mazzaķa hronikas - social disinterest |
26. Okt 2013|14:14 |
ar mazzaķi (3.8) sēžam piemājas beķerejā. mz ēd bulciņu. muterei uznācis runīgums.
- ar kuriem bērniem tu šodien dārziņā draudzējies? - Kristers teica "ej prom". Gustavs arī teica "ej prom". (tie ir piecgadnieki, pēdējais ir maktens kauslis.)
- vai tu biji bēdīgs, kad viņi teica "ej prom"? - nē, nebiju bēdīgs.
mz to saka pilnīgi vienaldzīgi. redzams, ka tas viņu pilnīgi nemaz neuztrauc. dzīves sīkumi.
noēdam bulciņu. mutere sajūtas priecīga.
- vai ne, ka dzīve skaista. - nē, nav skaista. - kāpēc? - es nezinu.
- bet dzīvē ir daudz jauka, vai ne. nosauc kaut ko, kas tev patīk. - nezinu. - šī beķereja tev patīk. un lego. - jā, bet beķerejā nav lego.
=============
mz sociālā uzvedība pēdējā laikā mani nodarbina. viņam patīk spēlēties vienam pašam. viņa rotaļas man šķiet ļoti interesantas. pašlaik viņam, piemēram, govs (zīmuļdrāžamais ar aptuvenu govs izskatu) kāpj kokā un dzied "džin džin džinn kas lai to zin". no lego viņš taisa vēl nekad neredzētas mašīnas, kurām reizi ir citādāks aprīkojums. dažreiz tur iekšā ir cepeškrāsns (caurspīdīga kastīte), citreiz benzīna sūknis. citreiz riteņi uz jumta, un mašīna var pārvietoties kūleņojot. no lego duplo (mums ir tikai viens neliels komplekts) viņš nepaguris taisa visu iespējamo kombināciju mājiņas, kurās sīkdzīvnieki ievācas, izvācas un visu ko dara. ar lego viņš spēlējas kādu pusstundu dienā, tad pāriet uz citām mantām. kaut kādu laiku dienā es iesaistos, izprašņāju par notiekošo, piedabonu kaut ko līmēt vai griezt, un apspriežam grāmatas. šorīt viņš lika puzli, bet palika pusceļā - daži puzles gabali kļuva par šūpolēm un tad šūpuļkrēsliem un kādu pusstundu ar skaņu efektiem lidinājās pa gaisu.
mazmurkšķis (6) neparko nespēlējās viens līdz 2.2 gadu vecumam. es, protams, pa laikam mēģināju visādi izlocīties un aizvākt savu klātbūtni, bet tad viņa galīgi izmisa. tagad viņa diezgan daudz grib būt viena, bet tai pat laikā viņai attiecības ir ļoti svarīgas. un viņa ņem pie sirds, ja kāds negrib draudzēties. tā kā viņa turklāt ir kautrīga no dabas, tad pa laikam ir problēmas. un ja kaut kur netālu spēlējas bērni, tad viņa automātiski jūtas slikti, ja šie neaicina spēlēties arī ar viņu. un viņas rotaļas nekad neaiziet tādā līmenī. dabūjusi lego viņa to saliek pēc instrukcijas. varbūt vēl kaut ko paspēlē ar lego cilvēciņiem. uztaisa cilvēciņiem mēbeles, tērpus un bižutēriju. bet nemūžam viņa nespēlētos ar vienu lego duplo pusgadu no vietas katru dienu.
bērnudārzā mz pārsvarā spēlējas viens. viņš savāc mantas (agrāk viņš to darot pielietoja kaušanos, tagad vairs ne), iekārtojas ērtā vietā un ķeras pie aizrautīgas spēlēšanās. tā spēlējas visu dienu. agrāk citi bērni gribēja iesaistīties, bet viņš tos dzina nost. nu jau visi zina, ka mz grib spēlēties viens, un neiet klāt.
tas no audzinātājas stāstītā. ja audzinātāja organizē sēdēšanu aplī un kaut kādu runāšanu, viņš nepiedalās. iet pie savām mantām, bet dažreiz no sava kakta kaut ko pasaka, piedaloties kopējās sarunās. ja notiek kaut kas interesants, tad viņš arī nāk un piedalās. kad notiek oficiālā nodarbība ar zīmēšanu, līmēšanu, veidošanu, krāsošanu un ko tur vēl, mz vienkārši atsakās piedalīties un atkal iet pie savām mantām. ar varu piespiest ņemt rokā šķēres nevienu nevar, it īpaši jau mazzaķi.
audzinātāja domā, ka kaut kāda mz apmācība notiek jau ar to, ka viņš redz, ka citi bērni taisa savus darbiņus, griež un krāso, un ka kādu dienu viņam gribēsies darīt to pašu, ko dara citi. atgādināju viņai, ka viņa vecākā māsa mājās zīmē un līmē no rīta līdz vakaram, un zīmējamās lietas netiek novāktas, tā ka piemēra rādīšana nelīdzēs. audzinātāja kļuva domīga.
