August 2006

Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Powered by Sviesta Ciba

Futbols? Jā. Saprātīgs? Nē.

Dienu no dienas, nedēļu pēc nedēļas skatoties televizora ekrānā labi noaugušu vīru skraidelēšanu pakaļ bumbai, prātu pārņem divas galvenās vēlmes. Pirmkārt, izsniegt katram futbolistam pa savai, personiskajai bumbai. Taču to jau pirms daudzām desmitgadēm paveica vecais Chotabičs un, atkārtojot to, mans vārds tiktu kaunpilni iemīts dubļos kā prastiem plaģiatoriem pieklājas. Otrā vēlme – arī pašam uzspēlēt futbolu - ir krietni cēlāka. Bet, diemžēl, lai to paveiktu, ir nepieciešams zināms aprīkojums. Pie tam krietni vieglāk ir palaist kādu futbola simulatoru. Sensible Soccer 2006? Kaut vai.

 

Piespēle

 

Ja redzat, ka veidotāji par vienu no galvenajām savas spēles fīčām sludina lielās personāžu galvas, uzreiz kļūst skaidrs, ka kaut kas ar to nav kā vajag. Aizdomas vēl jo vairāk pastiprinās, uzzinot, ka izstrādes laiks spēlei, kas iznāk uz visām trijām galvenajām platformām (piedodiet, Nintendo), ir bijis tikai nedaudz vairāk par vienu gadu, lai tā varētu iznākt tieši uz Pasaules Kausa sākumu. Droši vien varam apsveikt ar šī mērķa sasniegšanu, jo tas būs gandrīz vienīgā uzslava Kuju Entertainment visā rakstā.

 

 

Tiesa, pirmie iespaidi ir visai pozitīvi: ātra, atraktīva futbola spēle, kas sevi neuztver diez ko nopietni. Vai varbūt tādas domas manī izraisīja izdevēju (Codemasters) preses relīze, kurā Sensible Soccer 2006 bija aprakstīts tieši šādiem vārdiem. Tas, protams, ir mantojums no 90.-to gadu pirmās puses, kad Sensible Soccer un tā atvasinājumi valdīja pār futbola simulatoru tirgu ne sliktāk kā dinozauri Juras laikmetā. Taču tad izmira... gluži kā dinozauri Krīta laikmetā (vismaz es ceru, ka viņi izmira Krīta laikmetā, jo pretējā gadījumā man nāksies atslēgt telefonu, jo pa to nepārtraukti zvanīs... ēēē... tie džeki, kas pēta dinozaurus). Bet, pēc Sensible Soccer mobilo telefonu inkarnācijas panākumiem, Codemasters, kam pieder tiesības uz zīmolu, izlēma, ka šo to būtu iespējams nopelnīt arī ar ātrumā uztaisītu PC/PS 2/Xbox versiju. Un tā tas notika.

 

Diemžēl nākamie iespaidi bija krietni neiedvesmojošāki.

 

Sitiens pa vārtiem

 

 
Protams, gods un cieņa izstrādātājiem, ka viņi nav centušies Sensible Soccer pārveidot par lētu FIFA vai Pro Evolution Soccer pakaļdarinājumu. Vadībai gan ir pievienotas vēl pāris pogas – tagad viena ir atvēlēta piespēlēm, otra – sitieniem, bet trešā – sprintam. Tomēr princips paliek tas pats: ātri skraidām pa visu laukumu, drudžaini saspēlējoties un cenšoties pie pirmās iespējas uzsist pa vārtiem, izlokot bumbas trajektoriju tās lidojuma laikā. Tīri teorētiski tas izklausās aizraujoši... līdz brīdim, kad saproti, ka AI nav diez ko gudrāks par garīgi atpalikušo augšstāva kaimiņu, kam, vannojot bērnu, izdodas izraisīt plūdus manā dzīvoklī. Tiesa, iespējams, šeit vainojami ir celtnieki – pie tam māja jau arī nav nekāda jaunā. Tomēr skatīties, kā no griestiem lejup burtiski tek dīvaina izskata ūdens, nav diez ko patīkama sajūta.

