Doom: Roguelike
Mēs visi zinām, kas ir Doom: asinis, dēmoni, asinis, lidojoši galvaskausi, asinis, teleportācijas iekārtas, asinis un raķetes. Un asinis. Doom ir kā lāsts, kas liek atkal un atkal pielādēt savu divstobreni, lai bristu cauri monstru pārpildītiem labirintiem, meklējot atslēgas un darot kaut ko, kam, cik nu sapratu no Doom sižeta, laikam ir sakars ar citplanētiešiem un kaujiniekiem un tamlīdzīgām lietām.
Taču par spīti visām pozitīvajām īpašībām (lasi: gaļas daudzumam) nevienam nav noslēpums, ka Doom ir viens no izteiktākajiem meinstrīma šūteriem, un neviens sevi cienošs 1337 h0x0rz's nespēj piesēsties pie spēles, kuru zina, spēlē un ir par labu atzinuši vairāk kā pieci cilvēki, kas pie tam NEklausās metālu (!!!). Taču uzspēlēt kaut ko labu gribas arī monitora atspīduma bērniem - un kā vēl... bet pašcieņa neļauj. Lūdzami nebēdājiet, dārgie 1337 džentlmeņi, jo Doom tomēr IR alternatīva. Tāpēc, lai skan trombonu solo un dzied nāves eņģeļu koris, jo laukumā uznāk Doom: Roguelike (a.k.a. DoomRL). Bet, vispirms, ļaujiet man nedaudz gremdēties atmiņās.
apziņu. Tātad DoomRL. Zināms arī kā 1337 sapnis. Grafika? Nekāda. Skaņas? Nav. Geimplejs? Skrien un šauj. Krāsas? Baltā, melnā un sarkanā, brīžiem piemetot arī kādu dzeltenu vai zaļu pikseli. Kā jau teicu - 1337 sapnis. Spēle, kas nekad netiks pārdota skaistos veikalos, ko nekad nespēlēs lameri. Un tas viss, pateicoties Kornel Kisielewicz.
Kā jau pirmajā rindkopā minēju, Doom ir sižetiski un geimpleja ziņā ārkārtīgi bagāta spēle, taču, par laimi, DoomRL ir izdevies paveikt neiespējamo misiju notvert tās garu un iespundēt visus smalkumus nepilnos divos megabaitos, tajā pašā laikā pat papildinot un uzlabojot oriģinālu. Un ar "uzlabojot" es domāju RPG elementu ieviešanu - diemžēl šeit DoomRL nav izdevies izvairīties no meinstrīma ietekmes: RPG krustojumi ar jebkuru žanru ir mūsdienu datorindustrijas mēris. Labā nozīmē, protams. Bet nu, pie lietas.
Ieinstalējam. Tas ir ātri. Palaižam. Tas ir viegli. Titulekrāns. Tas ir jāaizspaida projām (atzīsimies - kurš no mums pie pilna prāta grasās lasīt pateicības tekstus spēles tapšanā iesaistītajiem?). Uzraksts: „Enter name". Ierakstām: "Lauminja" (speciālie simboli netiek atbalstīti... 1337...) un gaidām, kas būs tālāk. "Choose a trait" Kas, pie sētas suņa ķēdes, ir tas? Aha! Solītie RPG elementi! Kas gan Lauminjai varētu piestāvēt vairāk: "Hellrunner" vai "Son of a Gun"? Hmm.. otrais sola Dmg +2/lvl? Ņemam! Pār ekrānu pārslīd asinis un sākas sižeta izklāsts. Spiežam projām (varu paskaidrot: tur ir kaut kas par marīniem un citplanētiešiem. Doom, vai ziniet.). Un parādās pirmajā ekrānšāviņā redzamais skats. Let the bloodshed begin! Vai arī: "Laipni lūdzam Rogue tipa RPG pasaulē!" Kāda starpība, godīgi sakot.
Paskaidrojums šajā lietā neiesvaidītajiem: Roguelike RPG ir sinonīms vārdu savienojumam: Hardcore RPG. Aizsākušies ar spēli Rogue 70.-tajos gados kā izmēģinājums UNIX iespējām, tie vēl aizvien attīstās un pilnveidojās (slavenākais piemērs - Nethack, kurš atrodas izstrādē jau 15 gadus vēl aizvien pēc kāda laika dzemdējot jaunu versiju, daloties kā amēba), priecējot sistēmu administratorus un citus dīvaiņus ar melnbaltu simbolu pārpildītu grafiku, uz gaļu orientētu geimpleju, kas ir bagātināta ar visai dīvainu varoņu attīstības sistēmu (piemēram, Nethack cita starpā piedāvā iejusties arī orka-arheologa ādā, lai ceļotu cauri labirintiem, meklējot mistisku amuletu), kas lielākoties krietni pārspēj mūsdienu dungeon crawl pārstāvju piedāvājumu. Tiktāl vēsture. Tagad varat uzmosties, pamodināt blakus sapulcējušos indivīdus un turpināt lasīt par Lauminjas piedzīvojumiem drosmīgo zombiju pārpildītajā Fobosa bāzē.
