Tima Šeifera dominanTe
Where were you, when Jim Morisson died?
Un kur biji TU, kad Tims Šeifers gozējās spēļu industrijas saulītē, lepni izrādot tolaik vēl zīdaiņa autiņos esošajā izstādē E3 savu megaprojektu Full Throttle? Personīgi es tajā laikā spēru pirmos soļus datorspēļu korifeja iztēles radītajās pasaulēs. Protams, man tolaik nebija ne mazākās nojausmas par to, kas ir Šeifers un ko pie velna viņš dara, taču tas nemazināja to baudas lādiņu, ko spēlētājs gūst no katras spēlē pavadītās minūtes. Šeifera gadījumā katrs nākamais solis virtuālajā pasaulē vien paaugstina adikcijas līmeni, un ir zinātniski apstiprināts, ka termins „garlaicība” tajā pasaulē, kurā atdzīvojas Šeifera iztēle, neeksistē.
Berklijas universitāti 1989. gadā kopā ar citiem gīkiem absolvēja tukls jaunietis, kam uz diploma blakus vārdam Tims gozējās arī vēlāk jau par sinonīmu vārdam „kults” izmantotais uzvārds Šeifers. Ak, šis satraucošais mirklis – izlaidums! Vienlaikus pacilājuma sajūta, ka esi dzīvē pārmaiņas pēc sasniedzis kaut ko par ko nav kauns stāstīt vecākiem, bet tai pat laikā neziņa un nomācošais jautājums: „Ko es vēlos darīt tālāk?” Šeiferam bija divas iespējas. Viena no tām - programmēt datubāzes birojiem, apprecēt vidusskolas simpātiju, piedzīvot duci bērneļu un nomirt ģimenei blakus esot. Amerikāņu sapnis. Otra – stāties LucasArts štata darbiniekos un sākt ceļu pretim atzinībai datorspēļu biznesā. Lieki teikt, ka Tims izvēlējās būt vienā ierakumu pusē ar Lūkasu un Co.
Uzreiz gan kapitālisti nedeva mūsu mīlētajam talantam ķerties pie solo projektu izstrādes. Vispirms Šeiferam nācās nīkt LucasArts bunkura pagrabstāvos, kur viņš nodarbojās ar Indiana Jones and the Last Crusade kukaiņu izķeršanu. Pēc tam Šeiferu savās paspārnē paņēma cits kvestu žanra guru Rons Gilberts, kura vadībā Šeifers deviņus mēnešus no vietas rakstīja dialogus mazāk svarīgajiem NPC spēlei The Secret of Monkey Island, kuru tagad pēc vairāk kā desmit gadiem mēs joprojām dēvējam par vienu no izcilākajām spēlēm, kāda jebkad radīta. Jā, varat būt par to droši.
„Rons man iemācīja divas lietas: nekad nedarīt to, ko priekšniecība no tevis neprasa un vienmēr ierasties darbā laicīgi,” smejot atceras Šeifers. Ar Gilbertu viņš sadarbojās vēl veselu gadu, jo Secret of Monkey Island izrādījās tik veiksmīgs projekts, ka LA mārketinga nodaļa uzreiz pieprasīja sīkvelu. „Toreiz spēļu izstrāde noritēja ļoti ātri. Trīs mēnešu gatavošanās – scenārijs, dizaina dokuments, koncepcija, pēc tam divu mēnešu izstrādes process un mēnesis QA nodaļai. Tagad man ir vajadzīgi divi gadi, lai projektu vispār dabūtu līdz apstiprināšanai!” – tā Šeifers desmit gadus vēlāk komentēja MI2 izstrādes procesu.
Neilgi pēc otrās mērkaķu salas relīzes pie Tima ciemos atnācis pats Lūkass, atvēris pelēko koferīti un pasniedzis vēl pavisam svaigu banknošu kaudzīti, teikdams: „Tas par pūlēm. What’s Next?” Uz jautājumu Timam bija grūti atbildēt, jo: 1) viņš taču bija vienkārši dialogu drukātājs; 2) Rons Gilberts tik tikko bija pametis LucasArts. Šeifers tādējādi ar Džordža L. svētību tika salikts tandēmā ar Deivu Grosmanu, lai veiktu svarīgu un neatliekamu uzdevumu, proti, veidotu sīkvelu atzinību guvušajam Maniac Mansion. Pārējais jau ir, tā sacīt, vēsture.
Roks ir miris, rokeri – evolucionē
Pirmais Tima Šeifera projekts, kurā maestro pats tika pie diriģēšanas bija putekļaino lielceļu sāga Full Throttle, kas bija tāds kā A Fistfull of Dollars lielceļa variants. Spēle, kas klasifi-cējama, mani dārgie, nekā savādāk kā Šeifera atbilde visiem tiem, kas bļāva, ka varoņi datorspēlēs nav pietiekami varonīgi. Baikeris Bens bija kā „Vēja brāļu ordeņa” vadonis, tikai alusvēdara vietā viņam bija muskuļi, bet muļķīgo bārdu kompensēja smadzenes.
Full Throttle pat nebija negaidīta revolūcija kvestos kā žanrā, cik jauna tipa spēles pieteikšana plašākai publikai. Ko jūs teiktu, ja es jums tagad paziņotu, ka Šeifers bija tas, kurš ienesa spēļu industrijā jēdzienu „kinematogrāfisks”? Līdz FT mēs reti kad aizdomājāmies par to, kā būtu, ja spēlē muzikālais pavadījums būtu licenzēts un kā būtu, ja cutscenes tiktu pasniegtas ar stilu – atjautīgiem kameras leņķiem, tuvplāniem a la Serdžio Leone un spēli caurstrāvojošu Holivudisko enerģiju. Baikeris Bens sev atvilka līdzi visu minēto. Piekabē, blakus uzgriežņu atslēgām un rezerves riepām.
Pats sirsnīgākais sitiens pa plecu Timam par tipisko tipāžu-lūzeru pastumšanu malā no kvestu galveno varoņu pozīcijas. Ļoti periodiski, bet tomēr – sasniegums. „Es nodomāju: labi, lūk, jums varonis – tieši tāds, kādu jūs vienmēr esat vēlējušies. Un paņēmu un ieliku Bena dvēselē Kurasovas radīto tēlu no Yojimbo. Tiesa, manuprāt, šo faktu neviens tā arī nepamanīja. Tā vietā visi sajūsminājās par scēnu ar cīņām uz močiem!” – tā Tims par to, kāpēc FT pilnībā netika novērtēts. Neraudi, Tim, mēs tevi pilnībā saprotam.
We don’t need no psychoanalyst!
Savu mūža projektu, stilizēto fabulu par pēcnāves dzīvi ar skanīgo nosaukumu Grim Fandango, Šeifers gatavoja veselus piecus gadus. No sākuma viņam nācās pārliecināt LucasArts par to, ka kvests var iztikt arī bez point’n’click interfeisa. Tad investoriem vajadzēja iestāstīt, ka melns humors ir ejoša prece un nebūt neatbaidīs mazākos no patērētājiem (tautas valodā sauktus par sīčiem).
Bet šīs mocības bija to vērtas – ar Grim Fandango mēs saņēmām jaunu reliģiju, jaunu iemeslu pavadīt dienas šai saulē un galu galā viennozīmīgu kulta objektu. Kvests, kurā pelei ij neviens nepieskārās, kvests, kurā galvenais nav lauzīt galvu pie mīklām (kā neveiklajā Myst), bet vienkārši atlaisties ērtāk krēslā un baudīt mākslu.