 

Savā pirmajā Sensible Soccer 2006 spēlē (vēl demo versijā), es ar Argentīnu nospēlēju neizšķirtu ar Angliju. Otrajā spēlē jau uzvarēju ar minimālu pārsvaru. Trešā spēle noslēdzās ar Alt+F4 pie 4:0 manā labā otrā puslaikā vidū. Man, protams, patīk uzvarēt. Bet šis jau ir manāms pārspīlējums. Diemžēl arī pilnajā versijā situācija nebija diez ko apgrūtināta – pirmajā piegājienā Paragvaja manā vadībā bez īpašām grūtībām aizkļuva līdz Pasaules Kausa finālspēlei, kur tikai pagarinājumā piekāpās Brazīlijai. Ņemot vērā, ka oriģinālajā Sensible Soccer sērijā nekas līdzīgs ne tuvu nebija iespējams (vismaz bez diezgan nopietnas trenēšanās), teikt, ka biju sarūgtināts, būtu zināms situācijas nenovērtējums.

 

Jesus saves! But Shearer scores on rebound!!!

 

Un tagad jaunumi, kas varētu ieinteresēt (un pārsteigt) Kuju Entertainment. Ir XXI gadsimts! Tāpēc savādi apzināties, ka leģendārās sērijas 2006. gada izlaidums ir iespējām nabadzīgākais visā tās vēsturē. Patiesībā situācija šajā jomā ir tik traģiska, ka liek domāt par vienkāršas shareware beta versiju. Ja vienīgā iespēja aplūkot statistiku ir pēc spēles beigām, ja spēlētāji tiek identificēti tikai pēc uzvārda un vārda pirmā burta, ja vienīgās viņus raksturojošās īpašības ir „zvaigznīšu” skaits un specialitātes saīsinājums trīs burtu apjomā (kas pie tam nekur spēlē nav paskaidrots – tā kā ceram, dārgie draugi, ka manuālis jums ir pa rokai), ja spēlei, kura galvenokārt paredzēta daudzspēlētāju režīmam, no tiem atbalsta tikai hotseat un, ja Sensible Soccer sērijas stūrakmens – karjeras režīms – nav atrodams pat ar vienu no tiem lētajiem lukturīšiem, kas mistiskā kārtā sabojājas jau pēc dažu stundu lietošanas (un tieši brīdī, kad tev nakts tumsā jādodas cauri mežam), kļūst skaidrs, ka spēle ir zaudējusi savu dvēseli. Jā, futbola spēļu puslaika pārtraukumos ir iespējams ātri izspēlēt vienu spēli, taču diez vai kādu pārņems nepārvarama vēlme līdz vēlai naktij sēdēt pie datora, vienu pēc otras izspēlējot desmit dažādu Eiropas valstu čempionātus ar pašradītu komandu (Sensible Soccer 2006 alternatīva karjeras režīmam).

Tāpēc, piedodiet, Codemasters, piedodiet, Kuju Entertainment un piedodiet cilvēki, kas pārdeva savu dvēseli par 25 latiem (patiesībā cena ir pozitīvākais spēles aspekts), lai iegādātos to, kam vajadzētu kalpot par leģendas atdzimšanu no pelniem, bet Sensible Soccer 2006 ir ieteicams tikai cilvēkiem, kurus uzbudina lielas galvas un Irānas – Angolas futbola spēles. Pārējiem atliek apgādāties ar AI uzlabojošiem modiem un gaidīt gandrīz nenovēršamo nākamo versiju, kurā izstrādātāji (pārsteigums!) sola labot visas nepilnības... vai arī atrast Total Soccer 2000, kas bez īpašām problēmām pārspēj Sensible Soccer 2006 tās lauciņā. Vai arī cerēt, ka Dini Dino – leģendārās Goal! sērijas un citu slavenu tās ēras futbola simulatoru izstrādātājs –, kurš arī strādā pie reiz slavenās sērijas jaunas versijas, būs rūpīgāks savā attieksmē.

Vilis "Peacemaker" Kasims

Comments