Ar gaišu skatu uz LV politiku
kabinets
.. ::..:::.

Citāts
Tēvzemietis Imants Kalniņš sacīja, ka viņa balsojumu noteicis veselais saprāts, bet Jānis Straume uzticējies I.Kalniņa saprātam.


Diena, 25.11.2005.

February 2010
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28

Skaitītājs
hackers counter system

jauna un kaislīga [userpic]
Politikas pirmklasnieki

Diena, 03.09.2005.

"Ministra izteikumi man atgādina pirmklasnieka mēģinājumus nodarboties ar politiku,(..)" aizrādīja J.Liepnieks.

(Par Krišjāni Kariņu un degvielas cenu "trauksmi")

Diena raksta
Degvielas cenu trauksme arī Latvijā
Zane Piļka, Ināra Egle

Valdība noplāta rokas, cenu kritumu neprognozē

Satricinājums, kas pēc viesuļvētras Katrīna piemeklēja pasaules un Eiropas degvielas tirgu, nonācis arī Latvijā. Pēc degvielas cenas kāpuma nedēļas vidū piektdien Saeimas Tautsaimniecības komisijas vadītājs Dzintars Jaundžeikars (LPP) ierosināja sasaukt valdības ārkārtas sēdi, lai lemtu par kompensāciju izmaksu ekonomikai stratēģiski svarīgām nozarēm, Statoil brīdināja — ja valdība nepieņems lēmumus par degvielas cenu kāpumu, Latvijā iestāsies enerģētikas krīze, bet ekonomikas ministrs Krišjānis Kariņš (JL) plānoja uzrunāt Eiropas Savienību, lai tā laistu tirgū savas degvielas rezerves, kas varētu mazināt cenu. Premjers Aigars Kalvītis (TP) vien noteica, ka valdība pret degvielas cenu kāpumu ir bezspēcīga un atliek sekot līdzi situācijai.

Krass degvielas cenu kāpums Latvijā sākās šīs nedēļas vidū. 1.septembrī Statoil degvielas uzpildes stacijās 95.markas benzīns maksāja 60 santīmu litrā, bet jau 2.septembrī benzīna cena sasniedza gandrīz 64 santīmus. Degvielas tirgotāji turklāt uzsver, ka šī cena ir daudz zemāka nekā vairumtirdzniecības cenas. Dz.Jaundžeikars aprēķinājis — normālos apstākļos pašlaik degvielai būtu jāmaksā aptuveni 74 santīmi litrā.

Statoil norāda, ka uzņēmums mākslīgi uztur zemu cenu, jo citādi valstī iestāsies enerģētiskā krīze. Mazie degvielas tirgotāji ir nobažījušies — nevarēdami uzturēt tik zemas cenas, tie var bankrotēt.

Analizējot globālā tirgus tendences, nekas neliecina, ka degvielas cenas tuvākajā mēnesī varētu kristies, tās celsies, norāda degvielas tirgus analītiķis Norvēģijā Rihards Telpiņš. Viņš atgādina, ka vētras ietekmē ASV darbību pārtraukušas jau astoņas naftas pārstrādes rūpnīcas, septiņas ir daļēji slēgts. "Labākā scenārija variantā rūpnīcas varēs atsākt ražošanu tikai pēc mēneša," teic R.Telpiņš. Situācija neesot labāka arī Eiropā, jo tradicionāli rudens mēnešos notiek rūpnīcu tīrīšana. Piemēram, septembrī Ziemeļeiropā tiks aizvērtas vairākas rūpnīcas, un tas vēl vairāk paaugstinās degvielas cenas Eiropā.

Ekonomisti un degvielas tirgotāji Dienai norādīja, ka teorētiski valdība varētu tirgū laist Latvijas valsts iekšējās degvielas rezerves, tādējādi neiepirkt dārgo degvielu un sagaidīt cenu kritumu. Pēc premjera biroja vadītāja Jurģa Liepnieka domām, tas ir muļķīgi. "Tagad mēs izlietosim rezerves un pēc tam iepirksim tās pa dārgo cenu? Ir naivi uzskatīt, ka cenas pazemināsies," norāda J.Liepnieks un piebilst — pēc likuma, valsts rezerves drīkst izmantot tikai dabas katastrofu gadījumos, karadarbības un enerģētikas krīzes laikā. Krīze ir ASV, Latvijā degviela ir pieejama, piebilda J.Liepnieks. Ar preses sekretāra Arno Pjatkina starpniecību A.Kalvītis aģentūrai LETA teica, ka krīzi nevar radīt cenu kāpums.

Glābjot situāciju, piektdien savas rezerves nolēma atvērt ASV, par iespēju ar savām rezervēm palīdzēt ASV izteicās arī vairākas Eiropas valstis. Pēc šiem paziņojumiem naftas cenas pasaules tirgū pazeminājās vairāk nekā par diviem dolāriem. "Naftas rezervju atvēršana radīs pozitīvu spiedienu uz naftas produktu tirgu, veicinot degvielas cenu samazināšanos gan pasaulē, gan Eiropā, tātad arī Latvijā," cerību izteica ekonomikas ministrs Krišjānis Kariņš. "Ministra izteikumi man atgādina pirmklasnieka mēģinājumus nodarboties ar politiku. ES lēmums nav saistīts ar cenu, bet ar dabas katastrofas nodarīto seku likvidēšanu," aizrādīja J.Liepnieks.

Eiropas valstis apsvērs naftas rezervju atvēršanu. 7.lpp.

Publicēšanas datums: Sestdiena, 2005. gada 3. septembris.
Rubrika: (1. lpp.)