kjerlighedens gjerninger ([info]kirkegors) wrote on March 26th, 2013 at 12:53 pm
Viljamam Džeimsam ir tā pragmatiskā pieeja, vērtējot reliģisku atklāsmju 'patiesumu', ka jālūkojas nevis pēc avotiem, bet pēc augļiem (kā evanģēlijā - Ye shall know them by their fruits) - ja cilvēks reliģiskās dzīves un ideju rezultātā dzīvo labi, laimīgi, sakārtoti, maina un lauž sevi, un visa pasaule iemanto jēgu, tad tas, viņaprāt, jau varētu liecināt par atklāsmes patiesumu. ('Immediate luminousness, in short, philosophical reasonableness, and moral helpfulness are the only available criteria') no savas puses varu tikai pievienot, ka, ja augļi ir šādi, tad cilvēki, iespējams, (kā antēnas(nezinu, kā to vārdu raksta)) ir uzķēruši kaut kādu vispārējo visuma patiesības strāvu, starojumu.

'jebkura ideologjija nevar but pilniiga bez pilniigaam zinaashanaam' - laika gaitā teoloģija arī ir ievērojusi un bijusi pietiekami paškritiska, lai secinātu, ka mēs esam tikai cilvēki, un ka Dievs, lai tas būtu īsts Dievs kā radikāli Cits, nevis tikai nemitīgi mūsu spoguļattēli, kas izrietētu no mūsu valodas ierobežotības, ir jāmēģina raksturot caur apofātisko teoloģiju - vai nu klusējot, vai mēģinot pateikt to, kas Dievs nav. tiesa, raksti saka, ka 'tas, kas ir zināms par Dievu, viņš mums jau ir atklājis' - caur praviešiem, utt, proti, to, ko viņi saka, saka nevis viņi, bet Dievs, arī Buda - caur viņu runā vispārējā patiesība par lietu stāvokli, it īpaši, ja budismā 'es' vispār ir fikcija, no kuras būtu vēlams atbrīvoties.

personīgi, man grūti runāt par pilnīgām zināšanām un to iespējamību. no vienas puses es apzinos, cik cilvēks ir ierobežots, bet no otras puses, manī ir milzīgs optimisms par to, ko reāli var cilvēks, par cilvēka potenciālu un milzīgajām pārsvarā neizmantotajām iespējām. droši vien tās zināšanās vai kaut ko līdzīgu tām, drīzāk var labāk just, nevis izgaršot caur vārdiem. ieejot templī, mums jābūt klusiem. solemnity. tāpēc mistiķu teksti ir sviestaini, viņi pieskaras valodas barjērām, mēģinot aprakstīt pieredzēto un viņiem atklāto. tāpēc man nav vienprātības par bībeli, no vienas puses tas ir Dieva vārds, kuram nevajadzētu būt maldinošam, bet no otras puses - to taču ie pierakstījuši cilvēku, un lai vai cik ļoti viņu roku un domas tobrīd vadītu tas, ko kristietības valodā sauc par 'Svēto garu', es tik un tā nezinu, vai viņi nav ielaiduši tekstā kādu no savām nepilnībām un trūkumiem. kā jau esmu rakstījis, vienīgais rakstos, pie kura neatrodu vainu, ir Kristus. maybe that's the point. jūzeris veidenbaums uzrakstīja lielisku frāzi - 'Neviens nevar būt kristietis, kas nevar izdarīt to, ko varēja izdarīt Jēzus'

patiesi reliģozs cilvēks neskatīsies nedz no augšas, nedz veidos hierarhijas. man ir šaubas par islāmu un jūdaismu, tās ir diezgan augstprātīgas reliģijas attiecībā pret Citiem, bet kristietība mani interesē tieši tāpēc, ka viņi nenomētā nekristieti ar akmeņiem, bet lūdz par viņu un pieņem. jā, viņa var informēt, bet nespēju iedomāties patiesu kristietību, kas uzspiež, jo galvenā kustība katram ir tiesāt pašam sevi, nevis citu. iekšupvērstā kustība.
 
( Read comments )
Post a comment in response:
From:
( )Anonymous- this user has disabled anonymous posting.
Username:
Password:
Subject:
No HTML allowed in subject
  
Message: