***

« previous entry | next entry »
7.. Jan. 2016 | 01:06 pm
Skan: PND Ei tu skaista meitene (akustiski)

Ētika.

Tas ir tas, uz kā pamatu savai dzīvei ņēm pārāk daudz ļaudis mūsu laikos. Kas tas būtu - morāle, tikumība, sabiedrības standarti. Dažam labam šie standarti ir augstāki kā citiem, tādēļ rodās konflikti, kas tad ir labs, kas nē. Vēl rodas ego kačāšanas mānija - redz esmu ētiskāks par tevi, es daru tā, bet paskaties kā tu. Augstprātība un egoisms balstīts uz sabiedrības normām. Nenoliedzu, esmu tā darījis, joprojām esmu ellīgi augstprātīgs, bet šis nebūt nav tas patīkamākais ceļš manā skatījumā. Kāpēc? Ētika ir sabiedrības standarti un tie nekādā veidā nevar pilnīgi atbilst indivīda standartiem un iekšējai pasaulei. Es neesmu ētisks, es neesmu empātisks, taču to varu notēlot, bet to man nevajag. Katrs esam egoists. Un katrs esam atšķirīgs savā sapistā prātā. Un lai indivīds būtu patiesi laimīgs, patiesi apmierināts ar sevi, nepietiek ar sabiedrības standartiem. Neapmierināts ar sevi, nebūs apmierināts ar citiem. Jāmīl sevi tāds, kāds tu esi - Psihopāts, nelietis, negodīgs maita, ego maniaks, zaglis, nimfomāns, personal space inveideris, ķipa inženieris, augstprātīgs krāns, balamute, lohs, nejūtīgs mērglis, manipulators utt. Ir arī skaistās puses, bet tās jau tiek mīlētas automātiski. Tās nevajag pieminēt. Tad, varbūt tikai tad var nākt ētika, bet tad jau tas ir tik nesaistoši, ka labāk nē.

Dirst ētika.

Pieklājība.

Koncepts par pieklājību arī ir atvasināts no ētikas. Cilvēks nevar vienkārši teikt: "Dod kafiju!" Cilvēkam ir jāpalūdz: "Uztaisīsi man lūdzu kafiju?" Tā ir valoda, kuru izmantojam diendienā. Kāds ir rezultāts? Ļaudis neko nesaņem, ļaudis ieberžās, ļaudis pat baidās pavaicāt, jo pavēles izteiksme ir pārāk uzbrūkoša. Nedrīkst taču jaukajām spilventiņu dvēselēm uzkraut akmeņus uz sirsniņas. Radīsies tādas reakcijas kā "viņš ir tik rupjš un neiecietīgs". Man pie zem kājas paslēptās paduses kāda ir reakcija. Jo šī pieklājība jau ir ieprogrammēta mūsu prātos un pieklājībai taču nevar atbildēt ar noliegumu. Tā ir pieņemts, bet "Nē!" pateikt es varu jebkurā gadījumā. Pieklājība ir manipulācija, ko vājie apgūst automātiski sabiedrības iespaidā. Diemžēl tā arī strādā, tas man nepatīk. Ar to man jātiek galā, jāiemīl arī šī manipulācijas tehnika. jebāl!

caļvedis | aplēst | Add to Memories


Comments {4}

Kathe Kollwitz

(bez virsraksta)

from: [info]tapetes_puksts
date: 7.. Jan. 2016 - 08:33 pm
caļvedis

Runājot par ētiku tu sajauc vienā putrā pārāk daudzas lietas. Apskatot šo jēdzienu Tu vadies tikai pēc kaut kādiem dīvainiem sabiedrības stereotipiem, kas ir tālu no sākotnējās jēgas, jo Aristotelis, kas ir viens no ētikas jēdziena nostipirinātājiem saka, ka pats cilvēks ir labs, par tik, par cik pieņem, ka rīcība ir saistīta ar paša cilvēka iekšējo raksturu. Tad viņš attīsta tieši tikumu ētiku, uzsverot, ka lai būtu ētisks cilvēks, ir nepieciešams attīstīt 4 tikumus - taisnīgumu, gudrību, drosmi un mērenību.
Augstprātīgumam un egoismam tur galīgi nav vietas.

Smieklīgi, bet es tieši redzu, ka ir pārāk maz ētisku cilvēku. Kaut kā populāri visiem ir kļūt par nejūtīgiem mērgļiem, lohiem utt.

Atbildēt


Kathe Kollwitz

(bez virsraksta)

from: [info]tapetes_puksts
date: 7.. Jan. 2016 - 08:49 pm
caļvedis

Manam brālim 3. klasē bija ētikas stundas. Tur mācīja apzināties sevi, savas labās un sliktās īpašības, apzināties izvēles. Ka ja visi stilīgie iet starpbrīdī krūmos pīpēt, viņam tas obligāti nav jādara, lai iejustos un netiktu atstumts, jo nedara kā visi. Ja visi klasesbiedri sāk apsmiet un pazemot vienu briļļaino, kuram ir visslabākās atzīmes matemātikā, bet visslielākās ausis, tad cilvēkam ir jāsaprot sava izvēle un varbūt ir vērts spert tādu soli kā aizstāvība, vai vismaz nepiedalīšanās apsmiešanā. Tas skaitītos kaut kādā veidā ētiski.
Ētika lielākoties ir opozīcija hēdonismam, brutalitātei.

Atbildēt


Kathe Kollwitz

(bez virsraksta)

from: [info]tapetes_puksts
date: 7.. Jan. 2016 - 10:59 pm
caļvedis

un vispār ētika nav ekvivalenta pieklājībai, morālei etc, tā vispār faktiski darbojas kā atsevišķa zinātne, kas, gluži tāpat kā vēsture, filozofija etc pēta cilvēku, cilvēka attīstību.
ētika dod iespēju cilvēkam izvēlēties, jo tā ir filosofijas papildnozare, gluži tāpat kā metafizika, kura ļauj tev apcerēt. bez ētikas nevar būt arī normālu spriedumu, kas, protams ir cieši saistīti ar morāli utt - taču tas ir pētāmais priekšmets, nevis galvenā kategorija.
jau kādā 300.g. p.m.ē. ētikai sāka pievērsties kā zinātnei. sākotnēji Platons par to sāka runāt, bet pēc tam Aristotelis to izveidoja kā atsevišķu zinātni, kas tika pasniegta kā atsevišķa nozare blakus loģikai u.c.
Man liekas atgriešanās pie alkohola, cigaretēm un gaļai ir nākuši par sliktu tavai domāšanai.
Jo agrāk tādas aplamības nebiju manījusi.

Atbildēt | Diskusija


Krišjānis

(bez virsraksta)

from: [info]konstruktors
date: 7.. Jan. 2016 - 11:17 pm
caļvedis

Necepies, mani kaitina pāris cilvēki. Viņu ego kačāšana man šķiet sekla salīdzinot ar manu tagad esošo pieeju. Nievāju savu pagātni.

Atbildēt | Iepriekšējais