kihelkonna - Komentāri [entries|archive|friends|userinfo]
kihelkonna

[ website | kihelkonna - apdzīvota vieta sāremā salā ]
[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

HSC pašnovērtējums 6. Jun 2012|11:55

kihelkonna
kā izaudzināt normālu, dzīvi mīlošu hsc


turpinājums. iepriekšējās sērijas šeit
http://klab.lv/users/kihelkonna/298549.html
http://klab.lv/users/kihelkonna/298549.html
http://klab.lv/users/kihelkonna/290740.html
http://klab.lv/users/kihelkonna/290134.html

saīsinājumi
hsc - hihgly sensitive child
hsp - highly sensitive person (neatkarīgi no vecuma)
lasu šo grāmatu sakarā ar savu bērnu.

========== 1. pašnovērtējums

1.1. protams, hsc bērnus vajag disciplinēt. bet pilnīgi liekas ir tās skarbās un neatlaidīgās metodes, kas nereti labi palīdz parastiem bērniem. hcs paši grib uzvesties labi un dzīvot pēc noteikumiem. kad viņi kļūdās, viņi to pamatīgi un dziļi izprocesē, lai turpmāk no šādām kļūdām izvairītos. tā ir viņu izdzīvošanas stratēģija - nekļūdīties divreiz. ja viņus pārāk daudz kritizē par kļūdām, viņi var nākt pie secinājuma, ka viņi ir galīgi nepareizi.

1.2. otrs iemesls, kāpēc hsc tik viegli iemanto zemu pašnovērtējumu, ir viņu skarbā paškritika. viņi ir vērotāji un vērtētāji. viņi ir dzimuši kritiķi, kad jākritizē kāda grāmata vai filma. un vislabāk viņi spēj kritizēt paši sevi. nu un tātad hsc nav vajadzīga nekāda kritika; viņi jau paši sevi soda.

1.3. vecāks nevar kontrolēt to, ko hcs nākas par sevi dzirēt vecāka prombūtnē. mūsu sabiedrībā bērnu jūtīgums nav lielā cieņā. it īpaši zēni tiek apsaukāti, ja atļaujas izrādīt savu jūtīgumu pret sāpēm, kritiku, apstākļiem, citu jūtām. pat ja viņus nesaukā par memmesdēliņiem un bim bam pudelītēm, viņi tik un tā jūt, ka pasaule nav gluži taisīta priekš viņiem un ka citi ir tādi
kā normālāki. tāpēc hsc bērniem nepieciešama papildus palīdzība un pozitīvs novērtējums.

1.4. vēlāk to visu labot būs grūtāk. autore strādā par psihoterapeiti un gandrīz visi viņas klienti ir hsp, kurus bērnībā ignorēja. kā rezultātā viņi jutās nesvarīgi un pilnīgi nepareizi. pieauguši būdami viņi turpināja just dziļu kaunu par sevi, katru dienu just par sevi tādas mokošas sāpes, kas sliktākas par fiziskām sāpēm. tas arī traucēja viņiem atrast draugus un izpaust savus talantus. mainīt to visu pieaugušajam ir lēni un dārgi. labāk visu darīt pareizāk jau no sākuma.


=== četri pašnovērtējuma avoti

1. (svarīgākais) sajūta, ka tevi mīl, lai kāds tu esi. par to, ka esi.

2. sociālais pašnovērtējums. sajūta, ka tu spēj iemantot draugus, cieņu, vadīt grupu. tas sākas ģimenē un pēc praktizēšanas iet tālāk uz jaunām situācijām.

3. fiziskais - pārliecība par savu izskatu un fiziskām spējām, koordināciju, uzticēšanos savam ķermenim, spēju iemācīties visādas spēles utt.

4. intelektuālais. pārliecība par savu spēju mācīties situācijās un ka esmu tikpat labs kā citi vismaz dažās jomās.

ir cilvēki, kas visās šajās jomās ir pārāk labās domās par sevi un uzskata, ka viņi var visu un bez sagatavošanās. bet tie nekad nav hsc. hsc drīzāk ir nosliece uz depresīvo reālismu - viņi novērtē ko viņi var un ko citi par viņiem domā un tad depresējas. reālisms pieder pie viņu izdzīvošanas stratēģijas - mēģināt vienreiz un nekļūdīties. nu un tātad nevajag hsc apveltīt ar nereāliem un grandioziem novērtējumiem. pozitīvs reālisms būs labāks.


==== kā veicināt pašnovērtējumu

1. paskaties pats uz sevi. ja tu jūties slikti pats par sevi, hsc to kopēs. un vecākam jājūt lepnums, nevis kauns par hsc īpašībām, citādi hsc to kopēs. jo viņš ievēro visu.

2. par jūtīguma izpausmēm runāt atzinīgi. "tu piekusi zvērudārzā, jo ievēroji visu". bet bez pārspīlējumiem.

3. kopīgi pavadīts laiks

4. cieņa pret bērna sajūtām, vajadzībām, lēmumiem. pat tad, ja nākas atteikt. "ir forši, ka tu gribi cept cepumus - bet ir desmit vakarā, man jāceļas sešos, (seku skaidrojums)....".

5. palīdzēt saprast attiecības ar tiem, kas nav hsp. ka viņi runā skaļi, nedzird nianses, ka viņiem jāsaka "tagad ir mana kārta; ļauj man darīt tā, kā es gribu". un palīdzēt bērnam nekļūt par upuri, ja viņu patiešām nedzird.

6. šo autore ļoti uzsver. ja bērns pasaka kādu savu vājo pusi, tu toties atgādini kādu stipro. "jā, sports nav tava stiprā puse, toties tu zīmē labāk par visiem savā klasē". to viņa pamato ar kaut kādiem smadzeņu darbības likumiem. lai vienā smadzeņu kambarī nekrājas tikai negtīvais.


upd.
šis bija viens no 4.
self-esteem, shame reduction, wise discipline, knowing how to discuss sensitivity
Link Read Comments

Reply:
No:
Lietotājvārds:
Parole:
Ievadi te 'qws' (liidzeklis pret spambotiem):
Temats:
Tematā HTML ir aizliegts
  
Ziņa: