- iepriecinājums
- 29.4.10 14:18
-
ja cilvēks noņemas cibā nevaidēt, tad izrādās, ka rakstīt nemaz nedrīkst. bet nu sūrajā esamībā iespīdējis gaismas stars, kurš liek ilgoties pēc brīža, kad varēs pieliet glāzi un dziedāt šim staram līdzi.
proti, saņēmu senmīļa teksta atdzejojumu no Pētera Draguna.
tā kā grāmatā, kura kalpojusi par dzinuli šī meistardarba (dragundarba) radīšanai, būs nodrukāta tikai daļa, mans prieks un pienākums ir ielikt visu šeit. lai var ieliet un dziedāt līdzi.
tātad:
Tavernā, kad speram kāju,
Citas domas nedomājam –
Steidzamies pie spēles galda,
Tur, kur sviedru smaka valda.
Tavernā ikviens gūst baudu,
Pudeles te atver nauda.
Dziesma šī vai būs pa prātam,
Droši nezinām, bet sākam.
Daži iedzer, daži spēlē,
Daži šeit jau runā mēlēs,
Daži, iekarsuši kārtīs,
Drēbes novelk, lamas bārstot,
Daži slavē tukšu gaisu,
Daži velk sev virsū maisus.
Nāves bailes šeit nav godā,
Vīns te balvas dod un soda.
Pirmo kausu vīna sīvā
Iedzer šeit par laistiem brīvē,
Tad par tiem, kas gūstā dvašo,
Tad paši tiem, kas dzīvo plaši,
Ceturto par Kristus draudzi,
Tad par tiem, kas dus zem kaudzēm,
Tad par meiču skūpstiem sāļiem,
Septīto par mežabrāļiem.
Astoto par brāļiem kleitās,
Tad par tiem, kam mūka veikums,
Desmito par tiem, kas jūrā,
Vienpadsmito – dzīvei sūrai,
Divpadsmito – tiem, kas lieki,
Trīspadsmito – citiem priekiem,
Bet par valsti, svēto misi
Iedzer te bez mitas visi.
Iedzer vīri, iedzer sievas,
Iedzer resnās, iedzer tievās,
Iedzer kurpnieks, iedzer mūrnieks,
Iedzer kapracis un jūrnieks,
Iedzer čaklais, iedzer slinkais
Iedzer plikpaurains un pinkains,
Iedzer stiprais, iedzer kuslais,
Iedzer tīrs un iedzer blusains,
Iedzer padauza un svētā
Iedzer dārgā, iedzer lētā,
Iedzer bērns un iedzer sirmais,
Iedzer pēdējais un pirmais,
Iedzer dekāns, iedzer students,
Iedzer tas, kam galvā ūdens,
Iedzer slaucējs, iedzer slakters,
Puķu audzētājs un dakters.
Sešas monētas vēl ķešā,
Mēs jau nepaliksim bešā
Te, kur dzer un neapstājas,
Kamēr neturas vairs kājas.
Bet, kad neceļam vairs kausus,
Tukšs ir maks un rīkle sausa,
Kas ir skopi tad un pikti,
Tiem no dzeršanas lai slikti.
Un tiem, kas grib pieliet vēl nākamos kausus un dziedāt arī latīniski, vai vismaz papriecāties, cik spoži tas viss pārcelts mūsu mēlē:
In taberna quando sumus,
non curamus, quid sit humus,
sed ad ludum properamus,
cui semper insudamus.
quid agatur in taberna,
ubi nummus est pincerna,
hoc est opus, ut queratur,
sed quid loquar, audiatur.
Quidam ludunt, quidam bibunt,
quidam indiscrete vivunt.
sed in ludo qui morantur,
ex his quidam denudantur;
quidam ibi vestiuntur,
quidam saccis induuntur.
ibi nullus timet mortem,
sed pro Baccho mittunt sortem.
Primo pro nummata vini;
ex hac bibunt libertini.
semel bibunt pro captivis,
post hec bibunt ter pro vivis,
quater pro Christianis cunctis,
quinquies pro fidelibus defunctis,
sexies pro sororibus vanis,
septies pro militibus silvanis.
Octies pro fratribus perversis,
novies pro monachis dispersis,
decies pro navigantibus,
undecies pro discordantibus,
duodecies pro penitentibus,
tredecies pro iter agentibus.
tam pro papa quam pro rege
bibunt omnes sine lege.
Bibit hera, bibit herus,
bibit miles, bibit clerus,
bibit ille, bibit illa,
bibit servus cum ancilla,
bibit velox, bibit piger,
bibit albus, bibit niger,
bibit constans, bibit vagus,
bibit rudis, bibit magus,
Bibit pauper et egrotus,
bibit exul et ignotus,
bibit puer, bibit canus,
bibit presul et decanus,
bibit soror, bibit frater,
bibit anus, bibit mater,
bibit ista, bibit ille,
bibunt centum, bibunt mille.
Parum durant sex nummate,
ubi ipsi immoderate
bibunt omnes sine meta,
quamvis bibant mente leta.
sic nos rodunt omnes gentes,
et sic erimus egentes.
qui nos rodunt, confundantur
et cum iustis non scribantur.
Ak, jā, melodija! Dziedam šajā vēsturiskajā meldiņā: vienkāršs un nesamudrīts "In taberna quando sumus" izpildījums.
(Bet, ja cilvēkam mājās ir trīs diski ar seno mūziku, tad vismaz vienā ir atrodams arī šis gabals. Hīts, saproties. (Orfs aizliegts))