======
kad skatās interneta sacerējumus par bērniem, kas grib spēlēties vieni paši, turklāt ir ar lielu uzmanības noturību un neatlaidību, pirmie nāk priekšā teksti par autismu.
bet autismu mazzaķim nevar piesiet. autistiem vispirms jau ir problēmas ar koordināciju un viņus nereti var pazīt pēc neveiklās gaitas. un viņu rotaļas mēdz būt bez iztēles un ar atkārtošanos. ar mantu likšanu rindās un apļos. ar atkārtotām darbībām, piemēram, ilgu plauksķināšanu. pamata pazīme ir iztēles trūkums, un neliekas, ka tas attiecas uz mazzaķi.
jebkurā gadījumā šī ir interesanta lasāmviela http://pediatrics.aappublications.org/content/114/Supplement_6/1448.full An 8-Year-Old Boy With School Difficulties and “Odd Behavior” šeit bērnu psiholoģijas speciālisti apspriež vienu neskaidru gadījumu un redzams, ka ikviena cilvēciska īpašība var kļūt par pamatu diagnozei un ikviena dīvainība var izrādīties normāla. un no vienas un tās pašas informācijas viens profesors var uzstādīt smagu diagnozi, bet cits atzīt, ka cilvēks pilnīgi normāls.
=======
tā nav, ka mz gribētu tikai viens pats spēlēties. viņš ļoti labprāt spēlējas gan ar mani, gan ar mazmurkšķi, gan ar kaimiņu bērniem laukos. bieži ņem mani pie rokas un ved apskatīt jaunāko spēles ainu. bet pilnīgi neķer kreņķi, ja neviens nepiedalās. es kā neirotiķe ļoti labi jūtu šo atšķirību. viņš ir viens tādēļ, ka viņam tā patīk, un nevis tādēļ, ka citi ar viņu negribētu draudzēties. varbūt sarunas ar sevi viņam šķiet interesantākas nekā sarunas ar bērnudārza kolēģiem. turklāt no rītiem, kad ieejam dārziņā, citi puikas viņu apsveicina ar prieku. liekas, ka viņš ir gana ieredzēts.
visumā mz arī liekas laimīgs bērns, kas ir labās domās par sevi.
viņu galīgi nenodarbina sava vieta rangu tabulā. un nav nekāda respekta. ja vajag, viņš pilnīgi mierīgi lien kauties ar stiprākiem. reiz redzēju, kā viņš noņēma mašīnu grupas lielākajam kauslim, kas turklāt ir 3 gadus vecāks un ar dubultu pārsvaru dzīvsvarā. vispārējās redzamības dēļ konkrētais lielais kauslis neuzdrīkstējās sist. (mz bija kļūdaini izlēmis, ka tā ir viņa personiskā mašīna, bet bija tikai līdzīga.)
=====
Robert J. Coplan and Mandana Armer (2007). A ‘‘Multitude’’ of Solitude: A Closer Look at Social Withdrawal and Nonsocial Play in Early Childhood. Child Development Perspectives, 1, 1–63.
ir divi dažādi procesi, kuru rezultātā bērns izvēlas spēlēties viens. aktīvi izolēts bērns spēlējas viens, jo citi viņus negrib. tā ir izolācija no ārpuses; viņu izolē citi. tai pat laikā sociāli attālinājušies bērni paši izolē sevi no grupas, un to viņi dara iekšēju faktoru dēļ. vienkārši izvēlas nespēlēties ar pieejamajiem spēļu biedriem.
Otrais gadījums saucas SOCIAL DISINTEREST.
viņiem nav lielas vēlmes spēlēties ar citiem, bet nav arī lielas netīksmes pret to. tam nav nekāda sakara ar kautrību vai bailēm. kaut arī viņi mazāku laiku pavada kopā ar skolasbiedriem, sarunu laikā laikā viņi no tiem neatšķiras. kaut arī viņi labprāt spēlējas vieni, viņi izvēlas piedalīties, ja notiek kaut kas viņiem interesants. un viņi pēc visādiem sociāli kognitīviem parametriem neatšķiras no pārējiem. viņu individuālajās rotaļās nav nekādu sociālas nomāktības pazīmju.
šī tipa nesabiedriskums bērnībā mēdz būt saistīts ar lielāku uzmanības noturību un mazāku negatīvo emocionalitāti (to laikam varētu tulkot kā kreņķa neķeršanu un neņemšanu galvā). viņi ir vairāk uz objektu orientēti un mazāk uz cilvēkiem orientēti. vientuļā un pasīvā agrās bērnības rotaļāšanās ir atzīta par labdabīgu (benign) un nav saistīta ar vēlāku psihosociālu neiekļaušanos. viņiem nedraud depresija (atšķirībā no tiem, kas rakstā nodēvēti par kautrīgajiem).
=========
pašlaik mz priekšā uz galda ir matu suka ar zariem uz augšu. pa tiem staigā govs un vēl kaut kāds štrunts, un viņi viens otru vaino korķa apēšanā. kāpēc tu ēdi manu korķi? (uz galda nekādu korķu nav un nav bijis.) pēc tam viņi kopīgi nolemj ēst krītiņu. vēl pēc tam mz atrod uz galda aizmirstu tīrāmo sūklīti, liek uz tā mašīnu un ar visu brauc. skaņas čukučukučū pāraug uz pikapika pinga pinga pikakikakoko. to viņš izpilda, divu krēslu metāliskās daļas sasaistot ar magnētu virkni. tiek izveidots autobuss, kur krēsli vērsti dažādos virzienos (viens krēsls nolikts uz otrādi apgāzta galda).
pipi tītotītot dapīdapīdop eskī aito. galds tiek pacelts, krēsli salikti ap to. mz sauc mani, jo grib pakrāsot ar akvareļu krāsām. viņš sazīmē vijumu no violetām svītrām un nosauc to par bungdingdiņu. pēc iztaujāšanas viņš nolemj, ka tā ir ēdama zivs.
======
upd
es, protams, lepojos ar mz un uzskatu visas augšminētās īpašības par ārkārtīgi krutām. kopā ar viņu man ir sajūta, ka atrodos blakus flagmaņkuģim. viņš rada savu pasauli un vada to. |
|