mazmurkšķa un mazzaķa hronikas - loģika, skoliņa |
12. Sep 2012|09:19 |
mazzaķis (2.7) lieto datīvu, vokatīvu un ģenitīvu, bet izvairās no sīkvārdiem. tikai pirms dažām dienām viņš sāka lietot "uz" un "zem". parasti viņš saka "gultas", "galda", un ej nu uzmini, vai tas ir uz, zem vai pie. viņš neliek kopā vairāk par 2 - 3 vārdiem (nu dažreiz 4), bet viņam ir ievērojams vārdu krājums, varētu būt vairāki tūkstoši vārdu. bet to neviens, izņemot mani, nezina. jo tikai es zinu, ka iue ir izpūtējs un tamlīdzīgi.
es bieži domās salīdzinu mm un mz attīstību. ne tāpēc, ka kāds būtu labāks vai sliktāks, bet tāpēc, ka mani interesē, kā tas darbojas.
es tā lēšu, ka mazzaķis visu dara par 10 mēnešiem vēlāk nekā mazmurkšķis. runāšanas un loģiskās saprašanas stadijas. interesanti, ka runāšana tiešām iet rokrokā ar saprašanu. agrāk es domāju, ka nerunātāji tāpat pie sevis visu štuko, bet nē; tur ir kaut kas citādāks. vismaz maniem sīčiem. ar loģisko saprašanu es domāju tādas lietas kā "vispirms izdari šito un pēc tam dabūsi to", prasmi izgatavot smilšu kūku, sajēgu spēlēt bumbu mētājot ar kādu turpu un šurpu (nevis paķerot bumbu un nevienam nedodot) un tamlīdzīgi.
mazmurkšķim dzimšanas diena ir ap jāņiem. labi atceros, ka tai vasarā, kad viņai palika 2 gadi, viņa nevainojami taisīja smilšu kūkas. varbūt viņai šī sajēga bija jau ziemā pirms tam, tikai nebija smilšu. mazzaķis sāka sajēgt smilšu kūkas likšanu tikai ap 2.5 gadiem. pirms tam nekādi. tāpat arī Mazjānis un Ralfs 2.0 - 2.4 gados vēl netaisīja smilšu kūkas. tā nav nekāda tāda iemācīta prasme; tā ir loģiskas saprašanas summa. kad bērns saprot, tad dara. pirms tam neviens nevar viņam to ieskaidrot. tāpat kā nevar jaundzimušajam ieskaidrot, kā jālēkā; viņš to darīs, kad būs izgājis visas stadijas.
arī par bumbas mētāšanu - ap pusotru gadu mm jau to darīja. mz sāka tikai nupat.
tas laikam būtu skaidrojams ar to mistisko kreisās (loģiskās) puslodes aktivizēšanos. kas mazmurkšķim aktivizējās neparasti agri. varbūt tā ir kāda hsc fīča. tad nu vajadzētu būt, ka mazzaķis tikmēr ir vareni izkopis to labo. vārdu krājums, burti, cipari, krāsas, vārdu pazīšana pēc izskata (mz dabū Domanu) laikam tiek ieglabātas labajā puslodē un šīs lietas abiem bērniem auga apmēram līdzīgi. bet vārdu saistīšana teikumā un augšminētās loģiskās domāšanas lietas mz ir pieslēgušās vēlāk.
tas nav tikai no audzināšanas. pusotrā gadā mazmurkšķis gāja tikai pie rokas un it visā bija gatavs sadarboties. mazzaķis jau tikai rokas piedāvājumu ieraugot kliegdams krita gar zemi vai skrēja pretējā virzienā. attiecīgi meta pa gaisu visas grāmatas un tamlīdzīgi. tikai tagad viņš grib skatīties grāmatas - bet uz pavisam īsu brīdi. un daudzās citās lietās ir gatavs sadarboties.
vakaros es mazmurkšķim lasu priekšā garās grāmatas - mazaķis tikmēr spēlējas ar mantām, kaut ko savā nodabā pļāpā un pat paklaigā, un nav ne mazāko pazīmju, ka viņš klausītos. daži klausās, bet daži neklausās, un neko nepadarīsi. nu, mz klausās manas no galvas stāstītās pasakas, bet tām jābūt īsām un ar patiesi satriecošu sižetu.
