Lifts
« previous entry | next entry »
Maijs. 23., 2005 | 01:17 am
Elīnai
Man bija 8, kad dabūju smadzeņu satricinājumu –
vieglu, ātri pārejošu, un tomēr zīlītes negribēja klausīt daktera pildspalvas
mājieniem. Nogulēju pāris nedēļas mājās, un, kad atgriezos skolā, kādu laiku no
manis ļoti baidījās; viņi laikam domāja, ka esmu izmainīts, tā kā esmu
pārdzīvojis traumu, man piemīt superspējas vai citas īpašas iezīmes, kas varētu
ienākt prātā 8 – 10 gadus veciem apdāvinātiem bērniem jeb, kā teiktu skolas
direktors – personībām („Manā skolā visi
ir personības!”). Es arī par to biju iedomājies un vairākkārt mēģinājis ar domu
palīdzību izkustināt priekšmetus un dažreiz arī lidot. Beigās es aprobežojos ar
supervaroņa vadmotīvu, ko dungoju ik reizi, kad piespiedu savas siksnas sprādzi
kā pogu.
Toreiz es izkāpu no lifta, un Edgars mani iegrūda
sienā. Es nedusmojos – viņam allaž smirdēja mute, pirkstgalos turējās ausu
sērs, un tagad viņš laikam ir neveiksminieks; viņa tēvs – kaut kāds sīkais
spekulants, kas tajos laikos varēja atļauties video magnetofonu un šķirnes
suni, kura sugas īpašības paredz apgrūtinātu elpošanu, un pēc pieredzes varu
teikt, ka ne tikai šķirnes, bet arī bez kompleksiem – jo nokārtoja savas
dabiskās vajadzības turpat dzīvoklī. Tētis mēdza ierasties skolas pasākumos
labā žaketē un gan no tāluma, gan no tuvuma atgādināja viesmīli. Es vienmēr
fantazēju, kā viņš viesmīļa tērpā, tikko atgriezies no klases vakara un no
audzinātājas uzzinājis par dēla nedarbiem, slāna Edgariņu ar siksnu. Lai arī
tēvs viņu nemīlēja vai mīlēja ļoti specifiski, es neizjutu žēlumu, jo Edgaram
bija vecmāmiņa, ar kuru var manipulēt pēc patikas un pat ņemt uz skolu kā
rotaļlietu. Kā saka, kad Dievs aizver durvis, viņš kaut kur atver logu.
Tomēr viena lieta mani satrauc – jau kopš pirmās
klasītes Edgars dziedāja altu, spēlēja klavieres un čīgāja ½ un pēc tam ¾
vijolīti, taču sūdīgā rakstura dēļ, neviens viņu neņēma vērā. Kas zin,
varbūt viņam bija labs vokāls vai apskaužams pianisms, varbūt viņš būtu kļuvis
par vienu no tiem dumpīgajiem māksliniekiem, pretrunīgajām personībām, kas piepilda
mākslas arēnu ar savu nepieradināto elpu?
Mana mazā, noglaustā galviņa atsitās pret sienu un
es atslēdzos uz pāris sekundēm, citi teica - ilgāk. Kad piecēlos, daļa klases
personību sauca audzinātāju un zvērēja, ka es esot atslēdzies. To dažu sekunžu
laikā, kamēr mani netraucēja pasaule un personību pārblīvētība tajā, es
sapratu, ka esmu snobs un man kā vēl nekad trūkst uzmanības, kompetenta cilvēka
un iespējams pat intelektuāļa uzmanības. Mana, nu labi – mūsu toreizējā
audzinātāja bija jauna un skaista, tieši tāda, kuras ienākšana klasē vien
mudina uzdāvināt viņai ābolu vai pagraizīt papīru jeb pedagoģiskā valodā
runājot – veidot aplikācijas. Tāpēc es pat teorētiski nebūtu varējis cerēt uz
viņas atbalstu. Un tomēr es cerēju – laikam biju atsitis galvu.
Viņa domāja, ka simulēju, man esot tieksme
pārspīlēt utt., un vispār es esmu cūka pēc noklusējuma, jo braucot ar liftu,
kas paredzēts tikai skolotājiem un tehniskajiem darbiniekiem (to viņa, protams,
neteica). Mācībspēks parasti pulcējās pirmajā stāvā, iznākuši no ēstūzīša ar
salvetēs ietītām bulciņām. Kamēr lifts ceļo no augšējiem stāviem, tie, kuriem
lielākas matemātiskās dotības, sarēķina, vai svars nebūs pa lielu un, ja
izrādās, ka būs gan, tad kādam nevēlamākam velta nepārprotamus mājienus – ar kājiņām,
ar kājiņām vai gaidi nākošo un brauc VIENS.
Todien man nebrauca pakaļ. Neatceros, kāpēc, bet
sanāca ilgi kvernēt. Saskrējos ar audzinātāju, viņa neieinteresēti pajautāja, kā
man galviņa, kāpēc neesot mājās, es
teicu, ka tā un šitā, un tad es kopā ar viņu gāju uz stundu pie mazajiem. Iespējams, viņa mani
pārbaudīja, bet man bija skaļi jālasa Ziedoņa Brūnā pasaka. Sasodīti labs gabals,
taču vairs nekā neatceros, tikai to, cik lielas grūtības sagādāja intonācijas
veidošana, atkārtojot izsaucienu Brūns! Brūns! Brūns!.
Tev brūnas acis, tā man bieži saka, un vēl – es
nevaru paskatīties citiem acīs, ilgs laiks paiet, kamēr izdodas. Droši vien tas
dēļ smadzeņu satricinājuma – zīlītes nepieradinātas.
Vienu dienu eju gar veco skolu, domāju – ieskriešu
tā pat vien. Iekāpju liftā, skatos 15 pogas, bet skolai tikai 6 stāvi. 100
reižu esmu braucis un 100 reižu domājis, kas būtu, ja nospiestu to stāvu, kura
nav.
(bez virsraksta)
from: jozefs_k
date: Maijs. 23., 2005 - 01:36 am
Link
P.S. Mani vienmeer kaut kas nomaac un tai pat laikaa, ne tik ljoti, lai es tam pieshkjirtu iipashu noziimi.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: ulvs
date: Maijs. 23., 2005 - 01:38 am
Link
Atbildēt | Iepriekšējais