Comments: |
Nu okei, ne celibātu, varbūt nepareizi lietoju šo terminu, kā ilgstošu atturību. Principā varbūt var teikt, ka seksa esamība lielā mērā ir sabiedrības noteikta - dzimumgatavība iestājas ap kādiem 11-12? gadiem, taču dzimumdzīve sākas vēlāk, un tos gadus jaunie cilvēki dzīvo bez seksa, un neko, sveiki un veseli; taču tur varbūt var iebilst, ka pusaudža gados hormoni strādā citādāk, utt utjp, un baidos, ka atbildi uz šo jautājumu nezin neviens. Grēks. Hmm, vai kristīgās baznīcas apgalvojums par to, kas ir grēks, ir nemainīgs? :) Kādreiz nogalināt neticīgos, piemēram, skaitījās visnotaļ svētīgi imho. Šobrīd - neesmu pārliecināts, vai luterāņu baznīca skandināvu valstīs, kur oficiāli reģistrēto laulību skaits afaik ir stipri zems, tiešām propagandē uzskatu, ka sekss ārpus oficiālas laulības ir grēks ;) Saki, ja kļūdos :) Un, galu galā, vai kristietība neparedz arī grēku piedošanu? :) Es bik šaubos, vai sublimācija ir lieta, ko var no grāmatas iemācīties, bet nu labāk jau ir, ja ir kāda literatūra, nekā ja tās nav.
Atbildēšu tikai uz vienu - skandināvu luterāņiem ne tikai sekss ārpus laulības ir ok, bet Zviedrijā arī homoseksuālu pāru svētīšana baznīcā notiek un arī homoseksuāli cilvēki var būt mācītāji. Tur tiek propagandēts uzskats, ka svētīgi ir ziedot naudu Indijas bērnu izglītībai (tikai viens piemērs) un ar to lielā Zviedrijas luterāņu baznīca arī nodarbojas - daudzas labas un apjomīgas sociālās aktivitātes valstī un pasaulē. Nu labi - notiek arī dievkalpojumi. Un otru - jā, bez grēku piedošanas mēs visi būtu pazuduši. Tagad vismaz ir cerība. Un to tad arī baznīca sludina.
Nu redz, grēka jēdziens kristietībā ir atkarīgs no valstu robežām, par laika dimensiju vispār nerunājot...
Nu arī vienas valsts robežās grēka jēdziens var tikt dikti dažādi skaidrots dažādās konfesijās. Bet nu krustu karu laikos baznīcai bija dikti liela politiska vara un politisko mērķu sasniegšanai visi līdzekļi labi, pat ja tas no morāles viedokļa ir nepārāk. Tas nav pareizi, bet tas notiek - arī tagad. Par grēka jēdzienu - vairāk rīt.
Un kā tad noteikt, kura ir "pareizā" grēka interpretācija, un kura - "nepareizā"? ;) OK, tad līdz rītam. Arlabunakti :)
Es neņemšos spriest, par pareizo vai nepareizo grēka jēdzienu interpretāciju - es esmu izvēlējusies savu Baznīcu un tās mācību, kas, cik nu es saprotu, saskan ar Bībeles mācību, kas ir vienīgā taustāmā Dieva atklāsme cilvēkiem. Par Bībeles interpretāciju un visu pārējo - arī kaut kad. Ar labu nakti!
Labrīt! Un ko Tu darīsi, ja Tavā baznīcā iestāsies reformu gars, un tā pasludinās, ka sekss ārpus laulībām nav grēks? Nepieņemt to nozīmētu atšķelšanos no šīs baznīcas (kas, savukārt, nozīmē, ka svarīgs ir nevis baznīcas grēka jēdziens, bet gan Tava personiskā izpratne par to, un tēmu par baznīcu varam svītrot no saraksta), pieņemt nozīmētu to pašu sašķeltību, par kuru rakstīji savā pukstā, ne tā?