mazmurkšķi (5.2) turpinu dažas dienas nedēļā vest uz bērnu estētikas skoliņu. dīvaini ir tas, ka visi pārvaicā, cik viņai gadu. zīmēšanas skolotājas saka, ka viņa priekš sava vecuma ļoti labi zīmē un lai mēs viņu sūtām uz gleznošanu. es vispār neprotu zīmēt un neesmu neko viņai mācījusi; tikai parūpējusies, lai zīmuļi un papīri ir pieejami. man par lielu izbrīnu pat vingrošanas skolotāja pārvaicāja viņas vecumu un teica, ka viņa uzreiz saprot, kas tiek prasīts, un teicami sakoordinē rokas un kājas. vispār jau mēs vecāki esam pelmeņi un meita ir mantojusi manu neinteresi par jebkādiem sportiem. vakar atkal viena skolotāja pārprasīja mm vecumu un teica, ka viņai esot ļoti liela uzmanības noturība.
par lasīšanu un rēķināšanu tai skolā neiet runas; speciāli izvēlējos vietu, kur ar to nenodarbojas.
ir jau arī man tur kaut kāds nopelns, bet nu tikai pa daļai. viņa tāda jau bija, es tikai atbalstīju un devu izdevību.
attiecīgi mazmurkšķa sajūsma par to skolu palēnām noplok. grupas ir mazas un tāpēc mūs bieži apvieno ar trīsgadniekiem. skolotāja svinīgi uzdod tādus jautājumus kā "vai jūs zināt, kas ir kaķītis", "kā sauc sunīša mazuli" un "kādā krāsā ir šī bumbiņa". par krāsām īpaši bieži. mazmurkšķis 11 krāsas sauc vārdā jau kopš 1 gada vecuma; droši vien visi bērni tai grupā krāsas pazīst. mazmurkšķis ir no dabas lēns un ar klusu balsi un tāpēc kāds cits bērns vienmēr pasteidzas pirmais. mazmurkšķis ir satriekts no domas, ka skolotāja tagad padomās, ka mm nepazīst krāsas. turklāt grupas biedrene (tā pati, kura angļu valodu iemācījās no multenēm un latviski runā nepareizi un ar raksturīgo akcentu, sprāgstošajiem t un tamlīdzīgi) ir ar ļoti skaļu balsi, kaut arī ne vienmēr saprot uzdoto jautājumu, tāpēc tikusi pie runāšanas izstāsta arī, ka zoodārzā nebija pingvīnu un tamlīdzīgi.
pēc vienas šādas nodarbības mm teica, ka ir pilnīgi noguris un nākamo nodarbību neapmeklēs. kaut arī nākamā bija mm iecienītā zīmēšana ar īpaši foršo skolotāju. tas bija pēc tās "kādā krāsā ir šī bumbiņa" nodarbības. kurš bērns nosauca krāsu, tas dabūja bumbiņu. beigās mm vienīgais bija bez bumbiņas, nosauca kādas bumbiņas krāsu, bet skolotāja padomāja, ka to nosaukusi blakus sēdošā meitene un ar leilām uzslavām iedeva viņai mm nosaukto bumbiņu. vēlāk viņa atsevišķi vērsās pie mm ar tekstu "vai tu arī kādu krāsu pazīsti?". tad mm nosauca konkrēto krāsu un dabūja bumbu.
mm arī fiziski cieš no liela trokšņa un uzbāzības, tāpēc viņu nomāc mūzikas nodarbības, kur visi sēž cieši blakus skaļajām klavierēm un skolotāja runā ļoti skaļi un tieši sejā. citiem gan patīk padauzīt bungas un tamlīdzīgi.
stāstu mazmurkšķim, lai sēž tālāk no tās meitenes. ka uz tādiem bēbju jautājumiem var arī neatbildēt un ka ne vienmēr vislabāk zina tas, kam skaļākā balss. bet vispār situācija sarežģīta - mm ir pieradis sevi konkrētās jomās uzskatīt par pašu gudrāko un pagaidām nav arī gadījies satikt bērnus, kas būtu mm pielīdzināmi. zinu, ka tādi ir, bet kur.
nez, kaut kad jau tā mm atšķirība izlīdzināsies. tiešām interesanti. |
|