Kā jau katrā kārtīgā roguelike RPG (personiskas dabas piebilde: nost ar latviskojumiem! un lai dzīvo 1337 termini!!!1111), DoomRL Lauminju asociē ar "@" - sākumā baltu, taču krāsa var mainīties atkarībā no uzvilktā apbruņojuma (un vēl nesen jaunākie RPG lielījās, ka tajos varoņu izskats mainās dinamiski atkarībā no izvēlētā ietērpa... jāmācās vēsture, dārgie izstrādātāji). Jā, mūsu mīļā Lauminja nav nekāda skaistumkaraliene, taču rakstura īpašības un ieroči (sākumā gan nav nekā vairāk par vienkāršu pistoli) spēj to aizstāt ar uzviju. Uzmanīgi rāpojot pa pirmā līmeņa bāzi, varam pagūt apskatīt apkārtni (pagaidām monstri vēl mums neuzbrūk). Izrādās, ka Lauminja ir iespundēta kvadrātveida telpā, kurā par sienām kalpo "#", par grīdām - "." un durvīm dzelteni "+" vai "/" atkarībā no to atvērtības pakāpes. Par laimi klaustrofobija mūsu varonei ir sveša, un viņa braši rāpo uz priekšu, kur viņas ērgļa cienīgās acis ir pamanījušas sarkanus "+". Tie ir pirmās palīdzības komplekti, kuri mums noderēs... ja vēl pirms roka aizsniegsies līdz tām, ļauno dēmonu izšautās lodes nebūs izšķaidījušas Lauminjas smadzenes. Beidzot esam nonākuši pie durvīm. Dziļa ieelpa. Vēl dziļāka. Tagad izelpa. Roka aizstiepjas līdz durvīm. Tās, klusi čīkstot, atveras.
Jūtat, kā ceļas asinsspiediens? Jūtat savās vēnas saspringti pulsējam tik dārgo šķidrumu? Pwn3d!! Bwahaaha!
Paskat, tik, "h", kas agrāk bija cilvēks! Sveiks, izbijušais cilvēk! "Pif!" "The missile hits the former human! The former human fires! You are hit!" "Paf!" "The missile hits the former human! The former human dies!" Vai es tiku teicis, ka Doom ir visu laiku labākā spēle? Nē? Nu, vienalga, bet, tā kā DoomRL ir balstīta uz gājieniem, tā automātiski kļūst vismaz 3 reizes labāka. VISMAZ. Izšauju es. Izšauj tu. Nošauju tevi es. (Ja teksts jūs neapmierina, lūdzu iedomāties fonā skanam baisi skaļu "Tuc! Tuc!" - tad arī teksts nav būtisks.) Vēl daži šāvieni (kas tiek demonstrēti ar zaļu šļūteni atgādinošu zaļu "#" virkni, kas izstiepjas līdz upuriem) un pa gaisu pašķīst asinis. Jā, asinis. Spēle nav piemērota bērniem, jo, labākajās Doom tradīcijas, asinis būs. Daudz un grafiski attēlotas (t.i., ar sarkaniem "." un "%"), tāpēc pirms spēlēšanas ieteicams pārliecināties, vai tuvumā nav vecāku, jo pretējā gadījumā draud mājas arests par vardarbību veicinošas spēles lietošanu uzturā.
Katra līmeņa galvenais uzdevums ir nokļūt līdz trepēm (">"), kas ved kaut kur lejup (ir arī īpašie līmeņi, kas ir apzīmēti ar sarkaniem ">", kas ved... kaut kur citur - atgādinu, ka mēs runājam par Doom inspirētu spēli, tātad loģikas piemērošana ir lieka), uz jaunu randomā izģenerētu levelu (redziet, kā mana 1337-o-meter rādītāji palielinās?), pa ceļam cenšoties izvairīties tikt nonāvētam no ļauno burtu izšautajiem punktiņiem. Par laimi, nonāvējot augstākminētos burtus jūs gūstat pieredzi, kuru var izmantot jaunu trait'u iepirkšanai (starp citu, iesaku ieviest skolu veselības mācību progra-mmās jaunu apmācības punktu: "Ko darīt, ja savā ceļā pie trepēm jūs satiekat pretī nākošu burtu," jo, kā mums māca DoomRL, burti ir ļauni. Lūdzu atkārtot pēc manis: "ĻAUNI". Tā. Tas bija nepieciešams, lai recenzija kļūtu resnāka. Arī tas ceļ manu pašapziņu - un jūs taču negribat to nosist līdz pat pagrabam?). Atzīšos, ka nezinu, vai spēlei ir beigas. Patiesībā, mani tas arī īpaši neinteresē. Šeit galvenais ir gūt baudu no visapkārt šķīstošajām asinīm.
Tātad: vai DoomRL ir sava vārda cienīgs? Varam veikt pārbaudi. Asinis? Ir. Dēmoni? Ir. Asinis? Ir. Lidojoši galvaskausi? Ir. Asinis? Ir. Telepor-tācijas iekārtas? Ir. Asinis? Ir. Raķetes? Ir. Kaut kas, kas atgādina futūristisku dizainu? Ir (no filmām mēs uzzinām, ka nākotnē neviens nelietos grafiskās operētājsistēmas bet gan veco, labo DOS, tā kā arī DoomRL izskats ir futūristisks). Jēdzīgs sižets? Nav. Tātad atbilde uz rindkopas pirmajā teikumā uzdoto jautājumu ir pozitīva. Un ar to arī beidzam.
Ak, jā, par Lauminju. Viņa nomira, kad elles bruņinieks ietrieca ribās kaut ko, kam eksplodējot, uz visām pusēm pašķīda epilepsiju izraisoši pikseļi. Un tā tai palaistuvei arī vajadzēja.
P.S. DoomRL grafons rullllzzz!!!!!
VIlis "Peacemaker" Kasims
Comments