Par Tekstiem - 老子: 道德經
|
| ||||||
Vispār jau es neesmu liels reliģisku ideju cienītājs. Man nekad bijis daudz ticības dogmatiskiem reliģiskiem tekstiem, kurā iekļautās morālās idejas ir jāpieņem kā patiesas. Manuprāt, filosofiski traktāti ar šāda tipa uzdevumiem tiek galā daudz labāk. Vismaz pamatojuma līmenī. Īstenībā jau Lao Tzu tekstu ,, Tao Te Ching’’ īsti nevar uztvert kā reliģisku dokumentu. Es drīzāk to uztvertu kā filosofisku mācību, kuru īpašas nepieciešamības gadījumā var traktēt arī reliģiskās kategorijās. Lai gan tā noteikti nav patiesā teksta būtība. Un, vai ziniet, ,,Tao Te Ching’’ man pamatīgi iepatikās. Centīšos pārāk daudz šo tekstu neķidāt - labāk izlasiet paši. Nenožēlosiet. Teksts uzsver nepieciešamību dzīvot saskaņā ar ,,tao’’ – burtiskā tulkojumā ,,ceļu’’, bet patiesībā diezgan grūti nodefinējamu jēdzienu, kas sevī iekļauj svarīgākos šīs mācības pamatprincipus. Īpaši neiedziļinoties doktrīnas detaļās, ,,Tao Te Ching’’ uzsver pasīva, mierīga dzīvesveida nozīmīgumu. Tikai tādā veidā ir iespējams sasniegt apskaidrotu, piepildītu dzīvi. Citi taoisma pamatakmeņi iekļauj vienkāršumu, pacietību un līdzjūtību. Nē, nu ir jau skaisti. Lasot šos, starp citu arī angliskajā tulkojumā brīnišķīgi skanošos vārdus, ir grūti atkauties no stereotipiskām ainām, kur apgarots vīrs ābeļu paēnā dzer tēju, spēlē šahu un izbauda dzīvi. Literārā vērtība šim tekstam piemīt, un ne mazos daudzumos. Īstam ,,tao’’ sekotājam ir jāizvairās no pasaules iedalīšanā ,,labs/ļauns’’ kategorijās. Dažādi morāli traktējamām darbībām un būtnēm ir vieta uz zemes, un cilvēkam ir nevis jāspriež par pasauli un aktīvi jāiesaistās tās izmainīšanā, bet gan jādzīvo saskaņā ar to. Aktīva pieeja problēmām nav ,,te’’ (burtiskā tulkojumā – laba īpašība) sastāvdaļa. Lao Tzu iesaka dzīvot saskaņā ar ,,tao’’ un izvairīties no morāliem spriedumiem. Šīs rindas man ļoti patika: When the Tao is lost, there is goodness. When goodness is lost, there is morality. When morality is lost, there is ritual. Ritual is the husk of true faith, the beginning of chaos. Te uzreiz ir nojaušama milzīgā starpība starp taoismu un citām reliģijām. Iztiksim bez morālām kategorijām kā tādām. Pārspīlēta spriešana par labo un ļauno var novest pie rituāla, dogmas, spītīgas domāšanas, sauciet kā gribat! Pievienojos. Man no nekā pasaulē nav vairāk bail, kā no cilvēkiem, kuriem ir pārāk liela ticība savām idejām. Pašpārliecinātiem ticīgajiem. Reizēm ir jāapzinās savu uzskatu un spriešanas spēju robežas. Cita svarīga mācības iezīme ir nepieciešamība dzīvot mierīgu, ar laicīgu steigu neaizpildītu dzīvi. Daudz lielāka nozīme ir nevis statusa un dzīvesveida uzlabošanai, bet gan harmoniskām attiecībām ar pasauli un apkārtējiem: In dwelling, live close to the ground. In thinking, keep to the simple. In conflict, be fair and generous. In governing, don't