Diemžēl līdz ar Grim Fandango relīzi Tima dienas Lūkasa azotē bija skaitītas. Te nu pirmo reizi parādījās tas, ko tagad mēs dēvējam par „Šeifera lāstu”. Jā, par spēli karstu šļakstīja kā kritiķi, tā industrijas analītiķi, tā arī žurnālisti, taču pārdoties pārdevās pagalam švaki, kā rezultātā neatpelnīja pat sevī ieguldītos līdzekļus, nemaz nerunājot par ierindošanos gada vissliktāk pārdoto spēļu topa augšgalā. Nepatīkams liktenis projektam, kuram praktiski nav trūkumu.
Tims Šeifers pameta LucasArts 2000. gadā, lai dotos jaunu kreatīvo virsotņu sasniegšanas centienos. Līdzi viņam aizgāja lielākā daļa to cilvēku, kas bija izstrādājuši Manija Kalaveras epopeju. Jaunās mājas (tās nosauca par DoubleFine) Šeifers izvietoja mūždien saulainajā Sanfrancisko. Tas it kā palīdzēšot radīt optimistiski noskaņotus hītus. Patiesībā tālajā 2000. gadā mums bija galīgi vienalga, ko mestrs saka, jo visam tāpat tika ticēts uz vārda. Galvenais, lai galaprodukts nepieviltu.
Un, ziniet, nepievīla. Psychonauts – avangardiskākā arkāde, kopš vels-viņu-zina-kādiem-laikiem (balss manā galvā bļauj: „EarthWorm Jim!”), kas vienpersoniski pabīdīja malā uz spēļu industrijas mājas lieveņa sakrājušos stereotipu kārtu, ka arkādes un platformeri ir domāti kazuāļiem un maziem bērniem. Atkal nostrādāja Tima māka izveidot pārsteidzoši pārliecinošu tēlu plejādi, tādējādi noliekot blakus Menijam Kalaveram un Benam arī harizmātisko psihoaģentu Rasputinu. Kārtējo reizi par sevi lika manīt autora prasme izveidot saistošu spēles procesu jebkādos žanra ietvaros. Kāpēc lai arkādēs nevarētu būt iepīti dialogi? Un kā vēl var! Tieši tāpēc lielu spēles procesa daļu mēs pavadījām sarunās. Kāpēc, lai arkādēs nevarētu būt labs sižets? Protams, ka var būt! Tieši tāpēc Šeifers mums uzdāvināja jauku ziepju operu labākajās Hameleonu Rotaļu tradīcijās. Sirds notrīsas iedomājoties, ko korifejs spētu paveikt ar tādiem stagnācijā ieslīgušiem žanriem kā FPS vai reāllaika stratēģijas.
Komentāri
Vilis „Peacemaker” kasims
Full Throttle bija mans pirmais pilnvērtīgais kvests. Vairākas stundas pagāja, pirms sapratu, kā īsti tur notiek personāža vadība, bet turpmākās stundas aizgāja nemanot. Jā, daudzās vietās iesprūdu uz ilgāku laiku – 13 gadu veciem puišeļiem tomēr Full Throttle nav gluži ikdienas pārtika. Tomēr naktīs, guļot gultā, tās atkal un atkal apdomāju, līdz atklāju pareizo metodi: tad pietrūkos kājās un steidzos pie datora, lai izmēģinātu ideju praksē.
Ja jau pat zvērināti konsulisti ir gatavi zaimot savus dievus un ļauties Tima Šefera spēļu valdzinājumam (tikai naktī un zem segas), tas jau vien kaut ko izsaka! Un, ņemot vērā to, ka tieši Tims ir izveidojis vienīgo īstu vīru kvestu (kur var braukt ar moci, dzert alu, ar kāju iespert sunim un izglābt motociklu ražošanas kompānijas mantinieci), palīdzējis taisīt vienīgo īstu pirātu kvestu (kur var paukoties ar rupjībām, dzert groku un izglābt... nu, Jūs sapratāt), radījis vienīgo īstu mirušu meksikāņu kvestu, kā arī labā nozīmē psihos „Psychonauts”, viņš tiek pasludināts par Dievu, kurš staigā pa zemes virsu starp mums, grēciniekiem, un kanonizēts dzīves laikā!
Tehniskās problēmas... (jā, atkal)