Kāpēc jādara tā kā ir jādara, ja tā kā nav jādara ir labāk gan procesā, gan rezultātos?
Astotajā klasē lielākā daļa manu toreizējo klasesbiedru sāka pīpēt. Es nezināju kāpēc viņi pīpē. Manā ģimenē smēķētāju nebija, pat neatceros, ka būtu bērnībā kādu redzējusi smēķējam. Vienīgais, ko zināju par smēķēšanu - tā izraisa smagas, nāvējošas slimības. Klasesbiedriem jautāju, kāpēc viņi pīpē, jo ticēju un ticu vēl jo projām, ka cilvēks kaut ko dara tikai tad, ja tas viņam nāk par labu (vai arī no tā labi ir kādam citam). Astotklasnieki nezināja, kāpēc viņi pīpē.
Smēķēšana un nesmēķēšana. Process - smēķēt - labi, nesmēķēt (smēķētājam) - slikti (stress, spēcīga tieksme, ko sev aizliedz apmierināt). Rezultāti - smēķēšana - slikti (slimības un īsāks mūžs), nesmēķēšana - labi (veselība, stipri nervi).
..smēķēt- labi..
"Nikotīna ietekme uz mācīšanos un atmiņu
Viena no metodēm, ko zinātnieki izmanto, meklējot līdzekļus pret Alcheimera slimību, ir pētīt lielas cilvēku grupas visa mūža garumā jeb veikt tā sauktos ilgtermiņa novērojumus. To laikā uzmanību pievērš daudziem dzīves sīkumiem - ko šie cilvēki ēd, vai lieto alkaholu, kādu darbu strādā. Un, protams, vai gadu gaitā viņiem attīstās Alcheimera slimība vai ne. Pēc tam zinātnieki meklē sakarības. Piemēram, vai šī kaite biežāk nekā iedzērājus piemeklē pilnīgus atturībniekus. Ja tā, vai alkoholam piemīt daļēji aizsargājoša iedarbība? Līdzīgus jautājumus varētu turpināt ilgi.
Viens no šo novērojumu pārsteidzošākajiem atklājumiem ir - smēķētāji, šķiet, daudz mazāk pakļauti šīs nopietnās slimības riskam nekā nesmēķētāji. Kā tas iespējams? (Nē, ne tāpēc, ka pirmo mūžs būtu īsāks. salīdzinot zinātnieki ņēma vērā dalībnieku vecumu. Tomēr minējums izraisa interesi.)
Daudzi pēdējos sešos septiņos gados veikti laboratoriski pētījumi ir ļāvuši noskaidrot īpašos mehānismus, kas nosaka nikotīna labvēlīgo ietekmi uz smadzenēm. Nikotīna injekcijas uzlabo laboratorija žurku īslaicīgo atmiņu, kad tām jāsameklē labirintā paslēptais ēdiens. Turklāt žurkām uzlabojas arī ilgstošā atmiņa - tās labāk atceras, ko atklājušas iepriekšējā dienā.
Eksperimentos konstatēts, ka nikotīns mācīšanos un atmiņu var stimulēt dažādi. Pirmkārt, tas paaugstina adrenalīna līmeni, kas sekmē glikozes izdalīšanos asinīs. Adrenalīns smadzenēm liek kļūt modrākām, bet glikoze apgādā nervu šūnas ar enerģiju. Otrkārt, nikotīns kavē insulīna izdalīšanos no aizkuņģa dziedzera un līdz ar to palielina glikozes koncentrāciju asinīs. Visbeidzot, nikotīns paaugstina arī dopamīna līmeni, bet šis smadzenēs sintizētais "prieka" izraisītājs uzlabo arī noskaņojumu un motivāciju (tiesa, dopamīna līmeni pozitīvi ietekmē arī kokaīns un heroīns).
Kas vēl svarīgāk, nikotīnam piemīt dažas atmiņu uzlabojoša īpašības, kas to atšķir no citām psihotropajām vielām un piešķir tam lielāku lietderību cīņā pret alcheimera slimību. Tas savienojas ar neironu receptoriem mācību un atmiņas procesiem svarīgajās smadzeņu zonās, iedarbojoties un "atmiņas" neiromediatoru acetilholīnu (citi pētījumi apliecina, ka Alcheimera slimnieku smadzenēs parasti ir zems acetilholīna līmenis un tā sintēzē iesaistītie neironi nereti ir šīs slimības bojāti). Turklāt nikotīns organismā paaugstina arī glutamīna līmeni, arī šī viela sekmē atmiņas darbību.
Cita veida nikotīna ietekme uz smadzenēm ir atklāta saistībā ar vīriešu impotenci. Kalifornijas universitātes (ASV)zinātnieki Tamijs Tengs (Tammy Tengs) un Natanjels Osguds (Nathaniel Osgood) pirms neilga laika publicēja pārskatu par impotenci, kurā secināja - lai arī smēķē 28% amerikāņu vīriešu, šis netikums piemīt 40% impotentu.
Laboratorijas visā pasaulē cenšas radīt nikotīna aizstājēju, kas līdzīgi tam labvēlīgi ietekmētu atmiņu, bet nekaitētu smadzenēm un organismam kopumā, arī tām smadzeņu zonām, kas saistītas ar atkarības rašanos."
/Alens D. Bregdons, Deivids Gemons "Apgūsti ātrāk, atceries vairāk" 2001./
vispā man šķiet, ja šadu vielu atklās, tā mūsu ādu padarīs pelēku un cietu, galvas no mācīšanās un ūdens dzeršanas kļus milzīgas, mēs sāksim fotosintizēt un izskatīsimies, kā izspļauti citplanētieši, jo būsim auguši līdz viņu līmenim, kaut kad nākotnē...