Neprātīgā saprāta balss - Komentāri
[Jaunākais][Arhivētais][Draugi][Par sevi]
|
11:52
windrider[Link] | Visam mērim pa vidu izlasīju Timura Vermeša 2012. gada romānu ''Viņš ir atkal klāt''. Ļoti dzēlīga satīra, kur galvenajā lomā ir Hitlers, kurš pēkšņi ir pamodies mūsdienu Berlīnē, kādā pamestā būvlaukumā. Varam sekot līdzi Hitlera gaitām un jaunās pasaules iepazīšanai. Izmantojot savas oratora dotības viņš ir apņēmības pilns turpināt savulaik iesākto. Jau neticami ātri atrodot draugus un atbalstītājus viņš sāk strādāt lielā Vācijas TV kompānijā un pat vada savu raidījumu. Tomēr, ir viena problēma. Šajā pasaulē viņu visi uzskata par Stand Up komiķi, lai arī ļoti reālistisku. Viss. Par sižetu vairs neko neteikšu.
Jāsaka, ka no sākuma viss šķita ļoti grotesks un diezgan grūti lasāms, bet ap grāmatas vidu aizgāja. Jāpiekrīt kādam komentētājam, ka grāmatas sākumā vēl gribas smieties par Hitleru, bet grāmatas beigās jau tu aptver, ka smejies kopā ar Hitleru. Tur ir globāla mēroga groteska, ironija un satīra, kas vērsta nevis pret Hitleru, bet galvenokārt pret mūsdienu pasauli, it sevišķi pret izklaides industriju. Hitlers ir tikai spilgts tēls, kas to visu izcili paspilgtina. Neiztrūkst jau gan arī politiskais aspekts. Hitlers no panckām izlamā tā brīža (2012. gada) vislabējāko vācu legālo partiju NPD, nosaucot to par ''nekam nederīgu salašņu bandu, kur godīgam vācietim nav ko meklēt'', Hitleru nosauc par ''žīdu cūku'' un uz ielas piekauj vācu skinhedi, Hitlers intervijā žurnālam ''Bild'' uzņemas atbildību par holokaustu utt. Tā vien šķiet, ka autors izvēlējies Hitlera tēlu arī tāpēc, lai pats varētu izteikties drusku politnekorektāk.
Kopumā darbs ir ļoti aktuāls mūsdienu demagoģijas laikmetā. Daudzi prasmīgi oratori var manipulēt ar pūli, spiest uz sabiedrības vājajām vietām, trūkumiem un audzēt sev atbalstu. Tikmēr valdošā vara un sabiedrības, šķietami, domājošā daļa viņus uztver kā klaunus vai ākstus un neņem par pilnu. Kamēr vienā brīdī jau ir par vēlu. Ar īsto Hitleru un viņa kustību jau savulaik bija tieši tāpat.
|
|
|
| |