[iCE2] - Banlieue 13/ 13. Rajons (2004) [entries|archive|friends|userinfo]
[iCE2]

[ website | Kino Kults ]
[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

Banlieue 13/ 13. Rajons (2004) [Feb. 19th, 2005|08:54 pm]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Laimīgais cipars "13".

Sen nebija skatīts nekas no ES biedriem frančiem (atskaitot, protams, ikvakara Emanuēlu). Bet te jauns, svaigs un pat no Luka Besona garadarbs. Vilcināties nedrīkstēja ne mirkli:

Ļoti netāla nākotne. Demokrātiskākā valsts Eiropā, Francija, pašus bēdīgākos Parīzes rajonus vienkārši apjož ar sienu ("Escape from NY", anyone?), lai draza nebirst ārā, bet vārās savā sulā. Tā notika arī ar pašu briesmīgāko, 13. rajonu. Bet arī tur atradās savs Varonis, gatavs cīņai ar noziedzību un bezpreģelu. Viņš nozog Ļaunajam Bosam narkotiku kravu, bet boss tam atkal - māsu. Beidzās Varonim viss bēdīgi - cietumā. Un vēl filmā darbojas Policists - no tiem, kuri operācijas laikā vienpersoniski nogalina 26 aizdomās turamos, izmantojot arsenālu no ieročiem un kung-fu. Un vēl stāstā ir b0mba, kura jāatrod un jāneitralizē Policistam, kuram palīdzēs Varonis, jo b0mba atrodas pie Ļaunā Bosa, kurš dzīvo 13. rajonā, kuru labi pārzin Varonis...
Kā jau var noprast, sižets ir šāda tipa filmām, ehm... "tradicionāls". Bet tas šeit nav galvenais. Lai tiktu pie galvenā, būs jāveic neliels ieskats vēsturē.

Mūsdienu franču kino vairs nepavisam nav tas, par ko viņu pierada uzskatīt postpadomju cilvēki. Ja agrāk franču kino bija Godārs, Truffo un līdzīgie intelektuāļiem, bet Delons, Rišārs, Depardjē, Belmondo, DeFiness un daudzi citi vienkāršajai darba tautai, tad tagad ir savādāk. Jaunie franču kinematogrāfisti negrib iet tēvu pēdās, tos neinteresē studentu revolūcijas, "jaunie viļņi" un tamlīdzīgas lietas, jo viņi skatās uz lielo brāli, pāri okeānam. Jaunie franču kinematogrāfisti ir izauguši uz 80to un 90to filmam un videospēlēm, viņi ir nikni, kā britu policistu simbols Pitbuls Bobijs, viņiem ir maz naudas, taču netrūkst ideju, drosmes un uzdrīkstēšanās. Viņu filmās mēs neredzam Parīzi no atklātnes, bet gan tādu, kāda tā laikam arī ir. Viņu filmu galvenie varoņi ir visdažādāko tautību un rasu pārstāvji, baltie ir mazākumā. Visbeidzot, tajās viss, sākot ar montāžu un beidzot ar efektiem, ir pa tīro nošpikots no Lielā Brāļa. Un visās viņu filmās, beigu titriem ejot, skan kārtīgs franču reps.

Un jā, visi viņi, acīmredzot, vēlas izvilkt laimīgo biļeti uz Sapņu Fabriku (tā, kas ar H sākās), un citiem pat izdodas. Tādi režisori, kā Florents Emilio Siri (sākumā "Lapseņu Pūznis", tagad "The Hostage" ar Brūsu Vili), Žans-Fransua Rišē (2005. gada "Assault on Precinct 13"), Aleksandre Aja (franču šausmene "Haute Tension", bet drīzumā - "The Hills Have Eyes" rīmeiks paša Vesa Kreivena paspārne) ir gājuši tieši šo ceļu, un, domājams, mūsu šīsdienas varonis, operators, videoklipu/reklāmu un "13. Kvartāla" režisors Pjērs Morēls viņiem drīzumā piebiedrosies.

Jo kapēc gan ne, ja jau šeit ir viss, kā guru Besons mācija, un pie tam arī ar scenāriju palīdzēja. Morēls bērnībā manāmi bija spiedis uz Hongkongas produkciju - galvenie varoņi lec, kā Džekijs Čans jaunībā, bet šauj kā Čou Junfats ziedu laikos. Arī neseno "Ong-Bak" Morēls nesmādēja - no varoņu piruetēm citreiz aizrauj elpu. Tādas mazsvarīgas lietas, kā scenarijs, varoņi, mīlasstāsts, morāle vai tml. šeit vienkārši neeksistē, jo pie stūres ir tikai un vienīgi action. Un vēl kāds! Uz ekrāna viss kustas, nepārtraukti kāds kaut kur skrien, lec vai kādu sit, noteikti - palēninājumā. Lomās tikai pašiem frančiem zināmi ģimji. Un beigās - franču repiņš, kur tad bez tā.

Kopumā, pašam jau sāk likties, ka filma te tiek pelta, bet... ļaujiet pateikt, ka labāku urbanistisku šaudēkli/kung-fu grāvēju es šogad redzējis neesmu, bet par pagājušo gadu - vajag domāt, bet tā uzreiz, uz sitiena, arī nekas prātā nenāk! Kā jau minēju, filmai ir vienkārši pirmatnēja enerģija, kura caurstrāvo to no pirmā kadra līdz pēdējam. Lai nu ko, bet pēc pēdējiem "Luks Besons piedāvā" produktiem es vismazāk gaidīju, ka man varētu patikt kāds no tiem. Galvenais noskaņoties uz pareizā viļņa un aiziet. Stingru grāvējfilmu cienītājiem - must see.

http://www.imdb.com/title/tt0414852/
http://www.banlieue13-lefilm.com/
Tīzeris: http://www.cinemovies.fr/medias/ba/B/banlieue_13_teasvf_352.mov
Treileris: http://www.cinemovies.fr/medias/ba/B/banlieue13_bavf_352.mov

linkpost comment

Comments:
[User Picture]
From:[info]martcore
Date:February 20th, 2005 - 02:18 am
(Link)
Khm, nezinu, bet līdz šim viss presē lasītais par šo hollywood inspired french wave ir licis secināt, ka uz to vispār nav vērts parakstīties - mazbudžeta Besons & Co neesot no tiem labākajiem šova "Robinsoni" pārbaudījumiem. No otras puses, tavs viedoklis par pirmatnējo enerģiju, kas strāvo no filmām, noteikti varētu būt arguments. Nu, vismaz kāda no viņām jānoskatās.
No trešās puses jāsaka, ka frančiem ir nezkāpēc vēl lielākas grūtības kaut ko eksportēt uz H nekā, teiksim, spāņiem (kuriem ir visādi Almodovari-Amenenderbari, bļin es jau pats tur putrojos). Iedomājies, taču Žana Reno feisu viņiem izdevās pārdot tikai 1994.gadā, kad izcēlās tas pats Besons. Bet Reno, kā saka, "počisče fausta gjote budet", perfekts varonis, kurš nezkāpēc līdz tam ir figurējis komēdijās ar statusu, apmēram kā tam maziņajam plikgalvim Benija Hila šovos.
Viņiem izdevās aizgrūst Marso, bet arī nepavisam (ja kāds man nepiekrīt, ka divas labākās teenage filmas ever ir abi "Bumi", tad nezinu...). Pat Marso nav nekāda H aktrise! Speciāli paskatījos - savas karjeras sākumā viņa kādus četrus gadus: uz "Bravo" kovera vāka nonāca tik daudzas reizes, ka tika uztverta kā žurnāla logo sastāvdaļa (ja viņas nebija uz vāka, značit iekšā bija posters); bija nenormāli populāra Āzijā; visbeidzot, bija un ir laba aktrise, kas man aizvien patīk. Melam Gibsonam, šķiet, arī.
Viņi varētu aigrūst tādu Pitofu uz H, bet Totū - diezvai. Viņa var katru gadu filmēties franču bestselleros cik uziet, bet... Kur ir tā fiška es aptuveni nojaušu.
[User Picture]
From:[info]snake
Date:February 20th, 2005 - 10:20 am
(Link)
Reno jau arī tik pārsvarā darbojas kā "sulainis" - otrā plāna lomu tēlotājs. Reku iznāk drīzumā "Rozā Pantēra" ar Stīvu Mārtinu un "DaVinči Kods" ar Tomu Henku un visur Reno, tikai nekur galvenais. Bet Marso sasniegums vēl bija būt par Bonda meiteni iekš "World is Not Enough". Pitofs pēc Kaķsievietes laikam kravā jau mantas un brauc atpakaļ.

Kas attiecas uz mazbudžeta no Bessona & Co - nu, mazbudžeta priekš H, te, kā reizi, budžeta pietiek. Bet redzējis es esmu precīzi 3 niknas jaunas franču filmas - "Dobermani" no Kunēna, "Nid de Guepes/The Nest/Lapseņu Pūznis", "Vidoku" un šito, visas veidotas pēc Holivudas lekāliem un visas to pārspēj.
Ā un vēl bija Bessona producētie "Kiss of the Dragon" un "The Transporter", bet tie bija ar Holivudas naudu un talantiem, tā kā Francijā viņas tikai uzņēma.
Pārējie Takši, tad vēl par tiem 2 komiķiem arābu un citas - ne pārāk. Bet visādus Fransuā Ozonus un tml. franču kino es neskatos.
[User Picture]
From:[info]martcore
Date:February 20th, 2005 - 10:36 am
(Link)
"The Pool" man stāv rindas kārtībā. Dobermanis bija afigenna labs, tik man tas asociējās vairāk ar tieši franču kino, nevis uz H orientēto. "Lapseņu pūznis" noteikti jāapskatās, tikai klasiskais jautājums....DC++ tas kādu interesē? Ja jā, tad piesakos.
P.S. Marso is da best :)
[User Picture]
From:[info]mxz
Date:February 20th, 2005 - 05:17 pm
(Link)
The Nest un B-13 abas ir jāredz. Bet B-13 starpcitu neradīja tādu mazbudžeta iespaidu.