try to control. In work, do what you enjoy. In family life, be completely present. Lao Tzu uzbur saistošu sabiedrības idilli, kurā visi dalībnieki dzīvo pilnīgā saskaņā viens ar otru un neuztraucas par savas laicīgās varas palielināšanu. Katrā gadījumā nelīšana citu dzīvēs un samierināšanās ar apkārt notiekošo tiešām izklausās pēc formulas mierīgai līdzāspastāvēšanai. Vai tā ir cilvēka daba? Protams, ka nav. Pārāk liels inženierijas darbs ir iekļauts iekš tiekšanās pretī ,,tao’’. Vai ,,tao’’ ir ceļš, kuru es vēlētos iet? Uz papīra - kaut vai šodien. Dzīvē? Grūti būs. Šīs gadsimtu gaitā krātās zināšanas tomēr ir pārāk attālinātas no Rietumu pasaules steigas. Droši vien es arī esmu maza skrūvīte stresa, agresijas un apskaidrības deficīta mehānismā. | ||||||
comments: jā, lūdzu? |
| ||||||
PS: Nākamnedēļ ņemsi Eko ar On the Press vai iedot kaut ko citu? | ||||||
(Reply to this) (Parent) (Thread) |
| ||||||
Eko būs tieši laikā. Jāizdomā arī kaut kas labs priekš Tevis. | ||||||
(Reply to this) (Parent) |
| ||||||
Ir jau jauki, bet no otras puses tās idejas šķiet pārspīlēti pasīvas ar savu miermīlību un kaut kāda veida "neiesaistīšanos", kas, iespējams, nedarbotos kā ekskluzīva pieeja problēmu risināšanai (apzinos, ka šo, vismaz jums, ir lieki teikt). Taču kā domas, ko ir vērts paturēt prātā blakus citām (kas var būt pat pretējas tām), tās, protams, ir vērā ņemamas. Un word par "loss of tao -> chaos" rindkopu. Tā man arī patika. | ||||||
(Reply to this) |
| ||||||
man tas šķiet slinki, pašapmierināti un gluži vienkārši nicināmi. ja pagātnes aktīvisti būtu sekojuši tik pasīvām doktrīnām, mēs dzīvotu krietni mazāk emancipētā sabiedrībā. abolicionisms, sufrāžisms, cilvēktiesības kopumā? aizmirstiet, tās idejas balstās uz morālām kategorijām, tātad ir pretrunā ar taoisma pozu. | ||||||
(Reply to this) (Thread) |
| ||||||
Protams, ka, skatoties pragmatiski, ,,tao'' nestrādā pasaulē, kurā jau ir problēmas, kas ir jārisina (kaut vai Tevis minētā dzimumu nevienlīdzība). Taoisms strādā ļoti līdzīgi Kanta kategoriskajam imperatīvam - tam ir jākļūst par vispārpieņemtu sociālu normu, lai nodrošinātu mierīgu līdzāspastāvēšanu. Pietiekami liela free-riding proporcija var šādu balansu ātri iznīcināt. | ||||||
(Reply to this) (Parent) (Thread) |
| ||||||
Bah! Abolicionisms, sufrāžisms, cilvēktiesības, dzīvnieku tiesības utt utjpr būtu PILNĪGI LIEKAS, ja cilvēki dzīvotu pēc Tao. Un, protams, milzīgā ātrumā ieviešot jaunas normas, lielākā daļa procesu pasliktinās, tādēļ dzīvot pēc Tao mūsdienās gluži vienkārši nedrīkstētu sākt. Plus, skatoties uz to no morālās filosofijas viedokļa, Tao ir visai patīkams tādēļ, ka 2,5 tūkstošus senā pagātnē lieliski iekļauj sevī to, kas Eiropai prasīja ~24 gadsimtus krietnās "emancipācijas": dzīvnieku tiesības. | ||||||
(Reply to this) (Parent) |
Par Tekstiem - 老子: 道德經
|