“Le
Figaro” – 2006.09.25.
Marī-Loras Germonas saruna ar rakstnieku Umberto
Eko
Itāļu rakstnieks un semiologs izdevniecības Grasset aizbildniecībā
izdod savu četrdesmit piekto grāmatu – piezīmju, rakstu un runu krājumu, kas tapuši
laikā no 2000. gada janvāra līdz 2005. gada beigām – ar nosaukumu Iet negribīgi
kā vēzim: karstie kari un masu mediju populisms. Šī nu ir tikšanās ar
viserudītāko no polemiķiem.
Le Figaro. – Jūs brīdināt par populisma
briesmām, kas, šķiet, ir pārņēmušas visu Eiropu. Kā jūs skaidrotu šo fenomenu?
Umberto Eko. – Neticēsim paviršiem lēmumiem. Šķietamā
nacionālisma atgriešanās – īpaši jau Centrālās un Austrumeiropas valstīs –
galvenokārt izriet no padomju impērijas likvidācijas procesa. Skatoties mūsdienu
uzvirmojuma kontekstā, mēs kaut kā pamazām aizmirstam par vēsturi, kas stiepjas
gadsimtu garumā. Kādas kolekcijas par Eiropas vēsturi īpašniekam Žakam Le
Gofam es sacīju, lai viņš uzraksta
grāmatu par impēriju sabrukuma izmaksām. Šī sabiedrība it tika plaša, ka
neviens to diemžēl vēl nav riskējis darīt, lai gan šāds darbs mūsdienu pasaules
izpratnei būtu fundamentāls. Piemēram, Balkāni turpina maksāt smagu nodevu par
Romas impērijas galu. Tāpat Tuvie Austrumi turpina izpirkt Osmaņu impērijas
sagrūšanu. Vēl būtu vajadzīgi desmitiem gadu, pirms padomju sistēmas krahs
tiktu pilnībā aprēķināts. Mūsdienu rietumnieku nacionālisms parāda imperiālisma
tektoniku; pēc kraha šoka ir vajadzīgi gadsimti, lai stabilizējas nacionālie
“slāņi” un noplok šoka viļņi.
- Savā pēdējā darbā Iet negribīgi kā
vēzim jūs rakstāt, ka šim populismam nav nekādas saistības ar tautām.
Kāpēc?
Gluži vienkārši tāpēc, ka šīs izdaudzinātās tautas
nemaz nav! Vai arī runa ir par valodas ļaunprātīgu izmantošanu, aptverot kādu
valsti kopumā un šo ideju uztverot tikai vēlēšanu dienā. Nav runa tieši par
tautu, bet gan elektorātu, vienkāršu statistikas vienību. Populists nebalstās
uz tautu, bet gan uz ideālu un izfantazētu projekciju, kura iegūta, pārliecinot
par savu taisnību un kuras galvenā funkcija ir apstiprināt populista darbību.
Starp citu, populists sistemātiski izvairās no jebkuras reālas konfrontācijas
ar tautu. Berluskoni nekad negāja uz parlamentu, bet drīzāk publicēja savas
runas medijos. Interese, kādu franču mediji un intelektuāļi izrāda par
“Berluskoni lietu”, vispirms jau demonstrē bažas par to, vai tikai Francijā
neizvēršas līdzīga situācija. Bieži dzirdu sakām, ka Nikolā Sarkozī un Segolena
Rojāla nākamo prezidenta vēlēšanu laikā asi diskutēs vairāk par savas
komunikācijas virtuozitāti nekā par programmu sacensībām. Lai nu berluskonisma
piemērs izglīto frančus!
- Jūs neuzticaties informācijas
pārmērībai?
Šī masu mediju hipertrofija sākās, tiklīdz
Kenedijs uzvarēja Niksonu, pamatojoties ne jau uz nenoliedzamu politisko pārākumu,
bet pateicoties labvēlīgākam ārējam izskatam, kas kontrastēja ar pretinieku,
kurš nebija spējīgs pareizi noskūties. Lūk, šī fenomena sākumpunkts. Agrāk,
pasaulē bez medijiem, tautai nebija kontakta ar saviem vadītājiem. Cilvēki savu
karali redzēja tikai vienu reizi mūžā, proti, nākamajā dienā pēc kronēšanas,
kad viņš apmeklēja provinces un ārstēja skrofulozi. Bet tiklīdz pacēlās
politiskie jautājumi, viņš kļuva par aktieri. Godīgam politiķim kļūst arvien
grūtāk pašam nekļūt par krāpnieku sistēmas ietekmē.
Šobrīd politiķi pirms vēršanās pie parlamenta, kas
viņiem ļautu atbalstīt un argumentēt savus piedāvājumus, savus paziņojumus
lielākoties rezervē televīzijai. Tas ir populisma sākums. Dodot priekšroku
mediju izmantošanai, viņi paši aprobežojas ar vienu saukli. Šie vingrinājumi ir
kļuvuši obligāti. Atteikšanās pakļauties šai “metodei” nozīmē atteikties no
savas politiskās eksistences. Berluskoni sava mandāta laikā otrā dienā sacīja
pilnīgi pretējo tam, ko viņš bija
paziņojis iepriekšējā vakarā. Bet mediju laiks ir tik ātrs, ka tas
iedvesmo amnēziju. Tieši tāpēc, lai pretotos šim fenomenam, es izvēlējos visu
savu dzīvi palikt universitātē, jo tā ir un paliek priviliģēta vieta, kur
jaunie cilvēki kultivē paliekošu atmiņu, gausumu un vēsturiskās hronoloģijas
jēgu.
