumu, tad Lidl darbiniekiem diezgan aktīvi jābizo.
Par kvalitāti. Varu salīdzināt šokolādes rīsus - flagmanis ir Kellogg's Cocoa Krispies. Tas ir kā kvalitātes etalons.
(Par cenām/svaru es vēlāk pateikšu, jāaiziet uz veikalu apskatīties.)
Aldi, otra zemo cenu ķēde, kam arī ir kāda retorika par augstu kvalitāti. Diemžēl, viņiem laikam prioritāte ir tās zemākās cenas. Kastē tikai viens liels maiss, rīsu graudi ļoti lieli - pienā saglumē un tekstūra paliek tāda pretīga. Lielais maiss viens pats, tad kamēr līdz pusei izēsts, pārējie rīsi ir jau mitrumu no gaisa uzsūkuši un nav tik kraukšķīgi.
Edeka ir savas 'mājas' zīmols "Gut und Günstig". Kvalitāte bija nožēlojama - neēdams.
Lidl: marka ir Crownfield. Kastē ir divi maisiņi. 375g+375g=750g. Pēc garšas un tekstūras ir ideāli. Iepakojums, cena - perfekti. Cena: €1.99.
Vēl viens piemērs: Lidl šampanietis. Vienreiz (2014. gadā tieši) nopirku uz jaungadu neskatoties (sekojot teorijai - "gan jau mēslu nepārdos"), pēc tam izdomāju papētīt kas tas īsti ir tas, ko viņi tirgo. Izrādās - garšas testu uzvarētāji.
Ja iekšā nāktu Aldi, vai Spar, vai jebkurš cits no 'discounter' es tā vien noteiktu - meeh. Es uz Aldi pat neeju - neuzrunā (lai gan viņiem piemēram ir superīga riekstu u.c. izvēle - Trader Joe's marka). Bet par Lidl stratēģiju es esmu sajūsmināts. Neturēt lieku, netirgot mēslus. Latvijas veikalniekiem, salātu mazgātājiem, nāksies trūkties.