Visnotaļ sajūsmina, kā lielie Latvijas ziņu portāli ir sacepušies par projektu
www.filtrs.lv - Tvnet,
sašutumā drebot, solās džekus sūdzēt tiesā, un rādās, ka aši noreaģējuši ir arī Delfi, kuru ziņas vairs nav lasāmas (Apollo, skaidra lieta, guļ un neklapē ar ausīm). Kas ir filtrs.lv? Mazs, atjautīgs pasākums (un long overdue at that) - džeki ņem RSS fīdus un pārpublicē savā lapā. Easy. Visi Latvijas portāli vienvietus. Kewl. Bookmarkojam (ja vēl neizmantojam RSS rīderi, o'course). Šaubīgais pasākuma punkts ir tajā, ka arī rakstu pilnie teksti tiek atvērti filtrs.lv lapā. Varbūt tieši tas ir pamatā portālu sašutumā. Varbūt tas, ka džeki kā sloganu izvēlējušies "Lasi ziņas bez reklāmām!"
No vienas puses, taisnība jau portāliem it kā ir. Viņi par LETA ziņām, piemēram, maksā, un domāju, ka arī LETA varētu būt pikta uz filtrs.lv (ja info nonāks līdz viņiem ;)). Lasām Tvneta pamfletā: "TVNET brīdina, ka, veidojot portāla saturu, ir ieguldīti līdzekļi un patērēts žurnālistu un tehnisko darbinieku darbs, tādēļ TVNET, izmantojot visas pieejamās iespējas, juridiskā ceļā vērsīsies pret šo incidentu." Prepare to be scared!
Lieta, ko TVNET noklusē, ir tas, ka pašā portālā oriģināla satura nemaz nav tik daudz - nevienam, kas regulāri lasa lielos portālus, nav nekāds noslēpums, ka lielāko daļu satura veido aģentūru ziņas un pārpublicējumi no dažādiem preses izdevumiem (pie tam TVNET kā reiz šajā ziņā ir īpaši bastardi, atsakoties ievietot linkus uz oriģināla avotu, atšķirībā no, piemēram, Apollo, kas to dara). Protams, tiek slēgti līgumi (autortiesības internetā vispār ir viena jancīga lieta), bet lietas būtību tas nemaina - visi Latvijas lielie portāli pēc būtības jau ir informācijas remikss, kurā oriģinālžurnālistika sastāda samērā nelielu procentu. Filtrs.lv šajā ziņā vienkārši sper vienu soli tālāk.
Tātad, no kā portāli baidās? No konkurenta. Un pamatoti. Un kāpēc baidās? Tāpēc, ka portālu pakalpojumi un biznesa modelis vēl joprojām ir balstīts uz drukāto mediju ideoloģijas bāzes - mums pieder saturs, un naudu mēs pelnām, izvietojot reklāmas. Medijs kā visa sākums un gals. Tas, protams, strādā. Taču, kungi, ar šo atļaušos paziņot jums, ka ir pienācis informācijas remiksēšanas laikmets, kurā ziņa aizvien vairāk pazaudē saikni ar tās avotu, un kļūst par vērtību pati par sevi, par ķieģelīti, no kura var uzbūvēt kādu vien māju vēlies. Filtrs.lv, iespējams, tiešām ir nekorekts risinājums, taču kopš visi lielie portāli (beidzot!) ir ieviesuši RSS fīdus), es tos jau sen vairs kā neapmeklēju. Un domāju, ka šādu cilvēku skaits aizvien aug augumā. Un arī iespēju neapmeklēt web resursus kļūst aizvien vairāk - Netvibes, Google un Yahoo! personalizētās lapas, utt.) Un manuprāt TVNET niknums ļoti labi ilustrē viņu ideju trūkumu un bailes no pārmaiņām. (Varbūt, protams, arī kļūdos, ņemot vērā Tvnet roku Orb.lv tapšanā).
Tags: web