- Vēstures nozīme, kas, pēc jūsu domām,
tiek nepareizi lietota otrpus Atlantijas okeānam un it īpaši jau neokonservatīvo vidū…
Jā, tas ir fakts, ka mūsdienu Amerika nav
sapratusi nedz vēstures nozīmi, nedz pienākumus, kādi ir jāuzņemas līdervalstij.
ANO rāda mūsdienu laikmetam daudz atbilstošāku pieeju, dodot priekšroku
tiesībām, nevis karam. ASV ideja, saskaroties ar vietējiem konfliktiem,
uzspiest amerikāņu impērijas prestižu atbilst XIX gadsimta refrēnam. Mūsdienu
Amerika peld senā pagātnē un tas notiek gan līdz ar kliedzošu kultūras trūkumu,
gan citiem netikumiem, un tas bija tipiski arī Luī Filipa gadsimta Eiropas
lielvarām. Buša administrācijas laikā Savienotās Valstis veica iespaidīgu
atpakaļlēcienu tieši ideoloģiskajā ziņā. Ir šausmīgi domāt, ka ir pagājušas
tikai dažas desmitgades, kad 40. gados ASV valsts vadītājus izglītoja
antropoloģe Rūta Benedikta, kura bija atbildīga par japāņu mentalitātes
iztulkošanu, pirms ar Japānu tika sākts karš.
Ieņēmuši bijušās britu impērijas
cienīgu pozu, viņiem pat neuenāca prātā iztaujāt lielos orientālistus, pirms
mesties Tuvajos Austrumos .
- Kā jūs precīzāk skaidrotu šo kultūras
trūkumu?
Izvērtēsim arī mūsu pašu nelaimes! Savienoto
Valstu vēstures zaudēšana un tām raksturīgā patoloģija diemžēl diezgan strauji
inficē jauno Eiropas paaudzi. Pavaicāsim kādam jaunam britam, francūzim vai
itālim, kas viņu valstī bija vadītājs 50. gados. Atšķirībā no manas paaudzes
skolnieka viņam būtu stipri grūti atbildēt! Skola saviem jaunajiem cilvēkiem
deva notikumu secības vīziju. Vissatraucošākais ir tas, ka šī slimība sāk
pārņemt arī fakultātes. Vai tad Prinstonas universitātes filozofijas
departamentā kāds kolēģis savus mācekļus nebrīdināja par to, ka ieeja viņa
klasē bija “paredzēta filozofijas vēsturniekiem”? Tas izsaka visu! Pēc
amerikāņu domām, viņu kādreizējās nihilistiskās pasaules vīzijas iedomu tēla
ietvaros pieminēt izbijušas runas, citas gudrības ir specifiski eiropeisks
trūkums. Tas pats sakāms arī
par mūsu vēstures gaumi. Tas aiziet pat tik tālu, ka Savienotās Valstis tiek
apdraudētas un varētu zaudēt kolektīvo atmiņu. Vēl jāmin enciklopēdijas
neveiksme, proti, zināšanu kopums, kam visā sabiedrībā ir dubulta funkcija:
saglabāt atmiņas un izsijāt anekdotisko, lai saglabātu tikai vēsturisko.
Interneta valdīšana, kas tikai piegādā milzum daudz elementu, kuriem nav
nekādas hierarhijas, veicina vēsturiskās perspektīvas zaudēšanu. Taču
informācijas vispusība ir tikpat bīstama, cik tās trūkums: Borgs darbā Finess
vai atmiņa parādīja, ka no hipermnēzijas var mirt, ka pārāk daudz atmiņu
dzīvi padara neciešamu.
- Tai pašā laikā Savienotās Valstis gūst
labumu no bagātas un daudzveidīgas intelektuālās dzīves.
Bet šai inteliģencei nav varas. Sadalītai kliķēs, tai ir jānīkst savos
luksusa geto, kas ir universitāšu fakultāšu pilsētiņas. Universitāšu
pasniedzēji nekad neparādās lielo laikrakstu debašu lappusēs. Tiklīdz viņi
nolemj iesaistīties politikā, viņi pārtrauc savu akadēmisko darbu. Piemēri ir
Bržezinskis un Kisindžers. Starp citu,
to rāda arī Gintera Grasa skandāls – nacionālā apziņa ir nesavienojama
ar Savienotajām Valstīm tā paša vecā labā iemesla dēļ, ka nevienam
intelektuālim šāda statusa nav. Kad Eiropā intelektuāļi paraksta manifestu, pat
ja ne vienmēr to apzinās, to vismaz ir grūti ignorēt.
|