Dažkārt man jautā, kas tie par burtiem uz riepām, kam tie vajadzīgi un ko tie nozīmē. Jau sen, sen par to biju rakstījis Sviesta Cibā, bet tā kā atkārtošana ir zināšanu māte un zināšanas mēs pašsaprotami gribam nostiprināt, tad te tabuliņa ar ātruma indeksiem.
Indekss | Maksimālais ātrums | |
---|---|---|
Km/h | MPH | |
L | 120 | 75 |
M | 130 | 81 |
N | 140 | 87 |
P | 150 | 95 |
Q | 160 | 100 |
R | 170 | 105 |
S | 180 | 113 |
T | 190 | 118 |
U | 200 | 125 |
H | 210 | 130 |
V | 240 | 150 |
W | 270 | 168 |
Z | 240+ | 150 |
Tas nozīmē, ka ja brauksiet ātrāk par ātrumu, kāds atbilst jūsu riepas marķējumam ilgāk par 10 minūtēm, tas var beigties diezgan bēdīgi – riepa sāks pastiprināti uzkarst un dilt, ir dzirdēti arī gadījumi, kad no riepas sāk atdalīties pat atsevišķi gumiju fragmenti. Tātad, ja jums ir riepa ar ātruma indeksu “L”, tad braucot (pa Biķernieku trasi) uz 140 km/h, ļoti iespējams, ka viņa izjuks vai nomontēsies no diska. Savukārt ja jums ir riepa ar marējumu “Z”, tad šķiet ātruma limits ir tikai un vienīgi veselais saprāts!
Vēl parasti uz riepas pirms ātruma indeksa ir tāds skaitlis, kurš arī tā īsti neko neizsaka. Piemēram mana auto vasaras riepu izdaiļo šāds uzraksts – 225/45 ZR18 91W. Kā izrādās, tas ir svara, jeb kravnesības indekss uz vienu riepu, kuru var aprēķināt pēc tālāk redzamās tabulas.