|
Dec. 6th, 2007|06:43 am |
*** "Dvēseļu putenis" I daļa, VI nodaļa
Tēvs asi ieklepojas, un, raugoties ugunskura dūmos, kura dzirkstīm un plēnēm skrien līdzi mūsu atmiņas, viņam ir piesarkušas acis. Bet rokas, kas guļ uz ceļiem, - veca saimnieka sarepējušās rokas - viņš cieši sažņaudzis dūrēs, un iesirmās, garās tēva ūsas, man skatoties viņās caur plīvojošiem liesmu galu asumiem, liekas kā draudoši tērauda asmeņi. "Aci pret aci, zobu pret zobu - tā, dēls, stāv rakstīts Bībelē," viņš saka ar aizžņaugtu kaklu, un acīs, kas mirdz ugunskura otrā pusē, gail smags naids, kam nav un nebūs gala, tāpat kā nav stājas gadu steigai un laika ritēšanai. "Jā, tēvs," es klusi atbildu, tikko pavērdams lūpas, un viņām līdzi runā manu asiņu balss. Vēl dedzinošāka kļūst krūtīs sāpju smeldze, un tagad es zinu, viņa ies līdzi visu mana mūža dienu gājumam. "Aci pret aci," tēvs caur zobiem atkārto, un viņa pirksti no jauna savelkas dūrē, kā aptverdami šauteni. "Jā," dveš mana mute, sākot raustīties sejai, bet es saņemos un, pacēlis galvu, klausos tālā rūkoņā, kas nāk no dienvidu puses, atviļņodama pāri Jelgavas namu jumtiem un muklainajiem Iecavas krastu siliem.
*** "Dvēseļu putenis" I daļa, VII nodaļa
Ar asiņu zvaniem sāk sasaukties naida balsis, nākdamas augšup no sirds dziļumiem, kur nerimstas sāpju smeldze. "Aci pret aci," saka naida balss, atkārtodama bez stājas, un asins ķēdes, riņķodamas dzīslās, skan ritmiskajai tēva soļu dimdēšanai līdz.
(sabiedrībā eksistē uzskats, ka ikvienam kārtīgam latvietim vajadzētu ja ne izlasīt, tad vismaz mīlēt un cienīt "Dvēseļu puteni")
*** Kārlis Streips (sava bloga komentāros)
Bībele ir dinamisks, pretrunu pilns ("aci pret aci" un "pagriez otru vaigu") un paradoksāls teksts.
*** Kārlis Streips (politika.lv komentāros)
Nerunājot nemaz par to, ka tādā gadījumā evaņģēliskiem kristiešiem ir pamata problēma, ja vienlaikus tic jēdzienam "pagriez otru vaigu" un jēdzienam "aci pret aci"...
*** Uz ko IM Streipam turpat zemāk atbild
Nu nebūs gan vienlaikus jātic diviem jēdzieniem. Tas par to otru vaigu ir tikai atgādinājums ka pēc noklusēšanas cilvēkam ir uzstādījums "aci pret aci". Tas ir atgādinājums ka, ja vien ir kāda iespēja tad cilvēka paša labā ir atvērt savā apziņā lodziņu un ielikt ķeksīti pie "pagriez otru vaigu". Kā lodziņš tiek aizvērts tā iestādas atpakaļ noklusētais režīms, tas ir, ķeksītis pie "pagriez otru vaigu" ir jāliek katru reizi no jauna un vienīgi ar savu paša cilvēcisko gribēšanu.
*** Mateja 5:38-48
38 Jūs esat dzirdējuši, ka ir sacīts: aci pret aci un zobu pret zobu. 39 Bet Es jums saku: jums nebūs pretim stāvēt ļaunajam; bet, kas tev sit labajā vaigā, tam pagriez arī otru. 40 Un, kas ar tevi grib tiesāties un ņemt tavus svārkus, tam atdod arī apmetni. 41 Un, kas tevi spiež iet vienu jūdzi, ar to paej divas. 42 Dod tam, kas tevi lūdz, un neatsakies, ja kas no tevis grib aizņemties.43 Jūs esat dzirdējuši, ka ir sacīts: tev būs savu tuvāku mīlēt un savu ienaidnieku ienīst.44 Bet Es jums saku: mīliet savus ienaidniekus un lūdziet Dievu par tiem, kas jūs vajā...
*** Piektais bauslis
Tev nebūs nokaut.
*** Douglas Adams
The Electric Monk was a labour-saving device...
Monks believed things for you, thus saving you what was becoming an increasingly onerous task, that of believing all the things the world expected you to believe.
...new improved Monk Plus models were twice as powerful, had an entirely new multitasking, Negative Capability feature that allowed them to hold up to sixteen entirely different and contradictory ideas in memory simultaneously without generating any irritating system errors... |
|