Šodien veicu
kultūras antropoloģijas lauka pētījumu – ietverto novērojumu vietējā bomāru „Stokmanā”. Tas ir man tuvākais (liel)veikals, tāpēc arī mīlu to kā savu tuvāko.
Lai arī
nejaušam ienācējam-pircējam „no malas”(šeit gan tādu nav) veikals varētu
atgādināt sērīgi apskretušu vairumtirgotavas bāzi pilsētas nomalē, preces ir
sakārtotas ērtā U veida formā. Turklāt tas ir darīts ar konkrētu
sociāl-kulturālu pamatojumu.
~25% no apmeklētājiem ir tuvējo darbnīcu, auto
servisu, skumīgu second-hand veikalu,
katlumājas vai kokapstrādes ceha darbinieki. Šo cilvēku izglītības &
spriestspējas tips lieliski sader ar siles-veida interjeru. Šie ļaudis flirtē
ar pārdevējām & dažreiz mēģina nokaulēt cenu precēm.
Citi ~25% pircēji
šeit ir pārākie bomāri vai vietējie pseido-bomži (augstākās pilotāžas alkonauti).
Līdz ar to veikala iekārtojums ievērojami atvieglina viņu iespējas
manevrēt-nespējas & sliktas-redzamības apstākļos. Šodien esot veikalā 15
minūtes biju liecinieks vairākiem tipiskiem viņu gājieniem. Vienu zaldātu-veterānu
no alkohola armijas pārdevēja paņēma aiz šķvarņika & konfiscēja kafijas
burku iekškabatā. Otrs pirka 2 „Cēsu gaišos”, bet trešo skārdeni bija iebāzis
biksēs. Uz atmaskošanu viņš neuzķeras; teica: „Nu tak akcija – ņem 3 maksā par
2!”
Tomēr godīga potlač
ceļa galvenā apmaiņas prece šeit ir tukšās pudeles. Es šodien aiznesu
41. Tas nav pārāk daudz. Bet precēs/naudā atdabūju gandrīz pusotru latu.
Vēl citi 25%
ir bērni/jaunieši no tuvējas skolas & mājām. Viņi vispār ļoti daudzi šajā veikalā
ierodas skaidrā. Ū-veida ērtums ir arī skolēnu priekšrocība, jo viņi vēl ir
bērni (rietumu kultūras labumu apguvē). Turklāt tas ir kā treniņš priekšdienām
– savdabīga sagatavošanās dzīvei nopietnos metropoļu lielveikalos.
Atlikušie
procenti ir random ļautiņi no tuvējās
apkaimes. U-izkārtojums palīdz viņiem iekļauties ikdienas vāveres ritenī.
Vispār aprakstam visneinteresantākā kategorija. Tāpēc arī par tiem neko
nerakstīšu.
Īpaša
kategorija ir veikala darbinieces. Dažas
ir padzīvojušas, tipiskas proletariāta pārstāves. Bet lielākā daļa ir jaunas
meitenes, kuras pēc skata izskatās ļoti „nav-beigušas-pat-vidusskolu”. Lai arī
Sigulda nav galīgākais pasaules ūķis & lauķu metropole, tomēr tuvējie
ārpilsētas ciemi neslīkst kulturālā bagātībā. Bet viņas ir nu... patiešām zems
līmenis. To pierāda situācija: Es meitenei izskaidroju, ka igauņu alus pudeles var pieņemt, jo stikla sastāvs &
ornaments ir tāds pats kā dažam Aldarim.
Apsargi ir tikpat bieža parādība
kā pie mums saule. Nav jau tā, ka nav bijuši vispār, bet pārāk bieži arī ne.
Par skaņu celiņu veikalā. Ja kādam šķiet, ka
radio Skonto ir viens varen sūdīgs latviešu radio, noteikti vajadzētu
paklausīties to, kas skan šajā konsumtariāta katedrālē. „Radio Sigulda” ir
gandrīz white trash etalons
populārajā mūzikā. Kad ienācu, sāka skanēt 90-to beigās populārais vokāli
instrumentālais ansamblis „Favorīts”.
Šis projekts vērtējams kā mazliet neizdevusies Scooter atbalss. Nākamā dziesma bija ap
gadsimtu miju populārā deju grupa A-Eiropa
ar „Tuvumā-Tālumā”. Agrāk tā bija populāra (it īpaši Latgales) lauku &
mazpilsētu klubos.
Mazliet par preču pieejamību. Piemēram, tējas
izvēle nav pārāk liela. 4 dažādas paciņu tējas. Salīdzinot, alus sortiments
mērojams ~40 škirnēs, no kurām lielākā daļa ir lētā gala (Cuba, Garais, Apinītis 7%, Bitīt’ matos, Jopcik bobīt, Ka tevi zivs,
utt.). Kā ekskluzīva parādība izceļas Užavas alus divas šķirnes tieši gaļas vitrīnā.
88 santīmi, starp citu. |