- 28.10.09 15:00
-
Ja ikdienā tusēsies tajā pašā klubiņā, kur Šķēle, tad būsi tendēts viņa izteikumiem piekrist, ja tusēsi citā bariņā, tad skatīsies uz viņa izteikumiem skeptiski. Teiksim, ja tu būtu, pārliecināts kristietis un Šķēle būtu pārliecināts musulmanis, un abās reliģijās godīgums skaitītos pamatvērtība, tad tu skatītos uz Šķēles izteikumiem skeptiski neskatoties uz to, ka viņš pauž tos pašus uzskatus, kas ir tev. Jo, tā kā ar faktiem nevar pierādīt, ka godīgums ir pamatvērtība, tad paliek tikai cilvēku savstarpējās attiecībās balstīti argumenti, vai drīzāk tos būtu jāsauc par aizspriedumiem - cik liela ir cilvēku masa, kas konkrētam uzskatam piekrīt, vai izteikuma autors ir "savējais" vai "svešais", vai izteikuma autors tiek atzīts par autoritāti, un tamlīdzīgi.
Nu, tu nevari zināt, vai šis hipotētiskais Šķēles izteikums ir patiesība vai nav, jo viņš nerunā par faktiem, bet par teorētisku modeli - par veidu, kā uztvert realitāti, par veidu, kā vienkāršot savu attieksmi sašķirojot dažādas izdarbības un cilvēkus labajos un sliktajos. Tu tā īsti nevari prognozēt, vai viņa piedāvātais modelis tev personīgi sagādās laimīgāku dzīvi vai nē - to tu visdrīzāk uzzināsi tikai tad, kad būsi izmēģinājis viņa piedāvājumu, bet tad jau būs par vēlu. Tu vari mēģināt aptaujāt cilvēkus, kas šo modeli ir izmēģinājuši, bet tu atradīsi gan pozitīvas, gan negatīvas atsauksmes. Ja ir tik daudz nenoteiktību un nepārbaudāmu lietu, tad vienīgais, pie kā tu vari pieķerties ir pats stāstītājs - vai tu viņam uzticies vai nē.