Labrīt! Reformu gars ir klātesošs visu laiku, bet nu ir labi, ja cilvēki vada to garu vai reformas. Nu pat skandināvu baznīcās nekur nav pasludināts, ka sestais bauslis "Tev nebūs laulību pārkāpt" ir atcelts. Vienkārši uz to tiek pievērtas acis un vairs netiek sludināts, ka sekss piederas tikai un vienīgi laulībai. Un tā jau ir mācītāju atbildība Dieva priekšā par mācības nepilnīgu sludināšanu. Domāt par to, kā būtu, ja būtu ir interesanti, bet ne produktīvi. Ja arī LELB kļūs pārāk liberāla, tad es domāšu tālāk, kā un ko. Jebkurā gadījumā ir svarīga personīgā izpratne par grēku. Un pēc tā jau katrs izvēlas arī savu baznīcu - ja Baznīcas mācība saskan ar manu pārliecību, vai arī es spēju pieņemt Baznīcā mācīto par savu, tad viss ir labi. Baznīcu nevar īsti svītrot no tēmu saraksta, tāpēc ka to veido tie paši grēcīgie cilvēki un tīri teorētiski viņiem ir ļoti līdzīga izpratne par grēku. Luters par grēku saka vienkārši: katra Dieva baušļa pārkāpšana ir grēks. Kamēr man neliek mīlēt grēku un nesagroza mācību, balto saucot par melno un otrādi, tikmēr man liekas, ka nevajadzētu būt iemeslam atšķelties.
Nu pag, ja tā, tad kālab vispār ņemt vērā baznīcu un tās interpretācijas? Tev ir sava izpratne par grēku jeb sava bauslības interpretācija*, un viss :)
* interpretācija, jo imho bausli "Tev nebūs laulību pārkāpt" var saprast gana dažādi.
Pašai baigais slinkums rakstīt, bet nu Baznīca (ne konkrēti LELB, bet kristīgā Baznīca visā pasaulē) ir Dieva veidota institūcija. Ja es teiktu, ka man ir vajadzīga piederība Baznīcai, jo tas ir spēks, tad tas izklausās nedaudz sektantiski, bet nu šovakar neko vairāk no sevis pateikt nevaru. Tāpēc tālāk ir Vanaga teiktais.
- Kas ir Baznīca? Ikdienā, kad runājam par Baznīcu, bieži vien domājam, ka tā ir ēka pilsētas vai pagasta centrā.
LELB arhibīskaps Jānis Vanags: „Baznīca ir Kristus izvēlēts un Viņa paša radīts pestīšanas darba turpinātājs pasaulē. Ja mēs tā padomājam, Jēzus varēja uzrakstīt piemēram, grāmatu, lai visi lasa. Bet, cik zināms, Viņš pats neko nav rakstījis. Vismaz kanoniskajos rakstos nav nekādu Viņa autogrāfu.
Tā vietā Viņš sapulcināja savus mācekļus, mācīja viņus, deva tiem Svēto Garu un, aizejot debesīs, atstāja viņus par savu miesu Zemes virsū - rokām, kājām, muti, acīm un ausīm.
Tāpēc arī Baznīcu Svētajos Rakstos dēvē par Kristus miesu. Tanī ziņā Baznīca ir pavisam kaut kas cits nekā tikai ēka. Dievnams ir tikai vieta, kur Baznīcai pulcēties un darīt to, ko Kristus ir aicinājis darīt.
To vajadzētu atcerēties visiem, kas Baznīcu sauc par cilvēku izdomājumu vai par biznesa projektu, kā bieži vien to tagad var lasīt interneta diskusijās. Vai, ka Baznīca ir mazsvarīga lieta, salīdzinot ar cilvēku personiskajiem kontaktiem, kuri uzskata, ka var uz baznīcu iet un var neiet, ka Baznīca ir tikai ārēja izrādīšanās. Ļoti daudz ir visādu spriedumu, ko cilvēki izsaka par Baznīcu.
Uz tiem visiem, pirmkārt, ir viena atbilde: Baznīca ir paša Kristus gribēta, paša Kristus iedibināta un izvēlēta Viņa darba turpinātāja. Kristus miesa, inkarnācijas vai iemiesošanās turpinājums, bez kura nav iespējams Kristu ne satvert, ne aptvert. Tikai Baznīcā mēs varam tā pa īstam piedzīvot Kristu. Kā Mārtiņš Luters definēja Baznīcu, - Baznīca ir avis, kas dzird un klausa sava gana balsi.
Tie cilvēki, kas seko Kristum. Ar visu to, kas viņiem ir dots, sākot no Svētā Gara dāvanām - saprast Rakstus un ticību, kas arī ir Svētā Gara dāvana un beidzot ar garīgo amatu un sakramentiem. Tā ir Baznīca.” *
*(No intervijas ar LELB arhibīskapu Jāni Vanagu „Atcerieties, kādam Garam jūs piederat!” laikrakstā „Svētdienas Rīts” 2006. gada 29. jūlijā)
Nu kaut vai par to 6. bausli - nē, tā nav mana personīgā interpretācija. Es pieturos pie Mārtiņa Lutera bausļu interpretācijas, ko māca manā Baznīcā. Bet to es esmu izvēlējusies, jo nav jau šajā laikā viena patiesība, ko visi zinātu. | |