- 1.3.08 10:46
-
tu laikam neesi lietas kursā kā privātos uzņēmumos ir.
privātā sfērā ir divas prioritātes:
1) izstrādāt un izmārketingot produktu, to uzražot
2) par visām varītēm to produktu nopārdot un iegūt peļņu.
viss pārējais privātajam nepiš.
a) visas iespējamās izmaksas tiek eksternalizētas. pajāt par strādniekiem, pajāt par dabu (piesārņojumu), pajāt par kvalitāti
b) neinteresē kas notiek pēc pārdošanas. kāpēc jātaisa visas patērētāju aizsardzības aģentūras? tāpēc ka ražotājam/pārdevējam neinteresē kas ar to produktu notiek pēc tam kad viņi savu naudiņu ir saņēmuši.
(es esmu lietas kursā, ka progresīvākie brendi ir sapratuši ka jādomā par visu produkta dzīves ciklu - no rūpnīcas konveijera līdz veikala plauktam - līdz mēslainei, utt., bet tas jau ir tikai tāpēc ka ir izrēķinājuši ka tas viņiem ir izdevīgāk. ja nav izdevīgi (piemēram, support vai garantijas remonti), tad tas arī netiks darīts. ja vien valsts ar likumu nepiespiedīs.
c) kāpēc ASV pieņem Sorbanes-Oxley likumdošanu? tāpēc ka privātie ir naski uz krāpšanu un korupciju. Paskaties uz Enron - ko viņi darīja ar Kalifornijas "privatizēto" elektrības apgādes tīklu. (sk. "Smartest guys in the room" docu)
d) un pastrīdēties mēs varam - vai valsts uzņēmums / vai privāts uzņēmums iedzīvotājiem atnes vairāk labuma.